Skip to main content

Goedenavond,

Ik kreeg een sms-je dat er afgelopen nacht een update wordt uitgevoerd op het modem.

Sinds deze update kan ik vanaf meerdere computers geen verbinding meer krijgen met FTP servers. 

Herstarten modem heeft niet geholpen.

Hoe kan dit verholpen worden?

@Annemy als je actieve FTP gebruikt, moet je ook een portforwarding in fritzbox maken om een verbinding tot een FTP-server te maken.

Precies, en hoe doe ik dat? Een vraag die maar weinigen begrijpen, vandaar het het ellenlange gedoe hier.

Gebruik toch passief FTP en controleer in fritzbox dat de uitgaande poort 20/21 en porten boven 1024 niet geblokkeerd is.

Indien je toch actief FTP gebruikt, moet uitgaande poort 21 niet geblokkeerd zijn en bereik van client-porten met de firewall instelling van internet naar ip-adres van jouw FTP-client (PC) instellen.

B.v. actief mode in FTPzilla

Dan moeten porten 50000-50100 portforwardet zijn van internet naar jouw PC IP adres.  Hoe je het moet doen, staat hier

https://nl.avm.de/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-7590/893_Statische-port-forwarding-configureren/


Hartelijk dank @TDN. Maar je spreekt wel met iemand die geen idee heeft over wat bijv. actieve en passieve FTP is! Ik gebruik Fetch, maar dat is volgens mij hetzelfde als Filezilla (die dezelfde problemen geeft). Voor Mijndomein moet ik “FTP with TLS/SSL instellen”.


FTP Active was hoe het originele protocol ooit ontworpen was maar dat botst met de manier van internetcommunicatie bij consumentenaansluitingen omdat de ip adressen geconverteerd worden bij communicatie naar internet.

Als je dit dan wil laten werken moet je dus specifiek communicatiepoorten van het internet naar het thuisnetwerk open zetten (dit gaat via port forwards)

Omdat dit allemaal niet handig is, is de passive optie erbij gekomen. Vandaar dat elk ftp programma deze optie biedt. Een discussie over active is eigenlijk niet meer relevant omdat vrijwel niemand dat nog gebruikt c.q. nodig heeft.

Bij passive heb je dus geen port forwards nodig van internet naar het thuisnetwerk nodig. Dit werkt standaard over poort 21 naar buiten. Hier staat vrijwel nooit een blokkade op behalve als dit specifiek is ingesteld. Hier staat wel een blokkade op bij de nieuwe software op de modems van KPN. Maar dat is hier dus niet aan de orde.

Mijndomein.nl refereert dus met hun opmerkingen dat KPN iets in het netwerk zou blokkeren en dat dit dus voor alle apparaten zou gelden die hierop aangesloten zijn. Dat is dus niet zo. Als de fritzbox is aangesloten zou er dus geen blokkade zijn.

Omdat dit forumverhaal al zo uitgebreid is en niet het gewenste resultaat oplevert over wat er mogelijk aan de hand is kan ik alleen nog bedenken om een proef te doen in de Fritzbox door de PC of apparaat waarmee de FTP wordt uitgevoerd als exposed host in te stellen.

https://nl.avm.de/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-7590/131_DMZ-in-FRITZ-Box-configureren/

Hiermee worden alle eventuele blokkades in de Fritzbox omzeild. Deze instelling is zeker niet aan te bevelen om te houden maar puur om te kijken of het dan wel werkt.

 

 


Hartelijk dank @TDN. Maar je spreekt wel met iemand die geen idee heeft over wat bijv. actieve en passieve FTP is! Ik gebruik Fetch, maar dat is volgens mij hetzelfde als Filezilla (die dezelfde problemen geeft). Voor Mijndomein moet ik “FTP with TLS/SSL instellen”.

Ik ben niet bekend met Fetch, maar “FTP with TLS/SSL instellen” is FTPS, dan heb je ook 2 modes expliciet en impliciet. Om eenvoudig te houden, je moet opletten dat uitgaande port 21 niet geblokkeerd is, en inkomende porten 20, 989, 990 en 3000-3050 portforwardet naar de IP adres van jouw MAC


Voor Mijndomein moet ik “FTP with TLS/SSL instellen”.

Dat is dus FTPS. Dat gebruikt waarschijnlijk andere poort nummers. Maar daar zijn ze niet erg duidelijk over bij mijndomein. Als je googled op FTPS, dan lees je dat er standaard poort 990 en 989 gebruikt word voor FTPS.

