Skip to main content

Ik krijg eerdaags een KPN glasvezel aansluiting.

Kan ik op die aansluiting direct met een glasvezelkabel mijn modem/router aansluiten.

B.v. de Fritz!Box 5590.

Ja. En dat is waarschijnlijk ook de enige die je zelf kan aansluiten. Meer routers met XGS-PON ondersteuning en een SFP poort zijn er nog niet verkrijgbaar.

Let wel dat je hier KPN ook voor nodig hebt (registreren van jouw Fritzbox in het PON Netwerk). Voor meer info:

https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur.htm

 

NB: ik ga er vanuit dat je een XGS-PON aansluiting krijgt. Mocht je in een ouder gebied zitten en nu alsnog een na-aansluiting krijgen, dan kan het nog AON worden. Dan kan je zeker ook de Fritzbox aansluiten maar dan heb je KPN niet nodig voor registratie.


Als ik even mag aanhaken op dit topic. Ikzelf heb een FritzBox 7590 en binnenkort krijg ik ook glasvezel. Nu heeft de XS4ALL helpdesk mij verteld dat ik vanaf het glasvezelpunt in mijn meterkast een kabel kan aansluiten naar de WAN-aansluiting op mijn Fritz!. 

Klopt dit dan wel?


Als ik even mag aanhaken op dit topic. Ikzelf heb een FritzBox 7590 en binnenkort krijg ik ook glasvezel. Nu heeft de XS4ALL helpdesk mij verteld dat ik vanaf het glasvezelpunt in mijn meterkast een kabel kan aansluiten naar de WAN-aansluiting op mijn Fritz!. 

Klopt dit dan wel?

In jou geval als het goed is wel aangezien de 7590 geen XGS-PON of AON module/aansluiting heeft. Bij de 5590 is dit wel het geval en kan deze direct worden aangesloten.

Bij AON hoeft het apparaat (5590) dan niet te worden geregistreerd bij (XGS)-PON is dit wel noodzakelijk.


Er zijn twee mogelijkheden:

Gebruik de door je provider geleverde ONT (mediaconverter). Die heeft een UTP uitgang en daarmee verbindt je je eigen router via de WAN poort. In dat geval heb je een ruime keuze aan routers (zolang ze maar voldoen aan instelmogelijkheden qua VLAN en IGMP).

 

Of (en daar ging de vraag over): Je slaat ook die ONT/mediaconverter over, prikt direct een glasvezelkabel in de connector van de FTU en het andere einde in de SFP ingang van je router als die dat ondersteunt. Dan wordt de keuze al wel wat kleiner en bij XGS-PON zelfs maar eentje.. (de 5590).

@AriënC heeft het eerste advies gekregen. En als die aanstaande glasvezelaansluiting XGS-PON wordt, dan snap ik dat. Een FB7590 is niet geschikt voor directe XGS-PON verwerking. Daar moet de ONT van KPN tussen zitten. 


Duidelijk :)


Ja. En dat is waarschijnlijk ook de enige die je zelf kan aansluiten. Meer routers met XGS-PON ondersteuning en een SFP poort zijn er nog niet verkrijgbaar.

Let wel dat je hier KPN ook voor nodig hebt (registreren van jouw Fritzbox in het PON Netwerk). Voor meer info:

https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur.htm

 

NB: ik ga er vanuit dat je een XGS-PON aansluiting krijgt. Mocht je in een ouder gebied zitten en nu alsnog een na-aansluiting krijgen, dan kan het nog AON worden. Dan kan je zeker ook de Fritzbox aansluiten maar dan heb je KPN niet nodig voor registratie.

Ward,

Bedankt voor je heldere antwoord.

Ik ga dan voor de 5590.

 


Ja. En dat is waarschijnlijk ook de enige die je zelf kan aansluiten. Meer routers met XGS-PON ondersteuning en een SFP poort zijn er nog niet verkrijgbaar.

Let wel dat je hier KPN ook voor nodig hebt (registreren van jouw Fritzbox in het PON Netwerk). Voor meer info:

https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur.htm

 

NB: ik ga er vanuit dat je een XGS-PON aansluiting krijgt. Mocht je in een ouder gebied zitten en nu alsnog een na-aansluiting krijgen, dan kan het nog AON worden. Dan kan je zeker ook de Fritzbox aansluiten maar dan heb je KPN niet nodig voor registratie.

Ward,

Bedankt voor je heldere antwoord.

Ik ga dan voor de 5590.

 

Il zou toch heel even wachten met kopen tot je aansluiting geactiveerd is door KPN. Dan weet je in ieder geval zeker dat het XGS-PON is. Zo niet, dan is een 5590 een beetje overkill. 


Ik wordt door KPN naar dit forum verwezen dus kennelijk hebben ze er zelf geen verstand van. Ondanks dat de berichten al 4 jaar oud zijn probeer ik het toch maar.

Ik krijg over enige tijd een glasvezel aansluiting en dat wordt volgens KPN Netwerk een GPON aansluiting. Nu wordt mij ook verteld dat ik daar met een “glasvezel kabeltje” geen Fritz!Box 5590 GPON aan kan hangen.

M.a.w. er moet toch weer een stukje koper tussen.

Heeft iemand hier ervaring mee?

 

Admin: reactie samengevoegd met bestaand topic


Ik krijg over enige tijd een glasvezel aansluiting en dat wordt volgens KPN Netwerk een GPON aansluiting. Nu wordt mij ook verteld dat ik daar met een “glasvezel kabeltje” geen Fritz!Box 5590 GPON aan kan hangen.

Weet je zeker dat het een GPON aansluiting gaat worden en geen XGS-PON aansluiting?


Het is een GPON aansluiting die op mijn verzoek kan worden omgezet naar een XGSPON. Naar ik begrijp zou dit een directe glasvezel koppeling zijn. 


Een 5590 kan rechtstreeks op die glasvezel aangesloten worden maar let wel goed op of je de juiste SFP fiber module hebt. Een AON en GPON module past niet op een XGS:PON aansluiting.

Persoonlijk zou ik de ONT van KPN ook lekker laten zitten en een 4060 gebruiken i.p.v. een 5590.


https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur.htm

deze link werkt niet net een storing hiervan aan laten maken.

Ook via  kpn.com/sip  werkt het niet, kan dus nog steeds niet mijn fritzbox 5590 met XGS-PON module laten registreren om direct met een glasvezelkabel van het modem op het FTU-TK01 punt aan te sluiten.