Skip to main content
Beantwoord

Kan ik mijn huidige Experia Box V10 vervangen voor een gekochte KPN Box 12?

• July 7, 2025
  • 27 reacties
  • 414 keer bekeken

goedemorgen, kun je een expriabox v12 gekocht op marktplaats, gebruiken/installeren ipv mijn huidige V10 ?

Beste antwoord door bnh

Zal er niet aan beginnen. Ten eerste maak je je schuldig aan heling en ten tweede moet je eerst nog hopen dat de box 12 nooit geactiveerd is geweest. Want eenmaal geactiveerd ga je het modem nooit online krijgen op je eigen aansluiting, daarnaast kan KPN het modem op eigen initiatief onbruikbaar maken. Daarnaast zou ik eerder een Fritzbox ofzo overwegen, eigen modem en alles in eigen beheer. 

Bij een glasvezelverbinding kun je elke KPN box aansluiten. Het ONT is hierbij leidend, en de box zelf hoeft niet geactiveerd te worden, want het is gewoon een router.

27 reacties

• July 7, 2025

Ja. Dat kan.

Maar een KPN Box mag niet op marktplaats aangeboden worden. Deze zijn namelijk allemaal eigendom van KPN. Iedere klant krijgt hem in bruikleen en moet hem weer terugsturen naar afloop van het contract. Een KPN Box op marktplaats is dus eigenlijk "gestolen goed".

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • July 7, 2025

Gewoon weer teruggeven en geld terug vragen ​@ansom 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 7, 2025

Ja. Dat kan.

Maar een KPN Box mag niet op marktplaats aangeboden worden. Deze zijn namelijk allemaal eigendom van KPN. Iedere klant krijgt hem in bruikleen en moet hem weer terugsturen naar afloop van het contract. Een KPN Box op marktplaats is dus eigenlijk "gestolen goed".

tja dat kan zijn, maar ik wil graag een V12, maar die krijg je niet. ik heb een v10  al meer dan 12 jaar! 

dus dacht het proberen waard. ik zie het probleem ook niet zo.  ik wil best mijn oude V10 inleveren bij kpn.  iedereen blij.  het zou toch jammer en behoorlijk nutteloos zijn om eerst je abo op te zeggen. en naar een andere provider te gaan. om een andere router te kunnen krijgen. was voor al benieuwd of kpn mee werkt om deze V12 op mij abo te registreren. 

• July 7, 2025

tja dat kan zijn, maar ik wil graag een V12, maar die krijg je niet. ik heb een v10  al meer dan 12 jaar! 

Ik heb ook een v10. Daar is helemaal niks mis mee. Kan nog makkelijk 10 jaar mee. 

Als je op koper zit met pairbonding, dan heb je niks aan de KPN Box. Want da ondersteund die niet.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • July 7, 2025

goedemorgen, kun je een expriabox v12 gekocht op marktplaats, gebruiken/installeren ipv mijn huidige V10 ?

Ja, dit kan gewoon. Officieel is het eigendom van KPN, zoals anderen al eerder opmerkten, en is het niet toegestaan om in die dingen te handelen.

Wat u verder doet, is aan u. Mocht u het toch doen, zou de v10 niet retourneren naar KPN, want als er ooit iets met de v12 is die u heeft gekocht, heeft u geen ondersteuning en moet u de v10 weer aansluiten.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • July 7, 2025

Zo werkt het niet op Marktplaats, het is geen winkel. Dit soort verkopers zullen ook niet zo snel geld teruggeven.

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+8

Aangezien je hem toch al gekocht hebt gewoon proberen glasvezel inprikken en kijken wat er gebeurt. 

Forum|alt.badge.img+16
  • July 7, 2025

Zal er niet aan beginnen. Ten eerste maak je je schuldig aan heling en ten tweede moet je eerst nog hopen dat de box 12 nooit geactiveerd is geweest. Want eenmaal geactiveerd ga je het modem nooit online krijgen op je eigen aansluiting, daarnaast kan KPN het modem op eigen initiatief onbruikbaar maken. Daarnaast zou ik eerder een Fritzbox ofzo overwegen, eigen modem en alles in eigen beheer. 