Ik vond ook dit filmpje:

Misschien heeft u daar wat aan.


Voor Mijndomein moet ik “FTP with TLS/SSL instellen”.

Dat is dus FTPS. Dat gebruikt waarschijnlijk andere poort nummers. Maar daar zijn ze niet erg duidelijk over bij mijndomein. Als je googled op FTPS, dan lees je dat er standaard poort 990 en 989 gebruikt word voor FTPS.

Ik vond ook dit filmpje:

Misschien heeft u daar wat aan.

Bedankt voor het filmpje. Ik ga maandag aan de slag. Als twee mensen van de Mijndomein helpdesk mij vertellen dat ik Port 21 moet instellen dan doe ik dat.

 


Het is inmiddels toch duidelijk dat de uitgaande poort 21 op de FritzBox standaard gewoon open staat? 

Ik heb al 10 jaar een FritzBox en ik heb nooit FTP of andere uitgaande poorten te hoeven openen. 

Enkel als jijzelf een FTP-server in jouw thuisnetwerk draait, dan is het de bedoeling om poort 21 te koppelen met je ftp-server. 

De klantenservice van MijnDomein kan veel vertellen, maar ze zijn niet je internetprovider. 


@AriënC Ja, en daarom ben ik ook hier. FTP naar alle andere websites doen het ook gewoon prima.


@AriënC Ja, en daarom ben ik ook hier. FTP naar alle andere websites doen het ook gewoon prima.

Dan is het zeker niet je Fritzbox. Welke melding krijg je momenteel met verbinden?

 

Heb je dit al gelezen?

https://mijndomein.zendesk.com/hc/nl/articles/4662486149521-Verbinding-maken-met-de-server-via-het-FTP-programma-Filezilla


Beste @AriënC,

1 lees terug

2 De basics uiteraard al gedaan voordat ik hier kwam.


Wat is momenteel je recente foutmelding, @Annemy als je probeert in te loggen?

Ik wil graag helpen, maar reageer dan gewoon concreet op mijn vraag. 

Ik krijg heel sterk de indruk dat het probleem aan je FTP connectie ligt, een zeker niet aan KPN of het netwerk. 

 


@AriënC  zie: 

 


Is dat nog steeds je recente melding, @Annemy ?

Als ik dit lees: server rejected the password, lijk je in te loggen met een verkeerd password.

Je kan eventueel ook poort 22 daar in je FTP-programma invullen. 🤞

Dat is de poort voor SFTP. 


@AriënC het password is 100% correct.

Ports ook allemaal gestest, werkt niet.

Het is een FTPS verbinding, niet SFTP.


@Annemy Ik lees overal dat MijnDomein SFTP aanbiedt. Dus dan is poort 22 zeker niet ondenkbaar. Verder zie ik in je screenshot dat je netjes inlogt via een SSH-server. 

Enige wat ik kan concluderen is dat je wachtwoord niet correct is. Dus wat zegt MijnDomein als je dat aan hun voor legt?


ik had het zelfde probleem door de KPN modem update en het is verholpen om in de modem de beveiliging op laag te zetten


ik had het zelfde probleem door de KPN modem update en het is verholpen om in de modem de beveiliging op laag te zetten

Niet helemaal hetzelfde probleem dus, als je dit topic doorleest. In dit geval heeft @Annemy geen KPN Box, maar een Fritzbox waar dit niet op speelt.

Maar wel een beetje jammer dat zij een ander topic kaapt, waardoor mensen de aanvankelijke topicstarter en Annemy niet uit elkaar kunnen halen, terwijl ze beiden een ander probleem hebben. Maar goed, het is niet bewust zo…. Ik zie het helaas vaker.

 


@Annemy Ik lees overal dat MijnDomein SFTP aanbiedt. Dus dan is poort 22 zeker niet ondenkbaar. Verder zie ik in je screenshot dat je netjes inlogt via een SSH-server. 

Enige wat ik kan concluderen is dat je wachtwoord niet correct is. Dus wat zegt MijnDomein als je dat aan hun voor legt?

Hi Ariën, de video is 3 jaar oud. Ik had voor Mijndomein’s recente ‘innovatie’ (o.a. overstap naar Plesk) ook SFTP en dat werkte prima. Maar nu is het ‘FTP with TLS/SSL’ geworden (dus FTPS).

