Skip to main content
Antwoord

Kan ik de FRITZ!Box 5690 Pro rechtstreeks op glasvezel aansluiten?

• October 7, 2025
  • 14 reacties
  • 160 keer bekeken

Ben kortgeleden aangesloten op glasvezen van KPN met Box 12, maar had altijd een Fritzbox 7590, nu kan ik deze wel blijven gebruiken via WAN maar dan zijn er wel twee apparaten die konstant aan de stroom staan, liever niet.

Nu overweeg ik om de Fritzbox 5690 Pro aan te schaffen om gelijk op de glasvezel aan te sluiten, maar kan dit op KPN glasvezel?   Het brengt mij aan het twijvelen omdat er gesproken wordt over AON, EOF, G.PON en XGS-PON en dit zecht mij heel weinig, dus nogmaals mijn vraag: kan de Box 12 zonder problemen worden vervangen door de Fritzbox 5690 Pro ?

Beste antwoord door XS4-Arjan

Hallo ​@WiFa , je kan inderdaad een Fritzbox nemen waar de glasvezel rechtstreeks in kan.

Je moet dan wel weten of je een AON of XGS-PON aansluiting hebt. Op basis daarvan kan je de juiste Fritzbox bestellen. Ik zie dat dat voor de 5690 Pro niet uit lijkt te maken. Zorg wel dat je de juiste kabelset erbij bestelt (vanaf het KPN-aansluitpunt naar je Fritzbox).

Daarna moet je bij KPN in een servicepagina nog een nummertje doorgeven dat achterop je modem (of de glasconnector) staat. https://service.kpn.com/v2/#/voip-credentials

14 reacties

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • October 7, 2025

Hallo ​@WiFa , je kan inderdaad een Fritzbox nemen waar de glasvezel rechtstreeks in kan.

Je moet dan wel weten of je een AON of XGS-PON aansluiting hebt. Op basis daarvan kan je de juiste Fritzbox bestellen. Ik zie dat dat voor de 5690 Pro niet uit lijkt te maken. Zorg wel dat je de juiste kabelset erbij bestelt (vanaf het KPN-aansluitpunt naar je Fritzbox).

Daarna moet je bij KPN in een servicepagina nog een nummertje doorgeven dat achterop je modem (of de glasconnector) staat. https://service.kpn.com/v2/#/voip-credentials

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • October 7, 2025

​@WiFa 

de 5690 Pro kan enkel op een AON verbinding rechtstreeks aangesloten worden. anders zal het alsnog via de ONT van KPN moeten op de WAN aansluiting.

je kunt aan de lampjes op de (O)NT zien wat voor verbinding je hebt.

heb je de volgende lampjes: Power, Glas, Ethernet. dan heb je een AON verbinding.

heb je de volgende lampjes: Power, Connection, Alarm, dan heb je een XGS-PON verbinding.

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • October 7, 2025

​@joey92 de 5690 Pro kan wel degelijk ook GPON aan:

1 x SFP slot for a FRITZ!SFP fibre optic module (AON and GPON supported)

https://fritz.com/en-nl/products/fritz-box-5690-pro-20003058?_pos=1&_psq=FRITZ%21Box+5690+Pro&_ss=e&_v=1.0

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • October 7, 2025

​@XS4-Arjan 

KPN levert geen GPON meer. dus dan kan het alsnog niet.

alleen AON of XGS-PON wordt nog nieuw geleverd.

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • October 7, 2025

​@joey92 klopt!

Dan kan ​@WiFa beter een 5590 Fiber XGS-PON of een 5530 Fiber XGS-PON kopen en de genoemde Fritzbox links laten liggen.

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • October 7, 2025

of gewoon lekker de ONT laten hangen en eventueel de Fritzbox 4690 overwegen die ook meteen geschikt is voor 10Gig.

https://fritz.com/nl-nl/products/fritz-box-4690-20003098

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • October 7, 2025

Ja, maar dan zitten er weer twee apparaten stroom te trekken. Wel benieuwd of ze nog eens een fibermodem uitbrengen met 10Gbps LAN

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • October 7, 2025

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • October 7, 2025

Bedankt allemaal voor de reakties, heb de lampjes Power - Connection - Alarm en op het kastje staat ook nog XGS-PON en volgens het antwoord van Fritz zou het dan ook kunnen.

Alvast bedankt

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • October 7, 2025

Die pre-order is inmiddels berucht. Dat apparaat is 2,5 jaar geleden aangekondigd en naar mijn weten nog nergens in Nederland geleverd.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • October 7, 2025

Beste allemaal, bedankt voor alle reakties, weet nu wat me tedoen staat, Fritzbox aanschaffen, waar ik een grote fan van ben.

Nogmaal bedankt.

Vriendelijke groet, Willem

Forum|alt.badge.img+7
  • October 7, 2025

​@WiFa, welke Fritzbox wordt het dan?

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • October 7, 2025

Die pre-order is inmiddels berucht. Dat apparaat is 2,5 jaar geleden aangekondigd en naar mijn weten nog nergens in Nederland geleverd.

ik heb hem gisteren voor het eerst gezien. collega heeft hem gisteren geleverd gekregen.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • October 8, 2025

Welkom op de community ​@WiFa! Ik zie dat de anderen hier je al flink te hulp zijn geschoten, top!

Zelf wil ik ook nog graag een duit in het zakje doen, door het volgende artikel met je te delen: 

Hier vind je veel informatie over het aansluiten van je eigen modem 😊