Skip to main content
Beantwoord

Is de Davolink DV-2020 modem geschikt voor een VDSL-verbinding?

• September 22, 2025
  • 52 reacties
  • 426 keer bekeken

Toon eerste bericht

52 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • September 24, 2025

​Nee, @JanD de digitale meter wordt verplicht. Die zendt geen hoog frequente EM straling uit.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 24, 2025

​Nee, @JanD de digitale meter wordt verplicht. Die zendt geen hoog frequente EM straling uit.

Dat schreef ik toch ook dat je verplicht een slimme meter krijgt ​@LadyKGB 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • September 24, 2025

@joey92 Dat van die updates begrijp ik. Kan je mij uitleggen wat voor veiligheidsrisico's er dan ontstaan? Is dat hetzelfde principe als bij Windows? 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 24, 2025

@joey92 Dat van die updates begrijp ik. Kan je mij uitleggen wat voor veiligheidsrisico's er dan ontstaan? Is dat hetzelfde principe als bij Windows? 

Beste ​@LadyKGB vergelijk het met je huis, de voordeur van 10 sloten voorzien en de achterdeur open laten staan.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • September 24, 2025

@JanD Nee, de slimme meter is een ander apparaat. Hij is ook digitaal met het verschil dat er een draadloze module in zit. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • September 24, 2025

@Leen59 Dat kan ik niet zien.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • September 24, 2025

Beste ​@LadyKGB vergelijk het met je huis, de voordeur van 10 sloten voorzien en de achterdeur open laten staan.

@JanD Er kan dus ingebroken worden op het modem op afstand via de vaste verbinding? Of heeft het met iets anders te maken?

• September 24, 2025

De meeste zo niet alle elektronica zend wel iets van radio straling uit, zeker de ( goedkope ) schakelende voedingen en de DSL lijn is een “prachtige” antenne waar zendamateurs veel last van hebben.

Dit vond ik nog :

Jasper van KPN
Moderator

Ik ben het eens met Joey, het is het beste om een modem te kiezen wat door de leverancier nog ondersteund wordt. Met alles wat tegenwoordig via internet gaat (zoals bijvoorbeeld internet bankieren en transacties, vaak ook medische gegevens) is het verstandig om een modem te hebben die nog bijgewerkt wordt met beschermende updates.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • October 1, 2025

Hallo ​@joey92 Jij had de Fritzbox 7490, 7530 en 7590 aangeraden. Weet jij of van deze modems Wifi helemaal uitgezet kan worden?

• October 1, 2025

Op de fritzboxen die ik ken kan dat.
Ik “ken” er vele maar niet de allerlaatste.
Maar de 7490 dan weer wel.

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • October 1, 2025

Hallo ​@joey92 Jij had de Fritzbox 7490, 7530 en 7590 aangeraden. Weet jij of van deze modems Wifi helemaal uitgezet kan worden?

Of deze echt helemaal uit gaat durf ik niet te zeggen. hij zendt dan in ieder geval geen wifi meer uit. maar het kan zijn dat je dan hetzelfde hebt als bij de Box12, dat je toch nog wel iets zult meten.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • October 1, 2025

@KeesYagi Bedoel je dan dat er een knopje op zit of dat je hebt gemeten of feedback hebt gehad dat het ook echt niet meer straalt?

• October 1, 2025

De WiFi kan uit, met de webinterface, met een (draad) telefoon, een knopje dat weet ik niet zeker.
Maar goed, uitzetten hoeft maar 1 keer.

Nee, ik heb niet gemeten..

NB. Heb je glasvezel of DSL ( koperlijn ) ?

NB2 :

​beter koop je dus een apparaat welke nog wel ondersteund wordt. minimaal een Fritzbox 7490. 

De laatste update daar van is van :

Product:        FRITZ!Box 7490Version:        FRITZ!OS 7.60Languages:      English, French, German, Italian, Polish, SpanishRelease date:   29/01/2025

( ik dacht even van 2017 maar dat was de datum van het mapje bij AVM )
Dus dat valt niks tegen, zo stijgt AVM nog verder in mijn beleving.
Maar de “updates” gaan allemaal over nieuwe functies en kleine verbetering zo te zien.
Een ”modem” cq kastje met veel functies is een doorgeefluik, alle data die er over gaat is gecodeerd en zeer lastig te onderscheppen ( voor zo ver ik daar inzicht in heb )
Ik maak me daar minder druk over dan vele andere zaken die met internet van doen hebben.

