Skip to main content

Zou het mogelijk zijn om een modem te verbinden als er een moca set tussen de NT en het modem zit?

De situatie is namelijk dat de FTU is afgewerkt in een gezamelijke meterkast in een complex gebouw.
Waarbij het appartement zelf een meterkast heeft. Vanuit de gezamelijke meterkast loopt een telefoonkabel naar de meterkast van het appartement. Deze kabel kan er niet worden uitgetrokken. Vanuit de gezamelijke meterkast loopt wel een coax kabel naar de meterkast van het appartement ook deze coax kabel kan er niet uit worden getrokken. Geadviseerd om dan het via de trap te bekabelen. Meneer kwam zelf met het idee om het via moca's te doen. Een interessante vraag maar ik bood geen garantie en ook dat het niet zoals propositie wordt aangesloten. Misschien dat forum leden hier een antwoord op hebben.

Verschillende forum topics hierover gaven mij hier net echt het technische waarom kan dit niet antwoord op zie:
 

 

In principe is een "moca adapter” niet anders in werking voor een "ethernet" connectie, voor of achter een router (WAN / LAN).  (Een "Point to Point” ethernet dataverbinding tussen twee punten).
Maar heb geen inzicht of "VLANS" netjes worden gehandhaafd?

Gewoon uitproberen. Lijkt me een aardige "case".
Maar als het al werkt, zal er naar ik verwacht wel verlies zijn in snelheid.

Hoewel dat mogelijk niet "praktisch" zal worden opgemerkt??
Bij een internet account met lagere snelheid (100 - 200 Mbps ??) zit er een "cap" op de totaal beschikbare bandbreedte.  Die wordt echter afgepast "binnen de wijkcentrale van KPN”.
Naar ik vermoed op een "werkelijk" gemeten snelheid. Ofwel eigenlijk inc. mogelijke verliezen. Zolang de "cap-snelheid" niet wordt gehaald wordt mogelijk meer "reserve” van het totaal op 1 Gigabit ter beschikking gesteld??

Wel "snelle" Moca's gebruiken van de laatste generatie / techniek (voor zover er verschil is).


@Pauwerful 

het zal misschien werken maar ik raad het zeer af

het zal wel een ingewikkelde situatie zijn maar ik raad aan dan goede ftp kabel te gebruiken i.p.v. utp

misschien veel meer werk maar heb je wel zekerheid

 

 


Dat het af te raden is, is de topic starter zelf ook wel bekend - monteur van KPN.
Het gaat er juist om, dat er eigenlijk geen andere mogelijkheid is (of tegen erg hoge kosten), anders was daar beslist al voor gekozen.  Wellicht is er reeds aan de bestaande bekabeling "getrokken" om te kijken of daar beweging in zit. Het gaat nu juist om mogelijke ervaringen om het WEL in te zetten.

https://www.google.nl/search?q=verliezen+moca+verbinding+laatste+generatie


Dat het af te raden is, is de topic starter zelf ook wel bekend - monteur van KPN.
Het gaat er juist om, dat er eigenlijk geen andere mogelijkheid is, anders was daar beslist al voor gekozen.  (Wellicht is er reeds aan de bestaande bekabeling "getrokken" om te kijken of daar beweging in zit). Het gaat nu juist om mogelijke ervaringen om het WEL in te zetten.

soms is een oplossing ingewikkeld en met een omweg een oplossing

ik heb er helaas veel ervaring mee

utp of ftp kabels in spuiten met wd40 bijvoorbeeld

en door rossen met een trekveer

spreek er niet van pfff


In de plaats van WD40 misschien gewoon "kabel glijmiddel" gebruiken?

https://www.google.nl/search?q=kabelglijmiddel     (Als "peperkoek”).


In de plaats van WD40 misschien gewoon "kabel glijmiddel" gebruiken?

https://www.google.nl/search?q=kabelglijmiddel

ik gebruik altijd als het moeilijk gaat wd40 werkt perfect

probeer het eens !

met dikke ymvk kabels gebruik ik het ook door mantelbuis

wondermiddel wd40 vooral gebruik ik het om kabels door te trekken

 

 


Maar als de kabels in de buis al muurvast zitten dan heeft de truc met WD40 ook geen toegevoerde waarde, @peter-keetfm. Dan snap ik inderdaad de keus om misschien toch op iets anders over te gaan. MoCa's moeten naar mijn idee wel overweg kunnen met de VLANs en dergelijke. Het enige wat ze doen is een ethernetsignaal omzetten naar een die over coax kan en vervolgens weer terug. Let wel, de kwaliteit dan de coax kabel bepaalt samen met de lengte heel erg wat er mogelijk is. De Moca's van KPN gaan volgens mij tot zo'n 650Mbps.

