Skip to main content
Vraag

IPv6 ineens geblokkeerd op Box 12

• 11 april 2025
  • 7 reacties
  • 81 keer bekeken

Binnenkomend IPv6 verkeer wordt sinds enige tijd geblokkeerd, vermoedelijk door mijn Box12. Ik had het eerst niet in de gaten, maar het lijkt rond eind maart te zijn begonnen. Uitgaand IPv6 gaat prima, maar binnenkomende verbindingen is nada nop. Resultaat is dat de webserver - die op  IPV6 luistert - het vanaf internet niet meer doet. Dat is welliswaar ondervangen met een IPv4, maar ik heb een hekel aan manke infra.

Firewall van de modem staat op laag (eigen firewall achter het modem). Heb ook geprobeerd met instelling “aangepast” de spullen te activeren, maar zonder resultaat. De eigen firewall ziet in de logging ook aleen maar sessies die naar buiten worden opgezet.  Ook het switchen van laag naar hoog en terug van de modem firewall, zoals is geadviseerd in een ander topic heeft niet geholpen.  Merkwaardig en misschien ook wel gelukkig dat het alleen IPv6 betreft.

• is er toevallig recent nieuwe firmware gedistribueerd ? (ik heb Firmware V12.C.24.05.14, maar geen mailtjes over updates gezien)
  • wordt IPv6 verkeer naar de KPN klanten per ongeluk door KPN gefilterd?
  • wie heeft er nog tips?

7 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3624 reacties
  • 11 april 2025

@John Goets Je heb per apparaat meerdere IPv6 adressen, heb je ook het juiste IPv6 adres gebruikt?

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 12 april 2025
TDN schreef:

@John Goets Je heb per apparaat meerdere IPv6 adressen, heb je ook het juiste IPv6 adres gebruikt?

Adressen van de server en modem geverifieerd, en overal is het verwachte IPv6 Global Unique Address actief. Dank voor het meedenken.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 12 april 2025

Uiteindelijk blijkt het toch in het modem te zitten. Vastgesteld is dat er in ieder geval een onaangekondigde firmware update op het modem is uitgevoerd. Dat die verantwoordelijk is voor de storing is aannemelijk, ik heb geen andere wijzigingen in het modem aangebracht. Na een “reset to factory settings“, en het opnieuw handmatig configureren, werkt alles weer normaal.

Het zou m.i. verstandig zijn als KPN zijn modem firmware wat robuuster uitvoert en in ieder geval betere test procedures hanteert. Dit is niet de eerste keer dat een firmware update voor onverwachte problemen zorgt.

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 27598 reacties
  • 14 april 2025
John Goets schreef:

Uiteindelijk blijkt het toch in het modem te zitten. Vastgesteld is dat er in ieder geval een onaangekondigde firmware update op het modem is uitgevoerd. Dat die verantwoordelijk is voor de storing is aannemelijk, ik heb geen andere wijzigingen in het modem aangebracht. Na een “reset to factory settings“, en het opnieuw handmatig configureren, werkt alles weer normaal.

Het zou m.i. verstandig zijn als KPN zijn modem firmware wat robuuster uitvoert en in ieder geval betere test procedures hanteert. Dit is niet de eerste keer dat een firmware update voor onverwachte problemen zorgt.

Erg jammer dat je deze ervaring hebt gehad en ik zou liegen als ik zeg dat je een uitzondering bent. Helaas is het updaten van modem firmware een behoorlijk ingewikkelde klus.

Het positieve nieuws is dat alles hardware over gaat naar KPN software.  Daar zal die box12 van jou nu ook op zitten. Dat is een nieuwe interface met veel meer mogelijkheden voor zowel onze kant als de jouwe.

Hiermee gaan toekomstige updates waarschijnlijk ook veel soepeler. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • 104 reacties
  • 15 april 2025

Ik heb gelezen dat er een update komt voor het IPv6 probleem op de box 12

ik heb voor nu maar even IPv6 uit gezet

mijn PS5 heeft geen verbinding meer met IPv6 aan 

ik heb nu versie 24.05.08 deze heb ik na anderhalf jaar op de oude software gedraaid te hebben gehad

duurt deze update ook weer zo lang ????

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 27598 reacties
  • 16 april 2025
Marco van O. schreef:

Ik heb gelezen dat er een update komt voor het IPv6 probleem op de box 12

ik heb voor nu maar even IPv6 uit gezet

mijn PS5 heeft geen verbinding meer met IPv6 aan 

ik heb nu versie 24.05.08 deze heb ik na anderhalf jaar op de oude software gedraaid te hebben gehad

duurt deze update ook weer zo lang ????

Dit zou veel sneller moeten gaan maar pin me niet vast op een exacte termijn.

Alles zou trouwens goed moeten werken zo lang je die IPv6 uit hebt staan. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • 104 reacties
  • 16 april 2025

ik schreef ook in mijn bericht dat ik het nu uit heb gezet nu werkt het inderdaad 

maar ik wacht het rustig af

Reageer