Skip to main content

Goedenavond,

Ik kreeg een sms-je dat er afgelopen nacht een update wordt uitgevoerd op het modem.

Sinds deze update kan ik vanaf meerdere computers geen verbinding meer krijgen met FTP servers. 

Herstarten modem heeft niet geholpen.

Hoe kan dit verholpen worden?

En het heeft ook moet de nieuwe Fritzbox goed gewerkt?

Welke FTP client gebruikt u? Fillezilla misschien? Of iets anders? 

Heeft de webhost niets veranderd? Heeft u al contact gehad met hun?


Heeft de webhost niets veranderd? Heeft u al contact gehad met hun?

Dit zou zomaar eens goed kunnen, gebeurd vaker dan je denkt.

 

Wat voor error krijgt u in uw ftp cliënt ?


Ik heb dit allemaal al uitgebreid besproken, gecheckt en getest met mijn host/server Mijndomein, en die stelt:

 

Zit je toevallig bij KPN? We ontvangen net dit bericht:
 

Klanten die werken met een KPN-verbinding en hun modem gebruiken kunnen problemen ondervinden met het verbinden via FTP. KPN vindt het blijkbaar nodig om poort 21 standaard te blokkeren in het modem, zie 

https://forum.kpn.com/kennisbank-modems-145/modems-met-kpn-software-firewall-instellingen-614868

 

Klanten dienen het standaard beveiligingsniveau (dat staat op 'Middel') aan te passen naar 'aangepast" zodat ze poort 21 kunnen toestaan. Een herstart van het modem lijkt daarna nodig.

 

Op die post kan ik niet reageren dus vandaar dat ik hier zit. KPN verkoopt Fritz!box, dus ze zijn daar niet onbekend mee. https://www.kpn.com/internet/fritzbox


Maar KPN is niet verantwoordelijk voor de software of instellingen van de Fritz!box, dit is AVM @Annemy.

 

Dus de reactie van uw host gaat hier niet op, omdat u geen KPN modem heeft.

KPN verkoopt geen Fritz!box maar u huurt een Fritz!box bij KPN, en daarmee is alles gezegd. Ze hebben dus niks te maken met de software.

 

Daarom nogmaals, wat voor foutcode krijgt u tijdens het inloggen op de ftp ?

 

Ik zal als test eens vanavond op mijn website / forum ftp inloggen om te kijken hoe dat gaat met de Fritz!box, ik heb al jaren niet meer ingelogd via ftp. Ons forum wordt automatisch geüpdatet door InvisionPower dus log eigenlijk nooit in op de ftp. Maar moet toch eens weer een Backup maken dus komt goed!


Maar KPN is niet verantwoordelijk voor de software of instellingen van de Fritz!box, dit is AVM @Annemy.

 

Dus de reactie van uw host gaat hier niet op, omdat u geen KPN modem heeft.

KPN verkoopt geen Fritz!box maar u huurt een Fritz!box bij KPN, en daarmee is alles gezegd. Ze hebben dus niks te maken met de software.

 

Daarom nogmaals, wat voor foutcode krijgt u tijdens het inloggen op de ftp ?

Lees mijn reactie nog eens rustig door, en klik ook op de link waar je de Fritzbox kunt “BESTELLEN” - BIJ KPN.


@Annemy Salty heeft gewoon gelijk. KPN verkoopt geen Fritzbox. KPN verhuurt ze. Maar effectief maakt dat voor uw probleem niks uit. Dus het is nutteloos om daar ruzie over te maken.

Ik ben ook heel benieuwd welke error u krijgt bij inloggen. 


@Nick83 Ik heb mijn nieuwe Friz!box gratis van KPN gekregen, en hier zijn de handleidingen bij KPN. https://www.kpn.com/internet/fritzbox/fritzbox-beheren Ergo: KPN moet het ondersteunen. 


@Nick83 Ik heb mijn nieuwe Friz!box gratis van KPN gekregen, en hier zijn de handleidingen bij KPN. https://www.kpn.com/internet/fritzbox/fritzbox-beheren Ergo: KPN moet het ondersteunen. Nu is het klaar hoor.

Tenzij u xs4all klant bent, krijgt u geen gratis Fritz!box, zelfs xs4all klanten betalen er in hun abonnement indirect voor.

