Skip to main content

Wij ondervinden al ruim een jaar problemen met onze Experiabox 12: zo moeten wij bijvoorbeeld iedere dag de modem opnieuw opstarten omdat deze zijn connectiviteit verliest en ondervinden wij veel DHCP issues.

Nu zagen wij dat het ook mogelijk is om een Fritz!box te huren en wij vroegen ons af wat jullie ervaringen zijn.

Is dit echt veel beter? Is mijn IP range bijvoorbeeld uitgebreider? Kan ik makkelijker een VPN opzetten, zouden DHCP issues hiermee verholpen kunnen zijn etc.

De gemiddelde fritzbox is ontegenzeggelijk een betere modem/router. 

Meer configuratie, betere support, meer functionaliteit (oa ip ranges, filtering, parenteral control etc), meer mogelijkheden in wifi, telefoon en smarthome. VPN is tegenwoordig standaard aan boord.

De meeste mensen hebben deze functionaliteit echter niet nodig, en hikken dan terecht tegen de extra kosten aan, omdat het Mesh wifi van Fritz (AVM) net als de meeste andere merken alleen goed werkt met hetzelfde merk repeaters ben je al snel minimaal 100/200 euri kwijt om alles perfect te krijgen. Je kunt de FB ook kopen, dan ben je na een paar jaar in de winst.

Je connectiviteitsprobleem, dan zou je even aan moeten geven of het probleem aan de WLAN (KPN) kant of aan de LAN kant (wifi) is. In het eerste geval gaat de Fritzbox je natuurlijk niet helpen. In het tweede geval vast wel.

Je snapt, als je naar mijn footer kijkt, ik ben niet neutraal 🙂 maar wel tevreden.


Dank! of het aan KPN of wifi ligt weet ik niet.

Het glasvezelkastje laat wel connectie zien maar de internet verbinding valt echt weg.

Ook apparaten die we rechtstreeks bedraad op de experiabox hebben hangen (zoals ons alarm) verliezen hun internetverbinding. Experiabox opnieuw opstarten is tot nu toe de oplossing, maar dik een jaar dagelijks dit geintje zijn we wel zat. 


Goede raad is duur :-)


Even wat dingen nuanceren🙂.

 

De gemiddelde fritzbox is ontegenzeggelijk een betere modem/router. 

Niet mee eens, of nouja niet op die manier. Tuurlijk, voor een hoop mensen zal het een beter product zijn maar voor een hele hoop mensen is door KPN geleverde apparatuur beter. Ik denk dat ‘beter’ in deze zin erg subjectief is.

 

Meer configuratie, betere support, meer functionaliteit (oa ip ranges, filtering, parenteral control etc), meer mogelijkheden in wifi, telefoon en smarthome. VPN is tegenwoordig standaard aan boord.

 Dit kan ik wel beamen, alleen dat ‘meer mogelijkheden in wifi’ mist naar mijn mening een cruciale functie en dat is het zelf kunnen kiezen van wifi-kanalen. Iets om rekening mee te houden.

 

Je connectiviteitsprobleem, dan zou je even aan moeten geven of het probleem aan de WLAN (KPN) kant of aan de LAN kant (wifi) is. In het eerste geval gaat de Fritzbox je natuurlijk niet helpen. In het tweede geval vast wel.

WLAN = Wifi, denk dat je de WAN-zijde bedoelt😉😶. Verder gaat een Fritzbox niet perse helpen bij een instabiele verbinding. Als het aan de LAN-zijde is hoeft dat ook niet het geval te zijn.

 

Je snapt, als je naar mijn footer kijkt, ik ben niet neutraal 🙂 maar wel tevreden.

Lang leve de bias 🎉

 

Dank! of het aan KPN of wifi ligt weet ik niet.

Het glasvezelkastje laat wel connectie zien maar de internet verbinding valt echt weg.

Ook apparaten die we rechtstreeks bedraad op de experiabox hebben hangen (zoals ons alarm) verliezen hun internetverbinding. Experiabox opnieuw opstarten is tot nu toe de oplossing, maar dik een jaar dagelijks dit geintje zijn we wel zat. 

Terecht dat je er op een gegeven moment klaar mee bent. Als het internet weg valt, gaat dan ook het ‘internet’-lampje knipperen op de Box12? Heb je verder nog andere netwerkapparatuur in huis zoals switches of een router om ergens de wifi te versterken? Als alle apparaten hun netwerk verliezen kan er een hoop mis zijn maar het kan ook heel simpel zijn. Uiteraard kan je altijd bellen met 0800-0402 en aangeven dat je internetverbinding hapert, dan gaan ze met je mee kijken🙂

 


Dank! of het aan KPN of wifi ligt weet ik niet.

Het glasvezelkastje laat wel connectie zien maar de internet verbinding valt echt weg.

