Skip to main content

Hoi,

Is er een update beschikbaar voor de Sagemcom modem (“KPN Box 12”...) ?

 

Serial Number N7203647M002618
Hardware Version 1.0
Software Version SGEJ1000060E

 

Er schijnen wat port forwarding verbeteringen in de update te zitten waar ik mogelijk blij van word (ipv6). Ook het ontbreken van een Firewall - interface zat me dwars, fijn dat dat ook in de update zit. Ook hoop ik op een verbeterde gebruiksvriendelijkheid (ander onderwerp denk ik). 

 

Ik zie trouwens een hoop topics op dit forum over wifi problemen na de update. Daar zit ik natuurlijk niet op te wachten. Schrijft KPN de updates zelf? https://support.sagemcom.com/ lijkt geen soulaas te bieden. Of heb ik pech omdat for reasons week 19? Ik heb geen wifi versterker of tijdschakelaar. 

Kind regards,
Paul

Hoi,

Is er een update beschikbaar voor de Sagemcom modem (“KPN Box 12”...) ?

 

Serial Number N7203647M002618
Hardware Version 1.0
Software Version SGEJ1000060E

 

Er schijnen wat port forwarding verbeteringen in de update te zitten waar ik mogelijk blij van word (ipv6). Ook het ontbreken van een Firewall - interface zat me dwars, fijn dat dat ook in de update zit. Ook hoop ik op een verbeterde gebruiksvriendelijkheid (ander onderwerp denk ik). 

 

Ik zie trouwens een hoop topics op dit forum over wifi problemen na de update. Daar zit ik natuurlijk niet op te wachten. Schrijft KPN de updates zelf? https://support.sagemcom.com/ lijkt geen soulaas te bieden. Of heb ik pech omdat for reasons week 19? Ik heb geen wifi versterker of tijdschakelaar. 

Kind regards,
Paul

60E software is op een eindpunt gekomen. Deze wordt door KPN ingewisseld voor een hele nieuwe serie. De huidige versie is 

In bovenstaande link is er alles over te lezen. 

Daartussen staat een aanvraag link voor deze software (Op dit moment dicht), echter staat daar wel een PDF tussen met veel informatie over de huidige status van deze versie.

 


@BruisTablet Precies wat ik zeg. Er is een Update. Sinds week 19 niet meer te krijgen.

ennou? 

 

Nogmaals, sagemcom bied schijnbaar uberhaubt geen ondersteuning (ik kon het iig niet vinden op hun website). Het ding noemen ze “KPN” dus is KPN firmware boer geworden?

 

Ik heb me in het verleden al druk gemaakt over de out-of-de-doos software van de sagemcom. Ik zou willen dat ik een bericht had gekregen dat @moedeloos67 had gereageerd na mijn bericht dat er een update aan kwam want dat heb ik totaal gemist. Maargoed, ik loop dus tegen poort forwarding gezeur aan (èn zou graag firewalldingen zien, al is het maar voor de show). @moe @Moe ervan @Moe van @Moe wordt ik er van @MoeAnnie @moedeloos @Moedeloos.kpn @moedeloos1 @moedeloosaantworden @moemboetoe 


Precies wat ik zeg. Er is een Update. Sinds week 19 niet meer te krijgen.

ennou? 

Rustig afwachten totdat deze weer verder uitgerold wordt.


BEANTWOORD? lol mij herhalen is niet antwoorden #Burgemeester van Wezel.

 

Rustig afwachten totdat deze weer verder uitgerold wordt.

Kijk Hier hoe goed ik kan wachten. Een jaar moeten wachten voordat het werkte; Lees 12 maanden vast gezeten aan m'n oude abonnement waarvan de actie verlopen was, lees; 12x 30 euro teveel betaald omdat ik vast zat aan KPN en moest wachten. Snap je? Ik snap niet hoe ik mijn frustratie beter uit kan leggen. Wel iets aanbieden maar blijkbaar (weetikveel) niet kunnen leveren waardoor ik moet wachten, een jaar(!). 
Rustig afwachten… als binnenkort (lees; rustig afwachten) de update komt is m'n KPN actie tarief afgelopen. Guess what…. Rustig afwachten…… Ik snap gewoon niet waarom er zo slecht word gecommuniceerd richting de klant (moi) en ik zo aan het lijntje gehouden word. Met dt.