 

Voor ondersteuning kunt u service plus afsluiten: 

https://www.kpn.com/internet/service-plus.htm


Bedankt voor de hulp @SaltyBart, daar kan ik echt wat mee!😫


KPN moet het ondersteunen.

Dat doet KPN ook. Maar uw probleem ligt niet aan de Fritzbox. 

Heeft u al gebeld naar KPN? 

Heeft u een XS4all abonnement? Bel dan 0203987666.


Dank je @Nick83, ja, zo ver was ik ook al, maar toen kwam ik het probleem meermalen op dit forum tegen, dus dacht ik hier tips te kunnen krijgen. Het enige wat ik nodig heb is hoe ik in Fritz!box poort 21 kan openkrijgen met instellingen. Voor mij is dat grotendeels Chinees, ik ben maar een domme webdesigner, geen IT-er 😁


Dank je @Nick83, ja, zo ver was ik ook al, maar toen kwam ik het probleem meermalen op dit forum tegen, dus dacht ik hier tips te kunnen krijgen. Het enige wat ik nodig heb is hoe ik in Fritz!box poort 21 kan openkrijgen met instellingen. Voor mij is dat grotendeels Chinees, ik ben maar een domme webdesigner, geen IT-er 😁

Standaard staat er niks dicht op de Fritz!box uitgaand..


Ik kan zonder moeite inloggen op mijn ftp's servers.
Dus KPN of de Fritz!box blokkeren standaard niks na een eventuele update, zoals ik al eerder opmerkte.


Als u echt geholpen wilt worden zult u de houding moeten aanpassen en doen wat er gevraagd wordt om het probleem te vinden.

1.  Wat is de exacte melding van de error ?
2. Heeft u zelf in de Fritz!box zitten 'rommelen’ betreft de firewall settings ?
3. Heeft u al geprobeerd om uw Windows Firewall eens uit te zetten, misschien dat deze uw verbinding blokkeert ?


Ik herhaal: alleen bij Mijndomein, na hun ‘innovatie’, kan ik niet meer FTP-en. De andere hosts gaan prima.

Errors:

Met folder ‘/httpdocs’, Poort 21: Server responded: “SSH-2.0-OpenSSH_8.0”
Met folder ‘/httpdocs’, geen Poort ingevuld: "server rejected the password"
Folder ‘/httpdocs’ niet ingevuld, geen Poort ingevuld: "server rejected the password"

2 en 3: Nee ik heb niet zitten rommelen, pas na de helpdeskhel bij Mijndomein heb ik wat geprobeerd maar daar kom ik niet uit. Dus, herhaal ik voor de derde keer, daarom ben ik hier, voor welke instellingen ik moet veranderen in Fritz!box, waar en hoe. Zo moeilijk is mijn verzoek toch niet. Ik heb geen Windows en ik ga zeker mijn Firewall niet uitzetten.


Nu naar uw probleem: geen Poort ingevuld: "server rejected the password"
Dit betekent dat u zeker wel connectie maakt met uw ftp server, dus dat is goed en het niet aan uw Fritz!box ligt.
We hebben dus een drie uur gediscussieerd over wel of niet de Fritz!box voor niks.
Daarom vroeg ik gelijk al wat de melding was.

Wat ik hier uit haal, dat in het ftp programma waarmee u probeert te verbinden geen server poort is ingevuld.

Kunt u hier eens een screenshot van uw server settings uploaden ?
Of vul bij poort 21 in, en dan testen.


@SaltyBart Ik herhaal:

Met folder ‘/httpdocs’, Poort 21: Server responded: “SSH-2.0-OpenSSH_8.0

 

Dat betekent dat ik Port: 21 heb ingevuld.

Ik herhaal wederom: als Mijndomein het test in diverse FTP software dan is er geen probleem. Maar die zitten dan ook niet bij KPN. Ergo; speciaal voor KPN moet Port 21 open.

 

Dus hoe doe ik dat in Fritz!box. Heel simpele vraag. toch? Als je die niet kunt beantwoorden, dan zij het zo. Ik herhaal: het traject dat jij hier wil doorlopen heb ik al uitgebreid gedaan met Mijndomein.


Dus hoe doe ik dat in Fritz!box. Heel simpele vraag. toch? Als je die niet kunt beantwoorden, dan zij het zo. Ik herhaal: het traject dat jij hier wil doorlopen heb ik al uitgebreid gedaan met Mijndomein.