Ook apparaten die we rechtstreeks bedraad op de experiabox hebben hangen (zoals ons alarm) verliezen hun internetverbinding. Experiabox opnieuw opstarten is tot nu toe de oplossing, maar dik een jaar dagelijks dit geintje zijn we wel zat. 

Er draaien al een aantal mensen op de opvolg software van de v12 . Zie elders in het forum. Ondanks dat de beschreven problemen al geruime tijd aanhouden zou ik toch nog even het laatste staartje qua tijd hier op wachten i.p.v. nu compleet andere koers varen. Er zitten dit forum beduidend meer problemen in het v12 model. Vandaar dat men ook als eerste model hieraan aan het sleutelen is.


Vandaar dat men ook als eerste model hieraan aan het sleutelen is.

Bron?


Vandaar dat men ook als eerste model hieraan aan het sleutelen is.

Bron?

 

Wat zit er in de update naar versie 14?

Nieuwe webinterface

We zetten dezelfde software op de V10, V10A, KPN Box 12 en de Experia Wifi- en SuperWifi punten. Hierdoor werken deze onder water op dezelfde manier. En ziet ook op alle modems de webinterface er hetzelfde uit. 

We kunnen dit niet op alle soorten apparaten tegelijk doen, dus we beginnen met de KPN Box 12.


Vandaar dat men ook als eerste model hieraan aan het sleutelen is.

Bron?

 

Wat zit er in de update naar versie 14?

Nieuwe webinterface

We zetten dezelfde software op de V10, V10A, KPN Box 12 en de Experia Wifi- en SuperWifi punten. Hierdoor werken deze onder water op dezelfde manier. En ziet ook op alle modems de webinterface er hetzelfde uit. 

We kunnen dit niet op alle soorten apparaten tegelijk doen, dus we beginnen met de KPN Box 12.

Dat was mij duidelijk, ik bedoelde meer een bron van de aanleiding waarom KPN is begonnen met de Box12.


Vandaar dat men ook als eerste model hieraan aan het sleutelen is.

Bron?

 

Wat zit er in de update naar versie 14?

Nieuwe webinterface

We zetten dezelfde software op de V10, V10A, KPN Box 12 en de Experia Wifi- en SuperWifi punten. Hierdoor werken deze onder water op dezelfde manier. En ziet ook op alle modems de webinterface er hetzelfde uit. 

We kunnen dit niet op alle soorten apparaten tegelijk doen, dus we beginnen met de KPN Box 12.

Dat was mij duidelijk, ik bedoelde meer een bron van de aanleiding waarom KPN is begonnen met de Box12.

Geen bron. Maar een redenering vanuit de bovenstaande tekst.


Effe iets nuanceren @NHendriks 😉: het kan gewoon, het kiezen van WiFi-kanalen in de Fritz box.

 


@NHendriks

Dit kan ik wel beamen, alleen dat ‘meer mogelijkheden in wifi’ mist naar mijn mening een cruciale functie en dat is het zelf kunnen kiezen van wifi-kanalen. Iets om rekening mee te houden.

Weet niet of ik je goed begrijp, maar op een fritzbox kun je prima zelf wifi kanalen kiezen, ook per band. Ook de mesh accespoints individueel.

 

EAZ1964 schreef:

Je connectiviteitsprobleem, dan zou je even aan moeten geven of het probleem aan de WLAN (KPN) kant of aan de LAN kant (wifi) is. In het eerste geval gaat de Fritzbox je natuurlijk niet helpen. In het tweede geval vast wel.

WLAN = Wifi, denk dat je de WAN-zijde bedoelt😉😶. Verder gaat een Fritzbox niet perse helpen bij een instabiele verbinding. Als het aan de LAN-zijde is hoeft dat ook niet het geval te zijn.

Dank voor de correctie! Uiteraard bedoelde ik WAN. En ja je krijgt geen garantie en zeker niet als je niet weet waar de instabiliteit door wordt veroorzaakt.

Ik durf er overigens wel een kratje bier op te zetten dat ik een Fritz LAN stabieler krijg dan een Experia Lan :-)


Ah, dan is dat nieuw! Laatste keer dat ik in een Fritzbox in de webGUI zat bestond die optie nog niet. Dan trek ik die opmerking weer in!


Ah, dan is dat nieuw! Laatste keer dat ik in een Fritzbox in de webGUI zat bestond die optie nog niet. Dan trek ik die opmerking weer in!

 Ik heb al heel lang een fritzbox en deze optie heeft er altijd al op gezeten.


Ha @CA_J, heb jij inmiddels voldoende informatie om een weloverwogen keuze te maken? Je Box 12 moet gewoon werken natuurlijk, had je daar al telefonisch contact over gehad? Mocht je daarover willen sparren, is een nieuw topic misschien handiger. We helpen in ieder geval graag!