Skip to main content
Beantwoord

Kan de USB poort van de Box 12 gebruikt worden om een NAS op aan te sluiten?

• January 10, 2026
  • 5 reacties
  • 57 keer bekeken

Ik ben voornemens om een nieuwe NAS aan te sluiten op mijn KPN Box 12 via de usb 3.0 poort achter op het modem. Nu is mijn vraag of dit gaat werken en of die usb-poort daar beschikbaar voor is, voordat ik een nieuwe NAS ga kopen…

Beste antwoord door TDN

​@Tintin1967 Jouw WD is geen NAS maar een extern HD, je kan hem toch niet op de KPN modem aansluiten omdat deze alleen USB Dongles ondersteunt. Een fritz!box of een andere router kunnen wel een USB HD gebruiken.

5 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 10, 2026

​@Tintin1967 Korte antwoord nee. NAS staat voor netwerk …. dus geen USB. Bovendien zijn USB-porten van een NAS ingang-USB en geen uitgang-USB. Erop kan je USB harde schrijven aansluiten, of andere USB apparaten.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 10, 2026

Het betreft dus de WD my book Duo, welke alleen usb poorten heeft. Ik neem aan dat deze zowel in als uitgan-usb heeft. Wat heb je anders aan deze poorten als je van het apparaat niks kunt afhalen of niks op het apparaat kunt zetten....

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • January 10, 2026

​@Tintin1967 Jouw WD is geen NAS maar een extern HD, je kan hem toch niet op de KPN modem aansluiten omdat deze alleen USB Dongles ondersteunt. Een fritz!box of een andere router kunnen wel een USB HD gebruiken.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 10, 2026

Klopt, was ik ondertussen ook al achter inderdaad. Bedankt voor het meedenken !

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • January 10, 2026

Qnap, Synology, of zelf bouwen, wat ik gedaan heb. Dan ben je ook wat vrijer in je software.
Â