Beste ​@BerArtVD waar ben je nu klant, bij xs4all of bij KPN???
KPN biedt geen 8Gbit/s internet aan, in sommige delen van het land maximaal 4Gbit/s, dus ik weet niet hoe jij aan 4-8Gbit/s komt???
Een KPN router is niet te bridgen.
Er zijn 2 mogelijkheden, je kunt een eigen router achter de KPN-router plaatsen in AP-modus of je kunt een eigen router rechtstreeks op de bestaande glaskast plaatsen.
Bij mogelijkheid 1 is het eenvoudig om vaste telefonie en TV te blijven gebruiken.
Bij mogelijheid 2 kan dit ook, maar eist meer kennis van netwerkzaken,
Ik gebruik GEEN telefoon, wel TV maar dit is niet het belangrijkste. Ik weet dat XS4ALL nog geen 8Gbit/s bieden maar ik ga ervan uit dat wel gaat komen
Als ik mijn eigen router op de POS/ONT aansluit, kan XS4ALL dan wel de modem bridgen?
Beste ​@BerArtVD xs4all is een sterfhuisconstructie, daar kun je niets meer aanpassen, behalve vertrekken naar KPN.
Nogmaals, modem/routers van KPN kunnen niet in bridge, De Fritzboxen van xs4all, weet ik niet, als je klant bent van xs4all, kun je dat aan xs4all vragen.
Hallo ​@BerArtVD , als je nog bij XS4All zit (wat in feite gewoon een specifiek KPN-abonnement is), heb je ook een Fritzbox. Die kan je in bridged mode zetten, eventueel ook met PPPoE passthrough als je dat zou willen.
Maar als je de Unifi rechtstreeks op je NT wil aansluiten, heb je de Fritzbox helemaal niet nodig.
XS4-Arjan schreef:
Hallo ​@BerArtVD , als je nog bij XS4All zit (wat in feite gewoon een specifiek KPN-abonnement is), heb je ook een Fritzbox. Die kan je in bridged mode zetten, eventueel ook met PPPoE passthrough als je dat zou willen.
Maar als je de Unifi rechtstreeks op je NT wil aansluiten, heb je de Fritzbox helemaal niet nodig.
Het is idd precies de bedoeling dat ik de FritzBox niet meer nodig heb, en als ik jou goed begrijp kan dit dus …?
BerArtVD schreef:
XS4-Arjan schreef:
Het is idd precies de bedoeling dat ik de FritzBox niet meer nodig heb, en als ik jou goed begrijp kan dit dus …?
Of dat kan, moet je ook bij Unifi nagaan: kan die PPPoE aan en ook boven de 1Gbps nog leveren (veel PPPoE implementaties presteren slecht bij hoge snelheden)? Het is ivm vrije modemkeuze in ieder geval gewoon mogelijk om andere apparatuur dan de Fritzbox of de experiabox te gebruiken.
Het heeft bij glasvezelaansluitingen helemaal geen zin om een Experia/KPN Box te bridgen dan kan je hem immers gewoon vervangen door een eigen router.