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • Antwoord
  • July 7, 2025

Bij een glasvezelverbinding kun je elke KPN box aansluiten. Het ONT is hierbij leidend, en de box zelf hoeft niet geactiveerd te worden, want het is gewoon een router.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • July 7, 2025

Je heeft helemaal gelijk, ik had zelfs het modem van de buurman bij mij adres aangesloten om hem te helpen naar de nieuwe firmware te upgraden. Als ik dat niet gedaan had, moet hij waarschijnlijk nog jaren met de oude SG-firmware ergeren.

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • July 8, 2025

Zo werkt het niet op Marktplaats, het is geen winkel. Dit soort verkopers zullen ook niet zo snel geld teruggeven.

Als de verkoper te goeder trouw is doet de verkoper dat ​@bnh en ​@ansom 

Verder kan KPN, nu de eigenaar ( ​@ansom  dus) bekend is, de modem onwerkbaar maken op afstand.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • July 8, 2025

Als de verkoper te goeder trouw is doet de verkoper dat ​@bnh en ​@ansom 

Verder kan KPN, nu de eigenaar ( ​@ansom  dus) bekend is, de modem onwerkbaar maken op afstand.

Als hij ter goeder trouw was had hij het modem niet verkocht maar retour gestuurd.

Punt 2, dat zal kpn nooit doen. Ze liggen hier niet echt wakker van als het om individuele gevallen gaat.

Forum|alt.badge.img+16
  • July 8, 2025

Ik vraag mij dit af.. Punt blijft gewoon staan dat een modem wat je huurt en niet je eigendom is, je niet mag (ver)kopen en gewoon heling en dus strafbaar is. 

Als je spullen van iemand leent in je omgeving verkoop je dat immers ook niet door. 

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • July 8, 2025

Ik vraag mij dit af.. Punt blijft gewoon staan dat een modem wat je huurt en niet je eigendom is, je niet mag (ver)kopen en gewoon heling en dus strafbaar is. 

Als je spullen van iemand leent in je omgeving verkoop je dat immers ook niet door. 

KPN weet precies welk merk en type modem je hebt met serienummer, dat kun je terugzien in je profiel.

Als het systeem in de gaten krijgt dat het anders is, kan dat gevolgen hebben voor ​@ansom , ​@Chrizziey 

• July 8, 2025

Heling? Dat kan maar hoeft niet. Als de oorspronkelijke "eigenaar" de Box 12 als vermist heeft opgegeven en een vergoeding aan kpn heeft betaald (en daar schriftelijk bewijs van heeft) en hij vindt 'm terug, is hij eigenaar en mag die 'm verkopen. Toegegeven niet erg waarschijnlijk, de praktijk is meestal anders, maar toch.

Verder is het wel zo dat in de algemene voorwaarden van kpn staat dat apparatuur in bruikleen is en eigendom van kpn blijft (behoudens omstandigheden als boven aangegeven). TS is, door gebruik te maken van de diensten van kpn, daarmee impliciet akkoord gegaan en kan derhalve weten dat het kopen van apparatuur van kpn op marktplaats op z'n mist verdacht kan zijn. 

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • July 8, 2025

Ik vraag mij dit af..

Werkt gewoon, ik heb mijn modem (V14) wel eens bij me moeder neergezet toen haar v10 overleden was. Plugin en draaien zonder problemen. Zelfs haar profiel met was automatisch gedownload erop…

Punt blijft gewoon staan dat een modem wat je huurt en niet je eigendom is, je niet mag (ver)kopen en gewoon heling en dus strafbaar is. 

Mee eens, maar ik reageer op het technische vlak,
En uit eerdere topics weet ik dat KPN hier verder geen probleem van zal maken omdat het individueel geval is.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • July 8, 2025

Verder is het wel zo dat in de algemene voorwaarden van kpn staat dat apparatuur in bruikleen is en eigendom van kpn blijft (behoudens omstandigheden als boven aangegeven). TS is, door gebruik te maken van de diensten van kpn, daarmee impliciet akkoord gegaan en kan derhalve weten dat het kopen van apparatuur van kpn op marktplaats op z'n mist verdacht kan zijn. 

Niet alleen in de voorwaarden, het staat zelfs op het modem zelf.

• July 10, 2025

Mooi! Op mijn V10 staat dat nog niet. 