Dus je wilt een inkomende poort gaan openen voor je uitgaande FTP verbinding ?
Want ik herhaal dan ook even, uitgaand staat alles al open.

En dit is geen KPN modem maar een Fritz!box, waar kpn software technisch geen invloed op heeft.

Inkomend zet je als volgt open, al gaat het je probleem niet oplossen gok ik:
(Mijn Fritz!box staat in het Engels) Internet → Permit Acces → Add device for sharing:

Hier kan je het apparaat selecteren en toevoegen:

 


Zorg ook dat deze lijst leeg van FTP settings, Blocked Network Applications.
Maar normaal, standaard staat hier dus niks.

 


Ik kan na deze hele lange discussie nog niet goed opmaken of dit nu om alleen een Fritzbox gaat met een FTP uitgaand probleem of dat de Fritzbox achter een modem van KPN staat met de nieuwe software.

Even opgesomd de mogelijkheden:

  1. FB → Heeft geen uitgaande block op FTP 21 standaard tenzij expliciet ingesteld.
  1. KPN modem (met nieuw(ste) software) heeft standaard een uitgaande block op FTP21 en nog een aantal andere poorten. Maar kan eenvoudig uit worden gezet. En omdat dit standaard  aanstaat moet dit dus expliciet worden uitgezet. Dit kan op algemeen niveau door firewall laag te kiezen of op selectief niveau dmv niveau aangepast. Kies dan alles toelaten en dan valt FTP 21 niet meer onder een blokkade.
  1. Een FB achter een KPN modem met de nieuwe software zal dus standaard ook een block hebben op FTP 21. In dit geval uitzetten op het KPN modem.
  1. Dan KPN modem met oudere generatie software. Deze hebben geen block op FTP 21.
  1. Dan het KPN netwerk zelf  dus alles richting internet na het modem heeft geen FTP 21 block.

Dit zijn volgens mij de situaties.


Ik kan na deze hele lange discussie nog niet goed opmaken of dit nu om alleen een Fritzbox gaat met een FTP uitgaand probleem of dat de Fritzbox achter een modem van KPN staat met de nieuwe software.

Het vreemde is dat hij het maar bij 1 FTP / Hoster heeft en andere wel gewoon werken.
Lijkt me een instelling / hoster issue en niet in de Fritz!box (ervan uitgaande dat hij geen KPN box heeft anders zou KPN hem geen Fritz!box sturen, als KPN een Fritz!box stuurt moet je altijd je KPN Box retour sturen).
 

Ik herhaal: alleen bij Mijndomein, na hun ‘innovatie’, kan ik niet meer FTP-en. De andere hosts gaan prima.

Hier de reverentie @BruisTablet  


Ik kan na deze hele lange discussie nog niet goed opmaken of dit nu om alleen een Fritzbox gaat met een FTP uitgaand probleem of dat de Fritzbox achter een modem van KPN staat met de nieuwe software.

Bedankt @BruisTablet, Er is alleen een Fritz!box.


@Annemy Fritzbox heeft absoluut niet te doen met blokkeren van passieve FTP behalve je het zelfs doet onder "ouderlijke toezicht”, als je actieve FTP gebruikt, moet je ook een portforwarding in fritzbox maken om een verbinding tot een FTP-server te maken.


@Annemy als je actieve FTP gebruikt, moet je ook een portforwarding in fritzbox maken om een verbinding tot een FTP-server te maken.

Precies, en hoe doe ik dat? 


@Annemy als je actieve FTP gebruikt, moet je ook een portforwarding in fritzbox maken om een verbinding tot een FTP-server te maken.

Precies, en hoe doe ik dat? Een vraag die maar weinigen begrijpen, vandaar het het ellenlange gedoe hier.

Dat doet u niet. Gebruik pasive FTP. Als u het niet voor elkaar krijgt met pasive FTP, dan gaat active FTP met een poort forwarding ook nooit werken.


@Annemy als je actieve FTP gebruikt, moet je ook een portforwarding in fritzbox maken om een verbinding tot een FTP-server te maken.

Precies, en hoe doe ik dat? Een vraag die maar weinigen begrijpen, vandaar het het ellenlange gedoe hier.

Dat heb ik hier al laten zien, misschien heeft u het over het hoofd gezien:
https://forum.kpn.com/modems-123/kan-geen-verbinding-maken-met-ftp-servers-na-update-modem-615547/index2.html?postid=1957128#post1957128