Je kan ook nog overwegen de telefoonkabel te gebruiken maar dat hangt af van wat voor een kabel het is. Als het een 2-pair UTP is dan kan daarmee een 100Mbps-kabel gemaakt worden. Betreft het de ouderwetse stergroep-binnengeleiding dan kun je ook nog overwegen om een LAN-to-DSL converter in te zetten. LAN-poort op het NT en vervolgens de bestaande telefoonkabel daar in prikken. Deze oplossing is overigens wel een flink stuk duurder dan MoCa's.


@NHendriks 

met wd40 bedoel ik ook meer het rietje in de 5/8 buis (ga ik even van uit) en goed veel inspuiten aan beide kanten en dan met 2 man heen en weer

vaak komt het dan wel los en altijd als je de oude kabel eruit haalt aan de ene kant de (ijzeren) trekveer gelijk invoeren via oude kabel

probeer ook maar mee te denken


@NHendriks

met wd40 bedoel ik ook meer het rietje in de 5/8 buis (ga ik even van uit) en goed veel inspuiten aan beide kanten en dan met 2 man heen en weer

vaak komt het dan wel los en altijd als je de oude kabel eruit haalt aan de ene kant de (ijzeren) trekveer gelijk invoeren via oude kabel

probeer ook maar mee te denken

Uiteraard en dat is ook top! Ik bedoelde alleen meer dat het probleem vaak verder in de leiding zit en het daardoor lastig is om de kabel los te krijgen :(


Het is vooral niet mogelijk omdat er geen kabelgoot is waar de kabels naar toe leiden het lijkt alsof het via de spouw van de muur gaat meterkasten zitten ook niet onderelkaar in het gebouw het ziet er naar uit alsof zigzaggend naar boven lopen. Kabel zit wel muur vast. Een goed idee van @NHendriks om het via 2 paar te laten gaan via telefoon lijn het gaat via een 50/50 abonnement.

Moet ik dit in een RJ45 knijpen op 3456?


Rj45 pin 1-2-3 en 6

Alleen mogelijk als het getwiste paren zijn


Wordt lekker pielen morgen :P


Modem kwam wel online met de moca set. (Duurde best lang voor dat hij intrainde)
Bepaalde websites wouden niet laden, speedtest lukte ook niet.

RJ45 met 4 aders wou ook niet lukken het zag er naar uit dat meerdere appartement gebruikt maakte van
maar 1 ISRA punt. In de meterkast zaten lasdoosjes waarin de DA werd verdeeld naar andere appartement met behulp van kroonsteentjes.

Uiteindelijk het modem in de gezamelijke meterkast gezet en via de moca set een superwifipunt gehangen.
Zodat klant wifi heeft, na wat gesproken hebben wou de klant hier misschien nog een zelf aangeschafte router plaatsen.

Abbo was 50d/50u
uiteindelijke snelheid was 68d/118u
 


Modem kwam wel online met de moca set. (Duurde best lang voor dat hij intrainde)

“Intrainen” is typisch iets wat hoort bij een VDSL internetverbinding, niet bij glasvezel.

 

RJ45 met 4 aders wou ook niet lukken het zag er naar uit dat meerdere appartement gebruikt maakte van maar 1 ISRA punt. In de meterkast zaten lasdoosjes waarin de DA werd verdeeld naar andere appartement met behulp van kroonsteentjes.

Een “ISRA-punt” heeft niets te maken met glasvezel. Zijn twee verschillende netwerk structuren.

Met “kroonsteentjes” kun je geen internet verdelen over meerdere aansluitpunten. Zo werkt dat niet. Mogelijk dat het nog een oude  -niet meer gebruikte-  structuur betreft, die men niet heeft verwijderd?


Modem kwam wel online met de moca set. (Duurde best lang voor dat hij intrainde)

“Intrainen” is typisch iets wat hoort bij een VDSL internetverbinding, niet bij glasvezel.