Dus wat zegt MijnDomein als je dat aan hun voor legt? 

Klanten die werken met een KPN-verbinding en hun modem gebruiken kunnen problemen ondervinden met het verbinden via FTP. KPN vindt het blijkbaar nodig om poort 21 standaard te blokkeren in het modem, zie 

https://forum.kpn.com/kennisbank-modems-145/modems-met-kpn-software-firewall-instellingen-614868

Klanten dienen het standaard beveiligingsniveau (dat staat op 'Middel') aan te passen naar 'aangepast" zodat ze poort 21 kunnen toestaan. Een herstart van het modem lijkt daarna nodig.

 

Maar dat is een handleiding voor een KPN modem en niet voor mijn Fritz!box. Kortom: hoe moet ik dat in de Fritz!box doen? Een vraag die iedereen blijft negeren helaas.


Ik ga gewoon een nieuw topic openen met een duidelijke vraagstelling. Sorry mensen, ik ben hier voor het eerst, ik dacht: ik stel even een gerelateerd en simpel vraagje...


Maar dat is een handleiding voor een KPN modem en niet voor mijn Fritz!box. Kortom: hoe moet ik dat in de Fritz!box doen? Een vraag die iedereen blijft negeren helaas.

Er is u al vele malen gezegd dat dit niet van toepassing is voor een Fritzbox. Maar u negeert dat.

Als dit wel van toepassing was op de Fritzbox, dan had u met al uw andere FTP verbindingen ook problemen.


ik had het zelfde probleem door de KPN modem update en het is verholpen om in de modem de beveiliging op laag te zetten

Niet helemaal hetzelfde probleem dus, als je dit topic doorleest. In dit geval heeft @Annemy geen KPN Box, maar een Fritzbox waar dit niet op speelt.

Maar wel een beetje jammer dat zij een ander topic kaapt, waardoor mensen de aanvankelijke topicstarter en Annemy niet uit elkaar kunnen halen, terwijl ze beiden een ander probleem hebben. Maar goed, het is niet bewust zo…. Ik zie het helaas vaker.

 

ik had alleen de eerste 2 berichten gelezen my bad. ze kan beter idd een nieuwe topic aanmaken. aangezien dit over 2 verschillende problemen gaat


Maar dat is een handleiding voor een KPN modem en niet voor mijn Fritz!box. Kortom: hoe moet ik dat in de Fritz!box doen? Een vraag die iedereen blijft negeren helaas.

Er is u al vele malen gezegd dat dit niet van toepassing is voor een Fritzbox. Maar u negeert dat.

Als dit wel van toepassing was op de Fritzbox, dan had u met al uw andere FTP verbindingen ook problemen.

U begrijpt het kennelijk niet, maar bedankt voor de moeite.


Nieuwe topic hier.


Hi allen! Ik spring er even tussen. 

Ik heb een aantal berichten aangepast/verwijderd omdat deze of niet veel bijdroegen, of niet erg vriendelijk van toon waren. Zie ook de huisregels hiervoor. 

Beste Denise, is er ook zo’n handleiding voor de Fritz!box? Ik moet port 21 en 22 open zetten, en ik heb wat geprobeerd, maar het lukt echt niet. 

Nee. Wat in dit topic besproken word hoeft niet in de Fritzbox. 

Dit bijvoorbeeld, als er direct gezegd was dat het handiger was om hier een eigen topic voor aan te maken had dit al wat miscommunicatie/frustratie gescheeld. 

Wel heel fijn om te zien dat Annemy zoveel hulp krijgt van jullie. 💚 Dank voor de berichten allemaal! Super dat je een eigen topic aan hebt gemaakt nu @Annemy. 🙂


Zelfde probleem. Kon geen FTP verbinding meer maken.
Poort 21 en 22 open gezet, en  toen kon ik verbinding maken (TLS) maar liep het vast bij directory listing.

 

Firewall op Low lost dat op zo even snel, ik moet later dit topic nog even door om te kijken of het ook wat netter kan dan dat. (Active mode aan zetten en beperken tot een poort range???  Hoe moet dat bij de KPN Box 12?)

Wil nog even heel hard melden dat het echt enorm irritant van KPN is dat ze zomaar een aantal poorten dichtgooien zonder melding vooraf!

(heb ook andere poorten die open moeten voor bijvoorbeeld de online boekhouding die ineens dicht stonden. uren uitzoekwerk om erachter te komen waar het aan lag!).