Ze (niet kpn maar kpnnetwerk, totaaaal ander bedrijf waar kpn niet mee communiceert (!)) zijn hier al 4 (!) keer binnen geweest om glasvezel aan te leggen (4!). Kreeg ik laatst een brief (helaas bij oud papier) dat ze (kpnNetwerk) weer de meterkast in moesten 3, 4 en/of 5 mei want iets met brandveiligheid en dat de meterkast open en bereikbaar moest zijn. Niemand gezien, totale stilte. Het zal wel jongens. Het verbaasd me niet eens meer. Denk je dat ze (kpn) binnenkort (juli) de inflatie correctie vergeten? Nee dat denk ik ook niet want dat stond in de email gister. Dat was de vorige correctie (!! februari j.l. !!!) ook goed geregeld. Dat wel. Prioriteiten. Voel mijn frustratie. #Klaar mee #oprecht 


Rustig afwachten…… Ik snap gewoon niet waarom er zo slecht word gecommuniceerd richting de klant (moi)

Er word gezegd dat u moet wachten. Wat is daar aan slecht gecommuniceerd? Volgens mij helemaal niks.

Ik denk dat u beter een fritzbox aan kunt schaffen ofzo. Want ik denk niet dat u blij gaat worden van de nieuwe versie. Die zogenaamde verbeteringen zullen u waarschijnlijk tegen vallen denk ik...


Oki nou zoals je hier kunt zien en hier ook kunt zien toen eindelijk internet werd aangesloten was ik op zoek naar software en heb ik het forum bekeken en gepost. Omdat ik NIET de auteur van het topic was heb ik alle en het directe antwoord na mijn post (van @moedeloos ik bedoel @moedeloos67) gemist. Ik wist niet dat er een update kwam. Ik had dat graag geweten. Waarom ben ik niet op de hoogte gebracht? Ik vind dat ik interesse heb getoond. Ik wil me aanmelden…. of gewoon de update downloaden (ja ik weet dat KPN moet pushen...)! 
Maar eigenlijk slaat mijn opmerking van de slechte communicatie op het eerdere contact met KPN. Dus je hebt gelijk, behalve dat ik nu graag had geweten dat er een update kwam enzo is mijn frustratie vooral te wijten aan het slechte contact tussen KPN en mij in de periode maart 2022 - maart 2023. Ik had aannames en verwachtingen die KPN niet waar heeft gemaakt. Dat is even wennen want @Tele2 , @Ziggo en @Xs4all zijn eigenlijk altijd prima geweest. Ik had dit niet verwacht. 

@Nick83 @wijsneus @Wijsneus2000 @wijsneus65 

 

(ooh en KPN heeft niks “gecommuniceerd”, dat waren @BruisTablet en @wjb die “antwoord” gaven. KPN heeft alleen de status naar beantwoord gezet omdat ze kennelijk dit een voldoende antwoord vonden, waar mijn mening dus van afwijkt. Ben ik ongeduldig? Nee, ik ben niet ongeduldig maar ik wil wel graag duidelijkheid. Mij iets verkopen en vervolgens een jaar (niet spreekwoordelijk) aan het lijntje houden…. grrrr En nu dit weer…. wtf)


(en ja de fritzbox van @Xs4all @xs4all fan @XS4all gebruiker @xs4all_gebruiker @xs4all_user @XS4all-klant was/is prima, net zoals die box van @Ziggo @Ziggoklant en dat ding van @Tele2 @tele2gebruikerw @Tele2klant  wat hier nog in de kelder ligt waren prima (maar die gaat vast de 100 Mb/sec niet halen)). @Nick83 


Was uw vorige verbinding via de koperaansluiting of bent u sinds kort bij kpn?


….. Dat is even wennen want @Tele2 , @Ziggo en @Xs4all zijn eigenlijk altijd prima geweest. Ik had dit niet verwacht. ….

Mijn laatste was Ziggo.

Owja nog een (goeie) rede om ooit KPN te gaan bellen, in november ofzo kreeg ik bericht van Ziggo dat ik eind van de maand had opgezegd en dat ik alles in een doos kon terug sturen…. haha was niet iets om me zorgen over te maken vertelde KPN me toen want zolang glasvezel het niet deed zou ziggo het blijven doen. Wist ik niet. Goeie rede om te bellen toch? Ik kreeg ff een harde verzakking. pun intended.


