Skip to main content
Vraag

IPv6 Router advertisements bereiken wifi-clients niet op KPN Box 12

• August 14, 2026
  • 0 reacties
  • 11 keer bekeken

Mijn KPN Box 12 (Sagemcom F@ST 5359, glasvezel) levert multicast IPv6 Router Advertisements van een ander apparaat op het LAN wél af aan bekabelde clients, maar níet aan wifi-clients.

Situatie: ik draai Home Assistant met een OpenThread Border Router (voor Matter/Thread smart home-apparaten). Die adverteert volgens de standaard (RFC 4191) periodiek een route naar het Thread-netwerk via multicast RA's op het LAN.

Wat ik met packet captures (tcpdump op het LAN + Wireshark) heb vastgesteld:

• De RA's worden correct op het netwerk gezet en komen aan bij bekabelde clients.
  • Wifi-clients (Android-telefoon) ontvangen ze niet: de telefoon installeert de route nooit en kan het Thread-netwerk niet bereiken.
  • Direct na een wifi-reconnect komt de RA (als antwoord op de Router Solicitation van de telefoon) wél door — daarna werkt alles, totdat de route na 30 minuten verloopt.

Gevolg: het toevoegen van Matter-over-Thread-apparaten via een telefoon blijft eindeloos hangen op "controleren van verbinding met Thread-netwerk". Workaround is telkens wifi uit/aan zetten vóór het koppelen — niet echt werkbaar.

Dit lijkt op een multicast-filterprobleem (MLD snooping?) in de wifi van de Box 12. Er zijn geen instellingen in de Box 12 om dit aan te passen.

Vraag: kan dit intern worden uitgezocht / als bug worden gemeld richting Sagemcom? Packet captures kan ik aanleveren. Met steeds meer Matter/Thread-apparaten in huishoudens gaat dit meer KPN-klanten raken.

zie ook: Waarom worden router advertisements als antwoord op router solicitations naar “Alle hosts” gestuurd i.p.v. alleen de aanvrager?