Skip to main content

Goedemorgen,

Ik maak sinds 2019 gebruik van een Experiabox 10a.

Omdat ik mijn internet verbinding wat veiliger wil maken, maak ik gebruik van NextDNS (geforceerd safesearch aan, ongewenste content blocken, fijn om kinderen enigsinds te beschermen).

IPv4 DNS kan ik prima instellen, maar IPv6 DNS is niet aan te passen in de Experiabox 10a.

De enige optie die ik vervolgens heb, is IPv6 uit zetten.

Is er een manier om dit wel mogelijk te maken?

Dank voor jullie hulp.

Is dat nodig? Word er nu een verkeerde ipv6 dns server gebruikt dan? Dat ipv6 actief is wil niet zeggen dat ipv6 ook voor dns gebruikt word.

Als er geen ipv6 dns server bekend is in het netwerk, dan zullen apparaten gewoon alleen de ipv4 dns server gebruiken.

Is dat nodig? Word er nu een verkeerde ipv6 dns server gebruikt dan? Dat ipv6 actief is wil niet zeggen dat ipv6 ook voor dns gebruikt word.

Als er geen ipv6 dns server bekend is in het netwerk, dan zullen apparaten gewoon alleen de ipv4 dns server gebruiken.

Maar de V10a stelt wel de IPv6 DNS server beschikbaar aan de cliënts.

Ik ben ook bang dat hier voorlopig geen verandering in gaat komen immers er is naar mijn weten nog geen aankondiging geweest dat de V10a ook voorzien zal worden van de nieuwe KPN Software die voor de V10, V12 en V14 beschikbaar is en die wel de mogelijkheid biedt om de IPv6 DNS servers in te stellen.

Inderdaad, als ik IPv6 aan zet, worden de IPv6 DNS servers gebruikt van KPN ipv mijn voorkeur.

Alle devices die vervolgens IPv6 gebruiken gaan buiten NextDNS om en zo kunnen bijvoorbeeld kinderen op het netwerk allerlei troep binnenhalen.

Reageer