Maar u bent duidelijk niet blij met de aansluiting.  Waarom heeft u geen gebruik gemaakt van het annuleringstermijn van 14 dagen? 


U mag mij tutoyeren hoor.
U heeft gelijk en geen gelijk. De aansluiting (lees: het internet zoals het nu werkt) is an sich prima. In het begin vond ik het inloggen in de modem irritant maar had ik snel opgelost. Ook het ontbreken van een firewall achtte ik vreemd maar ik dacht “KPN, port forwarding zal goed zitten” dus dat zal toch wel goed zitten?! 

Nu, na nog wat geklooi in de modem, blijkt de software die daar in zit achter te lopen (?!) en mis ik wat opties (ipv6 port forwarding). Maar nu blijkt dat de nieuwe, laatste versie mogelijk uberhaubt geen log bestanden meer bevat (Had ik @wjb ergens zien opmerken en geliked, ik kan het niet terug vinden...)? Anyway, ik vind het vreemd dat KPN zich bezig houd met het ontwikkelen van firmware. Ik denk dat er een goeie rede is dat het niet meer mogelijk is om “de laatste firmware” versie te downloaden. Eigenlijk denk ik dat sagemcom nog steeds de firmware beschikbaar stelt (aan kpn) en dat kpn voor ons bepaald in de gui waar we wel en niet bij kunnen… Ik vind het maar vreemd allemaal en had dit verlies in vertrouwen in de modem niet verwacht. Me aanraden om maar even een nieuwe router te kopen neem ik in overweging maar vind ik ergens totaal bezopen en eigenlijk had ik juist van Kpn verwacht dat ze degelijke hard/software zouden leveren… toch?

Ik zat teveel vast in het stramien van de hussle korting en dat ik die ook nog mis liep enzo (ik betaal nu 17e50 ipv 20 euro voor sim only 10 gb wat natuurlijk knetter duur is voor sim only en ooh, ik vergat de inflatie dus 18e66).

Achteraf is alles makkelijk praten. Ik ben natuurlijk mega blij met de 100 Mb/sec, zeker in het begin. En ik had er natuurlijk een jaar op zitten wachten inclusief 4x mannen over de vloer die in de meterkast bezig zijn geweest (1 keer onaangekondigd dus dat zal ontkent worden, 1 keer 2 maanden geleden zijn ze niet op komen dagen maar ik ben te moe er achteraan te bellen). 
Ik had wat rare activiteit in mn log bestanden dus heb het verder in mn netwerk geblokkeerd maar had liever gewoon firewall rules in mn modem natuurlijk 🙂 want, waarom niet. 

Anyway, 2 weken waren wat kort om de gebreken van het modem te herkennen misschien. Zoals je al zei, misschien waren mijn verwachtingen wat te hoog van KPN. Maar eigenlijk vind ik het lachwekkend om in de herfst van 2021 meermaals reclame in mijn bus te doen (targeted) om in maart van 2022 een bestelling aan te nemen om maart 2023 op te leveren. En de laatste monteur (heel aardig en bekwaam) die hier is geweest heeft het internet doorgetrokken naar m'n woonkamer en zo achter gelaten als op de foto. Ik bedoel, het kan wel, de baas zal dit voldoende geven (denk ik) maar het is toch vrij studentikoos? houtje touwtje? of had ik moeten eisen dat blabla enzo ligt het weer aan mij.


Ook nu (of nog steeds) wil/ga ik niet opzeggen want het internet is Schnell (en de hussle korting…. jaja ik ben gek… 30 piek per jaar…. maargoed)… Ik heb een contract wat DUS afloopt in maart 2024 (en niet 2023 lol) dus dan zien we wel weer verder, maar let's say ik acht de kans klein dat ik vrienden en familie KPN aanraad en groot dat ik bij een BBQ vertel over een jaar (!) wachten wat schijnbaar als heel normaal en uitlegbaar kan worden uitgelegd. Had ik niet verwacht, mijn verwachtingen waren anders. 
Ik keek misschien een beetje op tegen de Koninklijke KPN, misschien onterecht. Maar goed punt, ik had in april 2022 na het uitblijven van goeie informatie van KPN moeten annuleren, dat had me meer dan 400 euro bespaard.


