Skip to main content
Vraag

Kan ik in de DHCP instellingen Box 12 zelf F5359/ip-range instellen?

• 25 juli 2025
  • 7 reacties
  • 69 keer bekeken

Over enkele weken stap ik over van Ziggo naar KPN en krijg dan de KPN Box V12 F5359. Kan ik de standaard ip range van  192.168.2.0/24 zelf in de software wijzigen in 192.168.178.0/24 ? Dit omdat enkele apparaten in mijn thuisnetwerk een vast ip adres in deze range hebben ?

7 reacties

• 5719 reacties
  • 25 juli 2025

Nee. Niet met de oude firmware. En die oude firmware, die staat er standaard wel op. Met een beetje geluk krijg je meteen de nieuwe firmware. Maar reken daar maar niet op. Kans is groot dat je daar een paar weken/maanden op moet wachten. 

• Auteur
  • Topper
  • 17 reacties
  • 25 juli 2025

Bedankt voor je reactie. Wat zijn de nummers van de oude- en nieuwe software.

• Auteur
  • Topper
  • 17 reacties
  • 25 juli 2025

Als ik de FRITZBOX 7590 ax (kan bij kpn worden gehuurd) ga gebruiken ipv de box 12, kan het dan wel ?

• 5719 reacties
  • 25 juli 2025
BrouwerH schreef:

Als ik de FRITZBOX 7590 ax (kan bij kpn worden gehuurd) ga gebruiken ipv de box 12, kan het dan wel ?

Ja dan kan het uiteraard wel 👍

Je kan ook zelf een Fritzbox kopen. Dat is op de lange duur goedkoper. 

BruisTablet
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • 1391 reacties
  • 25 juli 2025

Klopt dat alleen de nieuwe software dit kan en dat bij toesturen de oude software op de apparatuur staat. Het kan enige tijd duren alhoewel er de sinds een aantal weken wat versnelling in lijkt te komen qua meenemen van updates op apparaten.

• 13703 reacties
  • 26 juli 2025

Ik heb een V10, nog op de oude software. Alleen laat ik mijn "vaste" IP-adressen standaard via  DHCP-bindings toewijzen door de V10. Ik stel IP-adressen nooit vast in op het apparaat zelf. Zelfs m'n server en bv m'n printer en home automation apparaten krijgen op die manier hun "vaste" IP-adressen. 

De Box 12 kan dat ook, bij zowel de klassieke firmware als de nieuwe KPN Software. Één keer een beetje werk en daarna ben je veel flexibeler, zeker wanneer je in de toekomst nog weer eens zou willen overstappen naar weer een andere provider. 

Jasper van KPN
Moderator

Hoi ​@BrouwerH, er zijn verschillende mogelijkheden zoals je ziet. Als je het modem met de oude software krijgt zal die nog bijgewerkt worden zoals de anderen al aangeven. Als het dan wordt bijgewerkt krijg je van te voren een sms dat het modem zal worden bijgewerkt.

Met een FRITZ!Box kan dat ook, die wordt geleverd met de standaard software van AVM. Daar veranderen wij niets aan 🙂

Reageer