 

RJ45 met 4 aders wou ook niet lukken het zag er naar uit dat meerdere appartement gebruikt maakte van maar 1 ISRA punt. In de meterkast zaten lasdoosjes waarin de DA werd verdeeld naar andere appartement met behulp van kroonsteentjes.

Een “ISRA-punt” heeft niets te maken met glasvezel. Zijn twee verschillende netwerk structuren.

Met “kroonsteentjes” kun je geen internet verdelen over meerdere aansluitpunten. Zo werkt dat niet. Mogelijk dat het nog een oude  -niet meer gebruikte-  structuur betreft, die men niet heeft verwijderd?

Ja als er een oude utp kabel ligt met 4 draden 2 aderparen moet het kunnen max 100mbit 

Via de pin 1-2-3 en 6

Mits het getwiste paren zijn

Maar wat ik er van begrijp is het een zooi in dat pand

Mijn advies zou dan zijn een nieuwe ftp kabel leggen (of utp) 

Maar het is moeilijk de situatie te bekijken  vanaf hier 


Dit heb ik wel eens toegepast 

Het Is niet hoe het hoort maar werkt wel

2 apparte netwerk 100mbit via 1 kabel

Hub is dan de switch 

 


@Pauwerful

Weet je zeker dat die (oude) kabel utp is 

Twisted pair 

En wel over komt dat deze gedeeld wordt lijkt mij onwaarschijnlijk 

10/100 base 

Heb je dit gemeten?

Rj45 o.a. (platte kant van de rj45 plug)

En B aanhouden aan bijde kanten (onderste plaatje) 

 


Het was ook de bedoeling om de telefoonlijn te vervangen voor een UTP kabel. @Babylonia 
Het moment dat een modem sneller knippert bij het verbinding maken noem ik intrainen of dat de modem in sync komt. Al mocht het in toekomst UberBit internet via de zon zou ik het nog zo noemen.


In de telefoonlijn zelf zaten 4 aders 2 paren dus dit uitgepiept met een toner naar de meterkast van de klant.

Hierin zat dus een lasdoos met allemaal kroonsteentjes waaruit de toner maar op 1 ader zijn toon terughoorde. Vanuit deze lasdoos gingen dus telefoonkabeltjes naar boven links rechts waarschijnelijk dus naar andere appartementen.

@peter-keetfm Ja het was echt niet goed gedaan daar door de huisbaas, krijg je als je een huis opdeelt in toevoegingen (complex adres). Ik heb de 1-2-3-6 RJ45 connectie ook niet gemaakt omdat er maar 1 ader vanaf het ISRA punt komt. Anders had ik deze kabel van het ISRA punt gehaald RJ45 1236 connectie gemaakt en boven in de meterkast ook. Maar beter heb ik dit laten zitten vanwege dat er meerdere appartement op deze ene ISRA zitten.


@Pauwerful

Jammer dat het via die kabel niet gelukt is 

Het zal ook niet de beste manier zijn geweest 

Bijvoorbeeld als de klant een 200mbit of hoger pakket besteld 

Jammer dat er geen mantelbuis van h.v.k. Naar o.v.k. Loopt dat heb ik hier wel gedaan 50mm

 


Vraag me nog steeds af of dit met een glasvezel 200mb abo gaat werken. Komende vrijdag komt KPN tv en internet installeren. Ik wil de router/modem bij mijn tv in de woonkamer. Ik moet het signaal vanuit het glasvezelpunt naar het modem met zo’n Inca 1g over coax doen…..maar ja, testen van tevoren gaat niet. Zal dit werken??


Als je optimaal van glasvezel wil genieten moet je zeker niet met hulpmiddelen aan de slag gaan maar met goeie utp kabels. De kans op storing us gewoon groot.


Vraag me nog steeds af of dit met een glasvezel 200mb abo gaat werken. Komende vrijdag komt KPN tv en internet installeren. Ik wil de router/modem bij mijn tv in de woonkamer. Ik moet het signaal vanuit het glasvezelpunt naar het modem met zo’n Inca 1g over coax doen…..maar ja, testen van tevoren gaat niet. Zal dit werken??

coax er uit utp kabel er in coax kabel bewaren mocht je weer over gaan naar kabel aanbieder