En de laatste monteur (heel aardig en bekwaam) die hier is geweest heeft het internet doorgetrokken naar m'n woonkamer en zo achter gelaten als op de foto. Ik bedoel, het kan wel, de baas zal dit voldoende geven (denk ik) maar het is toch vrij studentikoos? houtje touwtje? of had ik moeten eisen dat blabla enzo ligt het weer aan mij.

 

Zo'n monteur kan niet anders. Hier hoort natuurlijk een mooie utp wandcontactdoos geplaatst te worden.

Maar die heeft de monteur natuurlijk niet. Er bestaan wel 100 verschillende afdekplaatjes. Verschillende merken, types en kleuren. Dat kan zo'n monteur nooit allemaal in zn bus hebben liggen. Dus u zult daar zelf voor moeten zorgen.



Ook het ontbreken van een firewall achtte ik vreemd maar ik dacht “KPN, port forwarding zal goed zitten” dus dat zal toch wel goed zitten?! 

Nu, na nog wat geklooi in de modem, blijkt de software die daar in zit achter te lopen (?!) en mis ik wat opties (ipv6 port forwarding). Maar nu blijkt dat de nieuwe, laatste versie mogelijk uberhaubt geen log bestanden meer bevat (Had ik @wjb ergens zien opmerken en geliked, ik kan het niet terug vinden...)? 

KPN software in de modems is over de loop der jaren steeds beperkter geworden. De vroegere v10  versie was een redelijk open modem met mogelijkheden.

De software die nu voorzichtig uitgerold wordt werkt op zich wel maar heeft op een aantal onderwerpen nog beperkingen erin zitten. De huidige .16 versie met de nieuwe web interface heeft in ieder geval de bovengenoemde punten nog niet op orde. 

Dus het is sterk afhankelijk van wat je er op dit moment mee wil doen of deze software nu een voor of achteruitgang is.

IPv6 port forwarding zit er in maar functioneert niet. Firewall zit erin maar valt niets aan in te stellen. Heb zelf geen telefonie maar zag bij @Nick83 dat telefonie ook niet af is voor bepaalde toepassingen.

In de eerdere link met het pdf document staat dat event log en andere functies later worden toegevoegd.


Ik kan alleen maar toejuichen dat de standaard bijgeleverde modems beperkt zijn tot wat nodig is om de geleverde diensten goed te laten werken. Ik ben er van overtuigd dat het voor 95% of meer van de klanten prima is. Die zetten het modem neer en kijken er nooit meer naar om. Prima want dat ontlast de klantenservice. Voor degene die dat niet wil is er de mogelijkheid om de Fritzbox te bestellen. Daar kan je lekker mee hobbyen. 


 

KPN software in de modems is over de loop der jaren steeds beperkter geworden. De vroegere v10  versie was een redelijk open modem met mogelijkheden.

De software die nu voorzichtig uitgerold wordt werkt op zich wel maar heeft op een aantal onderwerpen nog beperkingen erin zitten. De huidige .16 versie met de nieuwe web interface heeft in ieder geval de bovengenoemde punten nog niet op orde. 

Dus het is sterk afhankelijk van wat je er op dit moment mee wil doen of deze software nu een voor of achteruitgang is.

IPv6 port forwarding zit er in maar functioneert niet. Firewall zit erin maar valt niets aan in te stellen. Heb zelf geen telefonie maar zag bij @Nick83 dat telefonie ook niet af is voor bepaalde toepassingen.

In de eerdere link met het pdf document staat dat event log en andere functies later worden toegevoegd.

 

Bedankt, hier kan ik wat mee. Duidelijke taal. No further questions.


Ik kan alleen maar toejuichen dat de standaard bijgeleverde modems beperkt zijn tot wat nodig is om de geleverde diensten goed te laten werken. Ik ben er van overtuigd dat het voor 95% of meer van de klanten prima is. Die zetten het modem neer en kijken er nooit meer naar om. Prima want dat ontlast de klantenservice. Voor degene die dat niet wil is er de mogelijkheid om de Fritzbox te bestellen. Daar kan je lekker mee hobbyen. 

non-argument. 


non-argument. 

Voor u. Maar voor KPN zeker niet.


DePaul schreef:

Ik denk dat er een goeie rede is dat het niet meer mogelijk is om “de laatste firmware” versie te downloaden.

Klopt, er is namelijk gebleken dat een aantal V12's niet meer vanuit de centrale beheeromgeving bereikt konden worden nadat de nieuwe firmware geïnstalleerd was. Dat is natuurlijk killing voor een provider die de (modem)router op afstand moet kunnen beheren. Dat issue zal dus eerst verholpen moeten zijn.

