Skip to main content
Antwoord

Kan ik het beste een AON of XGS-PON variant kopen van de FRITZ!Box 5590?

• September 8, 2025
  • 11 reacties
  • 157 keer bekeken

Ik ben recent overgestapt van XS4ALL (200 mbit) naar KPN (1 Gbit/s). Mijn huidige gehuurde FRITZ!Box 7590 moet ik dus binnenkort terugsturen. Deze wil ik vervangen door een eigen FRITZ!Box 5590, maar ik kom er niet uit wat nou de meest toekomstbestendige keuze is…

Ik heb nu een Genexis AON-kastje, de volledig grijze uitvoering, met Gigabit erop. Deze is aangesloten op de FRITZ!Box via de WAN-poort.

Volgens KPN kan ik op mijn adres tot 4 Gbit/s krijgen. Dat betekent volgens mij dat mijn wijk al is omgebouwd naar het XGS-PON-netwerk. Dan zou het Genexis-kastje dus ook (ooit) worden vervangen door een XGS-PON-kastje, lijkt me.

De vraag is: koop ik nu de AON of XGS-PON variant van de 5590?

Als ik nu de XGS-PON-variant koop, kan ik die niet via glas aansluiten op de Genexis. Maar voorlopig ben ik tevreden met 1 Gbit/s en dat werkt ook prima via WAN. Als ik dan ooit een XGS-PON aansluiting krijg, kan ik die t.z.t. wel via glas aansluiten.

Ik zou nu ook de AON-variant kunnen kopen. Die is een stukje goedkoper en zou ik nu al wel direct via glas kunnen aansluiten. Dan hou ik de WAN-poort over voor mijn interne netwerk, wat ook wel handig is. Nadeel is dat als KPN ooit gaat upgraden naar XGS-PON, mijn 5590 waardeloos is geworden (ik moet dan in elk geval terug naar WAN). Of is het dan een kwestie van de FRITZ XGS-PON SPF-module los aanschaffen en gaat het dan ook goed?

Wat is wijsheid?

Beste antwoord door joey92

@Gubnipper 

wacht eerst even af welke techniek je krijgt bij het nieuwe 1Gbit abonnement. het kan goed zijn dat je dan al wordt geüpgrade naar de XGS-PON techniek. 

het voordeel van de 5590 is wel dat je gewoon 2 losse modules, AON en XGS-PON, kunt aanschaffen voor de verschillende technieken. je hoeft dus geen hele nieuwe fritzbox te kopen. 

als het jou dan eigenlijk toch niks uit maakt dat de fritzbox via de WAN poort aansloten is via de ONT, waarom dan niet gewoon kiezen voor de FRITZ!Box 7690. deze heeft zowel een 2.5gbit WAN als ook een 2.5gbit LAN poort

11 reacties

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • Antwoord
  • September 8, 2025

@Gubnipper 

wacht eerst even af welke techniek je krijgt bij het nieuwe 1Gbit abonnement. het kan goed zijn dat je dan al wordt geüpgrade naar de XGS-PON techniek. 

het voordeel van de 5590 is wel dat je gewoon 2 losse modules, AON en XGS-PON, kunt aanschaffen voor de verschillende technieken. je hoeft dus geen hele nieuwe fritzbox te kopen. 

als het jou dan eigenlijk toch niks uit maakt dat de fritzbox via de WAN poort aansloten is via de ONT, waarom dan niet gewoon kiezen voor de FRITZ!Box 7690. deze heeft zowel een 2.5gbit WAN als ook een 2.5gbit LAN poort

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • September 11, 2025

Hoi ​@Gubnipper. Welkom op de Community! De beschikbare snelheden worden steeds hoger, dus begrijpelijk dat je ook eens kiest voor een upgrade. Wat betreft de keuze voor een FRITZ!Box heeft ​@joey92 je al een heel eind op weg geholpen hoop ik. Heb je daar iets aan gehad of ben je nog aan het twijfelen? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 11, 2025

Dank ​@joey92 en ​@Arjan van KPN voor jullie antwoorden.