Aanvullinkje, merkwaardigheidje, zo (plaatje) ziet mijn bericht er bij mij uit voor het versturen.
Ik maak een hard regeleinde met shift-enter maar na publiceren staat het toch weer op 1 regel.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • October 1, 2025

Bedankt ​@KeesYagi 

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • October 1, 2025

Via de WLAN-knop (snel en eenvoudig): 

1. Zoek de knop met het label "WLAN" aan de bovenkant van je Fritz!Box 7490.
  2. Druk één keer kort op deze knop om het draadloze netwerk (wifi) uit te schakelen.
  3. Om wifi weer in te schakelen, druk je nogmaals kort op dezelfde knop.

Ook kan het met je telefoon: Uit #96*0* In #96*1*

• October 1, 2025

Met die knop is/was er wel eens iets aan de de hand, kan een instelling zijn, ‘kweet nie meer.

NB. Heb je glasvezel of DSL ( koperlijn ) ?

Afhankelijk daar van en hoe de kabels lopen zou je er voor kunnen kiezen om het kastje (“modem”) een eind weg te zetten en met een ethernetkabel naar je apparaat voor een internetverbinding.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • October 1, 2025

@driemaster Bedankt, de knop ken ik. Het is alleen de vraag of alle straling stopt. Afhankelijk van het modem gebeurt het tegenwoordig nogal eens dat het modem in mindere mate blijft stralen nadat het wifi netwerk is uitgezet.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • October 1, 2025

@LadyKGB OK. Dat laatste weet ik niet 100% zeker, dat zou je dan proefondervindelijk moeten kunnen vast stellen. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • October 1, 2025

@driemaster Een vriendin van mij heeft een meting gedaan, niet verbonden met internet met de WLAN knop op uit en de Fritzbox zendt niet meer. Zover ik het weet zou het niet uit moeten maken of er verbinding is met internet of niet om een WLAN verbinding te hebben.

• October 1, 2025

Over straling  en de (vermeende) gevaren was er zojuist nog dit op de radio :
https://www.nporadio1.nl/fragmenten/eenvandaag/0199a02b-5b4a-73a8-8db9-eea345080520/2025-10-01-feit-of-fictie-is-de-radar-in-herwijnen-schadelijk-voor-de-gezondheid-van-de-omwonenden
Waarin nog maar eens wordt aangehaald dat de signaalsterkte sterk omgekeerd evenredig is met de afstand tot de bron.

En voor een ieder die zich er druk over maakt maar wel een mobiele telefoon gebruikt (niet op wifi) of ‘m  tegen z’n hoofd houdt (om te bellen ) is de overige straling allemaal een minieme bijzaak.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • October 1, 2025

Zelf denk ik dat de straling van een wifi apparaat of i.d. wel meevalt, al ben ik mij terdege van bewust dat er mensen zijn die er wel degelijk problemen mee hebben, aangezien deze niet rechtstreeks aan je lichaam ‘zit’, maar wel ‘voelbaar’ kán zijn. Bij een tandarts of een ziekenhuis bezoekje, met name een röntgenfoto, loop je wel meer straling op. Of bij vliegen bijvoorbeeld. ‘t Blijft een moeilijke discussie of onderwerp.

• October 2, 2025

Ahum, röntgenstraling is wel een heel ander verhaal :
https://nl.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6ntgenstraling
Gooi dat niet op een hoop ayb.

Onlangs was daar nog een mooie uitzending over :
https://npo.nl/start/serie/interview-met-de-geschiedenis/seizoen-1/marie-curie/afspelen
Over : 
https://nl.wikipedia.org/wiki/Marie_Curie

Fascinerend hoe iemand dat in die tijd met die middelen dat allemaal voor elkaar kreeg.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • October 2, 2025

Inderdaad de ene straling is de andere niet. We hebben meerdere vormen van straling. Ook de intensiteit speelt een grote rol. We hebben ook achtergrond straling vanuit het heelal…

Dank voor de linkjes, interresante materie! 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • October 2, 2025

@driemaster Ik kan je het boek Elektrisch Ecosysteem van Sander Funneman aanraden. Fijn dat snapt dat er mensen zijn die er veel last van hebben!