 

DePaul schreef:

Ik had wat rare activiteit in mn log bestanden dus heb het verder in mn netwerk geblokkeerd maar had liever gewoon firewall rules in mn modem natuurlijk 🙂 want, waarom niet. 

Wat had je dan voor een rare activiteiten en wat mis je in de bestaande firewall?


Wat had je dan voor een rare activiteiten en wat mis je in de bestaande firewall?

Hoi 🙂,

een beetje not-done op log bestanden te posten maar ooit van Roblox gehoord? Ik ook niet maar die waren lekker bezig op m'n gloednieuwe netwerk hier. Een ip-range beginnend met 128.116.*.*

Bijvoorbeeld: https://ipinfo.io/AS22697/128.116.77.0/24

 of https://ipinfo.io/128.116.40.232

en https://www.whois.com/whois/128.116.42.99
dus ik kan er nog 100 geven: https://www.whois.com/whois/128.116.72.162

 

Ik was op zoek naar een user interface om regels toe te voegen aan m'n modem om ip adressen/landen wat mij betreft te blokkeren. Wat mij betreft heb ik geen behoefte aan robotten uit Verweggistan die even komen snuiven aan wat er hier gebeurt. Dat is geen bijzondere vraag toch? 
Weet jij hoe ik de bestaande firewall benader?
Tnx!


Geen enkele Experia/KPN Box heeft ooit een Firewall gehad waarmee uitgaand verkeer geblokkeerd kon worden.

Als je last hebt van Roblox dan moet je overigens opzoek naar de besmetting op één van jouw apparaten en die wegnemen.

 

De bestaande firewall is niets anders dan port-forwarding en IPv6 pin-holing (zodra dat weer werkt).


en inkomend verkeer?

ik heb een vrij schone raspberry pi en heb een paar dagen geleden 

ClamAV

rkhunter

en

chkrootkit

gedraaid en alles is schoon. Er staat verder ook bijna niks op, de installatie is pas een paar maanden oud en alles is up to date. Dus ik heb nu hoger in een firewall alles geblokt maar zou het graag aan de voordeur doen, waar mensen hier op het netwerk aankloppen zegmaar. Ik heb nog nooit geen router gehad waar deze functionaliteit ontbreekt… is even wennen dat dat nu per apparaat moet zegmaar (gelukkig geen smart-home). 


Aan de voordeur is inkomend standaard alles geblokkeerd en alleen als je een port-forwarding instelt, uPnP geactiveerd hebt of een apparaat in de DMZ geplaatst hebt is inkomend verkeer mogelijk.

 

Heb je overigens op één van jouw apparaten spelletjes van Roblox staan?


Ja gesnapt, default staan poorten 9000 en 9001 ook open en dan heb ik 80 en 443 ook geforward naar m'n rasppi. uPnP en DMZ is niet aan de orde. So far so good. Zoals ik zei mis ik dus werkend ipv6 port forwarding en zoals @BruisTablet aangaf ligt dat dus niet aan mij (hele dag met https://www.whatsmydns.net/ zitten klooien,,,, ik leer een hoop zegmaar….). 
Maar dat terzijde.
 

 ….. en wat mis je in de bestaande firewall?

 

welke? waar? hoe? wat? plz hint me in de juiste direction 🌻 ik wil die graag benaderen.


 

Heb je overigens op één van jouw apparaten spelletjes van Roblox staan?

Nee, nooit van gehoord. 


Geen enkele Experia/KPN Box heeft ooit een Firewall gehad waarmee uitgaand verkeer geblokkeerd kon worden.

Als je last hebt van Roblox dan moet je overigens opzoek naar de besmetting op één van jouw apparaten en die wegnemen.

 

De bestaande firewall is niets anders dan port-forwarding en IPv6 pin-holing (zodra dat weer werkt).

Zou wel moeten vind ik uitgaande blok mogelijkheden. Het is niet moeilijk om iets vervelends op een aangesloten apparaat op te lopen. Dan worden mensen aangeschreven door abuse en weten vervolgens niet waar te beginnen met puinruimen. 

Dan is het handig om wat instel mogelijkheden of simpel uitgaande blokkering op apparaten te kunnen zetten om gedoseerd het probleem op te kunnen lossen.