Skip to main content

Ik heb een V12 box, gisteren nieuw geplaatst, met een 1GB abonnement.

Nu heb ik met IPad de downloadsnelheid getest, verbinding op 5GHz,  en kom amper op 100Mbps aan downloadsnelheid.

De IPad is via WiFI verbonden met de V12 box. De V12 box is in het zicht van de IPad op 2mtr afstand.

En nee KPN kom nou niet met allerlei smoesjes waar het aan kan liggen en test eens.

Onderstaande is allemaal al uitgeprobeerd.

  • bekabeling, is al veranderd gisteren met nieuwe levering
  • juiste kanaal 2,4 en 5 GHz al handmatig getest, ook op automatisch laten staan.
  • scan uitgevoerd welke WiFI er nog in de buurt zit.
  • WiFi manager doorgelopen en laat geen verschil zien in downloadsnelheid na herhaaldelijk opstarten
  • 802AX heb ik al veranderd en teruggezet aangezien de chip misschien oorzaak kan zijn.

     

  • downloadsnelheid met WiFI 6 hetzelfde als WiFI 5
  • geen andere apparaten dan alleen IPAD aangesloten.

Mijn vraag is derhalve, is de WiFI zo slecht of lijkt het maar zo? Ik mag toch met een 1GB contract verwachtten dat downloadsnelheid hoger zal  zijn of ik je dit nu nodig hebt of niet.

Ben benieuwd naar de reactie 

Welke snelheid haalt u op een bekabeld aangesloten pc of laptop? 


Ik zie dat jij op 5GHz een veldsterkte van -67dBm hebt en dat is slecht.

Wat is de afstand tot de V12 en hoeveel muren/vloeren zitten er tussen?


@wjb  Zoals reeds omschreven is de afstand vanaf IPad tot V12 box 2mtr zonder iets er tussen.

Ik ben stoel op 2 mtr voor de meterkast gaan zitten met deuren open.


Dan is -67dBm eigenlijk erbarmelijk slecht en lijkt er dus iets mis te zijn i.c.m. die ipad.

Als je een laptop of Android telefoon/tablet op dezelfde plek gebruikt, hoeveel dBm meet je dan?


@wjb

Ik heb met iPhone XR gemeten op exacte dezelfde plaats als met iPad

1e meeting -67dBm

2e meeting - 59dBm

3e meeting - 32 dBm, bij de deze meeting hand naast V12 box gehouden. De downloadsnelheid ook getest en deze is 132 Mbps.

 

wat is de juiste dBm bij een optimale verbinding?


wat is de juiste dBm bij een optimale verbinding?

Hoe hoger de dBm waarde hoe beter. -32dBm is dus beter dan -59dBm.

Waarden tussen -30dBm en -50dBm zijn goed, tussen -50dBm en -65dBm acceptabel en onder de -65dBm problematisch.

Persoonlijk hecht ik overigens geen waarde aan de snelheid via WiFi maar wel heel veel aan de stabiliteit ban de wifi. Of jouw wifi verbinding nu 100Mbps of 400Mbps is, veel zal je er in de praktijk niet van merken immers die bandbreedte zal je vrijwel nooit verbruiken.

 

Daarnaast zou ik heel graag zien welke veldsterkte je meet met een apparaat van andere makelij.


@wjb @Nick83 @KPN er @Kpn arjan 

Het enige wat ik nog niet had getest was downloadsnelheid direct aan de KPN V12box
Dit zojuist 2x getest.

1x met bestaande kabels: 94Mbps down- en upload

1x kabels allemaal vernieuwd: idem als 1.

 

De test is dus NIET via WiFi maar bekabeld gedaan.

oh ja, KPN kabels.

 

Hier wordt je zo moedeloos van, te bedenken dat je Zaterdag een nieuwe box hebt geplaatst.

 


Ok. Welk glasvezelkastje heeft u? Foto misschien? Is dat glasvezelkastje ook nieuw geplaatst? 

Als het glasvezelkastje er al hing, dan bestaat er een kleine kans dat da misschien nog een 100 mbit versie is.


Of het is wat nick83 aangeeft of je abonnement is niet 1GB


Het enige wat ik nog niet had getest was downloadsnelheid direct aan de KPN V12box
Dit zojuist 2x getest.

1x met bestaande kabels: 94Mbps down- en upload

Het jij de netwerkkabel tussen de V12 en de NTU/ONT ook al eens vervangen?

Een maximale snelheid van consequent 94Mbps duidt vrijwel altijd op een linkspeed van 100Mbps op een netwerkkabel. Dit wordt dan vrijwel zeker veroorzaakt door een data-ader die geen contact maakt. Kan jij op de V12 de linkspeeds van de LAN poorten en de WAN poort eens uitlezen? Staat er één op 100Mbps? Zo ja, vervang die netwerkkabel eens.


Bij de rode WAN poort van de KPN Box zitten volgens mij 2 lampjes. Die moeten beide branden. Als die niet beide branden is er waarschijnlijk geen 1000 mbit.


Beste KPN,

Deze week heb ik een monteur op bezoek gehad voor precies hetzelfde probleem.

Een 1GB contract en met WiFi een downloadsnelheid van 98-120 Mbps.

Een bekabelde Super WiFi2 op 80cm afstand van een MacBook Pro met WiFi6.

Downloadsnelheid 121Mbps maximaal.

De monteur belde collega en die vertelde dat er allerlei invloeden kunnen zijn.

Op mijn vraag welke, als MacBook nagenoeg naast de WiFi punt staat was het enige antwoord, wij garanderen alleen bekabeld.

Bekabeld naar super WiFi punt, cat5E, is inderdaad +/- 800Mps.

 

Helaas, jullie WiFi is gewoon belabberd slecht.

 

Deze week maar eens kijken naar een andere oplossing.

 

Admin: Afgesplitst en aan eigen topic toegevoegd


@JanD @Joep1965 

als reactie op uw antwoord:

Je weet het nu wel toch? Alleen bekabelde tv ontvangers en bekabelde wifi punten geven een probleemloos netwerk.

————————————

Zelfs als je er 80cm vandaan zit werkt WiFi niet.

Volgens KPN moet je overal in huis perfect bereik hebben. Toch!!!

Ik zie jullie oplossing graag tegemoet, kan natuurlijk zijn dat KPN monteur slechte dag had en iets over het hoofd heeft gezien.

Hopelijk vind @Globi dan ook antwoord op haar probleem.