Skip to main content
Antwoord

Juist instellen van Fritzbox 7583 voor connectie met website op een ftp server

• February 25, 2025
  • 12 reacties
  • 126 keer bekeken

Ik heb hulp nodig bij het instellen van Fritzbox 7583 om te kunnen communiceren met website op een ftp server.

Beste antwoord door Remco van KPN

De problemen met de Fritzbox 7583 zijn voorbij. De laatste hobbel was dat er een fout in mijn inloggegevens was geslopen. 

Hartelijk bedankt voor het meedenken!

Wat fijn dat het gelukt is ​@mmtehennepe! Mocht je in de toekomst nog vragen hebben post dan gerust nog eens een topic!

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

12 reacties

• February 25, 2025

Welk probleem heb je dan? Werkt het niet?

• Auteur
  • Topper
  • February 27, 2025

Ik probeer met Filezilla bij mijn website (op een FTP server) te komen met de juiste inloggegevens maar de verbinding komt niet tot stand.

De KPN installateur van de Fritzbox vertelde me dat hij ‘alles open had gezet’ op het modem. Of is er een extra instelling nodig voor FTP servers? Zo ja, welke?

Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • February 27, 2025

@mmtehennepe ik adviseer je om de Fritzbox rechtstreeks op de internetaansluiting aan te sluiten, dus zonder de Experiabox ertussen. Instellen van de Fritzbox door het volgen van de wizards.

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • February 27, 2025

Hallo ​@mmtehennepe , bij mijn weten werkt FTP-verkeer met de FritzBox standaard out-of-the-box. Daar hoef je geen extra instellingen voor aan te passen.

Beter is het overigens om SFTP te gebruiken ipv standaard FTP. Elke webhost heeft tegenwoordig SFTP, FTP is echt wel verouderd.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16
  • Moderator
  • February 28, 2025

Heb je het al aan de praat gekregen ​@mmtehennepe?

• Auteur
  • Topper
  • March 3, 2025

Kunnen jullie mij instructies sturen om mijn Fritzbox 7583 in te stellen en poort 21 open te zetten?

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • March 3, 2025

@mmtehennepe 

Gaat het om inkomend of uitgaand FTP verkeer?

• March 3, 2025

Elke webhost heeft tegenwoordig SFTP, FTP is echt wel verouderd.

Nou dat is niet zo. Ik heb voor familie een paar websites bij Yourhosting. Dat is een behoorlijke grote hoster volgens mij. En geen SFTP voor zover ik weet.

• March 3, 2025

Kunnen jullie mij instructies sturen om mijn Fritzbox 7583 in te stellen en poort 21 open te zetten?

Die zijn er niet. Want dat werkt gewoon met standaard instellingen. Gebruik je wel pasive FTP? En heb je het al via een hotspot geprobeerd? 

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • March 3, 2025

Elke webhost heeft tegenwoordig SFTP, FTP is echt wel verouderd.

Nou dat is niet zo. Ik heb voor familie een paar websites bij Yourhosting. Dat is een behoorlijke grote hoster volgens mij. En geen SFTP voor zover ik weet.

FTP is niet echt verouderd, maar meer onveilig. Alle data die je doorstuurt, inclusief gebruikersnaam en wachtwoorden, gaan onversleuteld over de lijn. Dus als iemand een MITM-attack wilt doen, of je bepaalde malware hebt die je verbinding afluistert, dan kunnen ze je (inlog)gegevens onderscheppen.

Dit is ook de reden dat de KPN Box standaard geen FTP meer toelaat, en waarom we hier zoveel topics zien van KPN-klanten die hun site niet kunnen bijwerken... 😉

Met SFTP (SecureFTP) gaat dit niet. Echter heeft dit niks meer met het FTP-protocol te maken, voor zover ik weet. De webhostingbedrijven zullen zelf ervoor moeten zorgen dat alles goed ingesteld is m.b.t. eventuele shell-verbinding via PuTTY.

Bij de homepageserver kan KPN wordt je sessie netjes afgeschoten met een:
Connection from user xxxxx xx.xx.xx.xx port 63508: refusing non-sftp session
This service allows sftp connections only.

… hoewel ik liever ook gewoon SSH zou willen gebruiken, net als vroeger bij XS4ALL 😍

• Auteur
  • Topper
  • March 5, 2025

De problemen met de Fritzbox 7583 zijn voorbij. De laatste hobbel was dat er een fout in mijn inloggegevens was geslopen. 

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16
  • Moderator
  • Antwoord
  • March 6, 2025

Wat fijn dat het gelukt is ​@mmtehennepe! Mocht je in de toekomst nog vragen hebben post dan gerust nog eens een topic!