Skip to main content

Is het extern opslaan wifi wachtwoord in KPN beheersysteem veilig?

• March 8, 2026
  • 12 reacties
  • 106 keer bekeken

Vanuit productblad:

Reset Thuisnetwerk zet zowel het modem als de aangesloten Experia Wifi terug naar de fabrieksinstellingen. Het modem zal vervolgens de in ons beheersysteem opgeslagen wifigegevens weer overnemen.

Naar ik begrijp worden de wifi wachtwoorden dus remote bij KPN opgeslagen.

Ik heb eerder eens aangegeven dat dit wellicht een security issue betreft, toen gaf KPN aan dat ik me vooral geen zorgen moest maken en dat dit echt heel veilig gebeurd..

Zeker na het Odido debacle misschien toch iets om eens opnieuw tegen het licht te houden? Wellicht een opt-in of opt-out die je ergens kunt zetten.

Wat vindt de rest hier eigenlijk van?

12 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 8, 2026

Daar is niks van te vinden, KPN doet dit gewoon zo anders werkt het niet.

emielstroeve
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7

een eigen router lost het hele probleem op.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • March 8, 2026

Een wifi-wachtwoord wat uitlekt heeft minder impact als een dataset met een hoop identiteiten. 

• March 8, 2026

Hoezo 'anders werkt het niet' je zal bedoelen het werkt nu eenmaal zo.

Het is voor het gemak van de klanten en werkt met regelmaat averechts omdat je soms de oude wachtwoorden en ssid opgedrongen krijgt. Terwijl je deze wilt veranderen.

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • March 8, 2026

Die uitleg slaat nu echt wal nog kant.

Ik heb het in het verleden gehad met een oudere kpn modem, krijg je een nieuwe en dan geeft kpn het ssid naam en wachtwoord van oude modem over, dat is totaal niet logisch 

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • March 8, 2026

Ik vind het juist logisch dat een nieuwe modem de voorgaande SSID en wachtwoord meegeeft. Niet iedereen is technisch opgevoed om de SSID terug aan te passen, of het nieuwe SSID en wachtwoord in alle wi-fi apparatuur in te stellen. 

Ik vind het een handige dienst van KPN. En ik zie hier ook geen privacy gevoelige gegevens in.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • March 8, 2026

En ik zie hier ook geen privacy gevoelige gegevens in.

Ik vraag hoeveel mensen hun wifi wachtwoord ook voor MijnKPN en andere diensten gebruiken. Juist bij niet technischen mensen is deze kans heel groot.

emielstroeve
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7

als je teruggaat naar fabrieksintellingen, dan is daar een reden voor. Iets met foute instellingen. Mijn (ietwat technische) instelling verwacht dan niet dat we de oude instellingen terugzetten op het modem. Dat was nou juist de aanleiding om terug naar af te gaan.

En als je als consument terug naar fabrieksinstellingen gaat, dan is daar een reden voor. dan wil je niet je oude instellingen terug.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • March 9, 2026

En ik zie hier ook geen privacy gevoelige gegevens in.

Ik vraag hoeveel mensen hun wifi wachtwoord ook voor MijnKPN en andere diensten gebruiken. Juist bij niet technischen mensen is deze kans heel groot.

Hoe makkelijk kpn het ook maakt om aan te passen, a-technische mensen passen eigenlijk nooit hun wifi gegevens aan. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • March 9, 2026

Hoe makkelijk kpn het ook maakt om aan te passen, a-technische mensen passen eigenlijk nooit hun wifi gegevens aan. 

Dan hoeft KPN de wifi-wachtwoorden voor deze mensen nooit opslaan. Ze zijn immers de op de modem  stikkers en veel beter beveiligd dan de veranderde wachtwoorden (wegen hergebruikte wachtwoorden)

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • March 9, 2026

Daar ben ik het heel erg mee oneens. Want ook van de standaard modems wordt het SSID en WPA onthouden door het achterliggende systeem. Dus als een box12 voor een box12 wordt omgewisseld neemt de 2e de gegevens van de 1e over. Zo blijft al het klantappatuur verbonden. Juist voor die a-technische persoon is dat een verademing.

Medewerker van KPN kunnen deze gegevens ook niet inzien, ze zijn versleuteld opgeslagen, het enige wat wij hebben is een knop met "reset wifi gegevens naar device sticker".

• March 9, 2026

Juist voor die a-technische persoon is dat een verademing.

En dat is het nu net. Er schaffen steeds meer a technische consumenten producten af waar eigenlijk toch enige kennis voor nodig is.

Over de veiligheid van die gegevens maak ik mij niet heel veel zorgen, de nut en noodzaak is een ander geval.