Skip to main content

Goedemorgen,

Ik neig naar overstappen naar KPN, echter wil gaarne vernemen of  / wanneer het mogelijk is om zelf de iprange aan te passen in het modem.
Mijn huidige situatie is, dat ik alle airco's, camera's, elektr. panelen via 2,4 Ghz heb verbonden in de 192.168.1.** range.
Ik heb ervaren, dat het problemen geeft om alleen de WiFi eigenschappen, (SSID, beveiliging, password), over te nemen, want bij het wisselen van de router, blijven een aantal devices offline.
oorzaak was dat de iprange anders was.

 

Admin: afgeplitst van Box 12 update aanvragen topic

Mijn huidige situatie is, dat ik alle airco's, camera's, elektr. panelen via 2,4 Ghz heb verbonden in de 192.168.1.** range.

Als die apparaten maar netjes hun IP adres van de DHCP server krijgen en dat deze niet handmatig op het apparaat zelf ingesteld zijn, dan mag het geen enkel probleem zijn om te switchen van subnet.

Het enige wat dan nodig is, is dat je die apparaten even opnieuw opstart zodat ze hun nieuwe IP adres krijgen.

Mijn advies is om nooit vaste IP adressen op apparaten zelf in te stellen maar altijd via DHCP.


Mijn huidige situatie is, dat ik alle airco's, camera's, elektr. panelen via 2,4 Ghz heb verbonden in de 192.168.1.** range.

Als die apparaten maar netjes hun IP adres van de DHCP server krijgen en dat deze niet handmatig op het apparaat zelf ingesteld zijn, dan mag het geen enkel probleem zijn om te switchen van subnet.

Het enige wat dan nodig is, is dat je die apparaten even opnieuw opstart zodat ze hun nieuwe IP adres krijgen.

Mijn advies is om nooit vaste IP adressen op apparaten zelf in te stellen maar altijd via DHCP.

Dat snap ik, maar dat is mijn vraag niet, want al mijn devices staan in dhcp client mode, echter is het lastig om bij een multisplit met 4 airco's een nieuwe lease voor elk device te krijgen, vandaar mijn vraag!

 


Hallo @CharleyR als de modems van KPN de nieuwste updates hebben gehad, moet dat inderdaad mogelijk worden.

 


CharleyR schreef:

Dat snap ik, maar dat is mijn vraag niet, want al mijn devices staan in dhcp client mode, echter is het lastig om bij een multisplit met 4 airco's een nieuwe lease voor elk device te krijgen, vandaar mijn vraag!

Waarom is dat lastig?

Waar loop je dan tegenaan, want elk apparaat dat opnieuw opgestart wordt en DHCP gebruikt zal sowieso een nieuw IP adres moeten aanvragen.

 

Ik weet niet wanneer de nieuwe firmware voor de V12 weer verder uitgerold zal gaan worden.


Ga maar uit van ‘nee’ als antwoord.

Het alternatief is een eigen router.


Ga maar uit van ‘nee’ als antwoord.

Dit is niet correct, alle Experia/KPN boxen vanaf de V10 zullen de functionaliteit gaan krijgen om het subnet aan te kunnen passen.


Dan is het een kwestie van afwachten wanneer dit zal gaan geschieden en tevens de urgente TV+ perikelen zijn opgelost.
Bedankt allemaal , ik ga dus nog even aan de zijlijn verder afwachten ;-)


Ga maar uit van ‘nee’ als antwoord.

Dit is niet correct, alle Experia/KPN boxen vanaf de V10 zullen de functionaliteit gaan krijgen om het subnet aan te kunnen passen.

Zullen gaan krijgen… Mijn ervaring bij de KPN is dat je nooit weet wanneer want een datum geven ze je niet. Derhalve is op dit moment mijn antwoord voor de meeste KPN routers correct.


Ga maar uit van ‘nee’ als antwoord.

Dit is niet correct, alle Experia/KPN boxen vanaf de V10 zullen de functionaliteit gaan krijgen om het subnet aan te kunnen passen.

Zullen gaan krijgen… Mijn ervaring bij de KPN is dat je nooit weet wanneer want een datum geven ze je niet. Derhalve is op dit moment mijn antwoord voor de meeste KPN routers correct.

En toch zullen alle Experia/KPN boxen met die nieuwe firmware voorzien worden van die functionaliteit.

De V12 had die functionaliteit ook niet maar met de nieuwe firmware dus wel.