Kleine toevoeging: ik ben nu eerst ‘neutraal’ overgestapt van XS4ALL 200 mbit/s naar KPN 200 mbit/s. En ik overweeg om dat later dit jaar alsnog te upgraden naar 1000 mbit/s. Hoe groot is de kans dat mijn Genexis dan wordt vervangen? Als dat gebeurt, krijg ik dan gelijk een XGS-PON aansluiting, of misschien een Nokia-kastje (dat volgens mij nog steeds AON is)?

Ik heb wel naar de 7690 gekeken, maar die kan volgens mij nooit geschikt worden gemaakt voor native glasvezel. Dan voelt de 5590 toch een stuk toekomstbestendiger (ook al zit er geen Wifi 7 op).

KPN gaat later toch ook de 5590 als standaard Fritzbox leveren aan klanten die dat willen? Is dat dan ook de XGS-PON variant?

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • September 12, 2025

Mooi dat je over bent. Is dat allemaal soepel gegaan?

Ik acht de kans zeer groot (vrijwel 100%) dat wanneer je naar een 1 Gbit/s snelheid wilt, je verbinding wordt aangepast naar een XSG-PON. En dan moet ook je NT worden vervangen. 

Wat betreft de FRITZ!Box 5590 zie ik dat deze al is uitgefaseerd op de zakelijke markt en is vervangen voor de 4690. Dus ik verwacht niet dat we de 5590 gaan leveren aan consumenten klanten, aangezien het model ook al wat verouderd is. En ik krijg dat nu net ook bevestigd. We blijven voorlopig bij de 7590AX. 

Is het geen beter idee om te kijken naar de FRITZ!Box 4690? Ik ben niet zo thuis in de FRITZ!Boxen, maar weet wel dat dit model Wifi7 compatible is. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 13, 2025

@Arjan van KPN overstap is vlekkeloos gegaan. Ik heb de KPN Box 12 niet geïnstalleerd, maar ben gewoon m’n 7590 blijven gebruiken.

Dank voor je tip over de 4690. Dit ziet er ook uit als een prima oplossing. Enige vraag die ik dan nog heb: bestaat er een kans dat ik de komende 3-4 jaar in een situatie kom waarin ik géén glasvezelmodem meer heb van KPN of een andere provider?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 13, 2025

bestaat er een kans dat ik de komende 3-4 jaar in een situatie kom waarin ik géén glasvezelmodem meer heb van KPN of een andere provider?

Beste ​@Gubnipper die kans is nihil. De meeste klanten zullen gewoon de standaard apparatuur van KPN blijven gebruiken en hoogstens enkele ‘nerds’ zullen verder gaan, maar KPN gaat voor het grote geheel.

Houd de KPN-router wel altijd bij de hand.

Mocht je een keer een storing hebben, dan wil KPN dat je eerst hun router aansluit voordat ze diagnose gaan stellen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 13, 2025

@JanD Just to be sure: ik bedoel dus een situatie dat ik (ooit) een provider tref die geen ONT meer levert.

• September 13, 2025

@JanD Just to be sure: ik bedoel dus een situatie dat ik (ooit) een provider tref die geen ONT meer levert.

Over 30 jaar misschien. Maar voorlopig zal een glasvezelkastje nog standaard geleverd worden door alle providers. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 13, 2025

Helder! Dank voor alle antwoorden, het wordt definitief de 4690.

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • September 13, 2025

Helder! Dank voor alle antwoorden, het wordt definitief de 4690.

Dag ​@Gubnipper , de 4650 is een mooie router indien je een snellere verbinding dan 1 Gbit/s hebt, alhoewel de Wifi 7 daar geen 6 GHz band heeft en volgens mij voor thuisgebruik niet veel voordeel t.o.v. Wifi 6 oplevert.

Denk je de eerste jaren aan een 1 Gbit/s verbinding genoeg te hebben dan kan je ook kiezen voor een Fritz!Box 4050 (Wifi 6, en 1 Gbit/s WAN en 3 LAN’s), deze kost ongeveer een derde van het bedrag wat je voor de 4690 neer moet tellen en verbruikt ongeveer twee maal minder energie.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • September 15, 2025

Topadvies ​@Dicksooo! Hier heeft de TS iets aan :) Zo kan ie een goede en weloverwogen beslissing maken. Ook ​@JanD en ​@Marlon92 bedankt voor de aanvullingen.