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • July 10, 2025

Mooi! Op mijn V10 staat dat nog niet. 

Maar wel in de voorwaarden en dat geldt ook.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 11, 2025

beetje jammer weer al

Ik vraag mij dit af..

Werkt gewoon, ik heb mijn modem (V14) wel eens bij me moeder neergezet toen haar v10 overleden was. Plugin en draaien zonder problemen. Zelfs haar profiel met was automatisch gedownload erop…

Punt blijft gewoon staan dat een modem wat je huurt en niet je eigendom is, je niet mag (ver)kopen en gewoon heling en dus strafbaar is. 

Mee eens, maar ik reageer op het technische vlak,
En uit eerdere topics weet ik dat KPN hier verder geen probleem van zal maken omdat het individueel geval is.

Dat zouden meer mensen moeten doen , eerst goed de vraag lezen, en dan pas de vraag beantwoorden,  al het geroep toeter en bekende Nederlandse vingertje, over heling en diefstal en eigendom kpn, bruikleen, voorwaarden bla bla bla. .  ik heb helemaal niets gekocht, de vraag was of het kan. Bedankt bnh  Aan jou heb ik wat.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 11, 2025

Ik heb ook een v10. Daar is helemaal niks mis mee. Kan nog makkelijk 10 jaar mee. 

Als je op koper zit met pairbonding, dan heb je niks aan de KPN Box. Want da ondersteund die niet.

heel fijn voor jou dat je V10 nog 10 jaar mee kan.  als je er verder niets mee doet, is een v10 idd prima. als je meer wil heb je niets aan een V10   maar dat zegt jou waarschijnlijk niets.

• July 11, 2025

heel fijn voor jou dat je V10 nog 10 jaar mee kan.  als je er verder niets mee doet, is een v10 idd prima. als je meer wil heb je niets aan een V10   maar dat zegt jou waarschijnlijk niets.

Ik heb een eigen router achter de v10 hangen waar ik heel veel mee doe. Veel meer dan wat met de apparatuur van KPN überhaupt mogelijk is.

KPN gebruikt op al hun modems tegenwoordig dezelfde firmware. Dat zorgt er voor dat alles wat je met de KPN Box 12 kan ook met de Experiabox v10 kan en visa versa. Er zit dus eigenlijk helemaal geen verschil meer tussen de Experiabox v10 en de KPN Box 12.

Het enige is dat de KPN Box 12 WiFi 6 heeft en de Experiabox v10 niet. Want dat ondersteund de hardware van de v10 niet. Hetzelfde geld anderom voir pairbonding zials ik al eerder schreef. Maar verder, uitgaande van de nieuwste firmware, zijn de mogelijkheden zo goed als gelijk.

Mogelijkheden voor wat betreft poortforwarding, parental control, firewall instellingen, mac filter, SuperWiFi's draadloos koppelen, Extra WiFi zijn met de nieuwste firmware gewoon gelijk.

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • July 11, 2025

ik heb helemaal niets gekocht, de vraag was of het kan.

Beste ​@ansom , dan klopt de topictitel

Kan ik mijn huidige Experia Box V10 vervangen voor een gekochte KPN Box 12?

niet en heb je al die, volgens jou, onzinnige reacties over jezelf afgeroepen.

• July 11, 2025

KPN gebruikt op al hun modems tegenwoordig dezelfde firmware.

Nou nee, nog lang niet. Iedereen die een V10 of V10a heeft icm met ExperiaWifi of SuperWifi 1 is nog niet aan de beurt voor de nieuwe software. Icm de SuperWifi 2 wordt de boel wel gemigreerd maar dat is nog lang niet afgerond. Zelfs de Boxen 12 zijn nog niet allemaal gemigreerd, icm ExperiaWifi is dat pas gisteren begonnen.

Verder zijn er al ongeveer 2 jaar mee bezig en het zou mij niet verbazen dat het nog wel 2 jaar (of langer) duurt voordat het afgerond is. 

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • July 11, 2025

Het is waarschijnlijk een retorische vraag ​@JanD.

Het is gewoon mogelijk een ander modem aan te sluiten (en te gebruiken) dan het modem dat kpn in bruikleen heeft gegeven. KPN houdt in haar systemen ook niet bij, welk type apparatuur met de serienummers aan de klant in bruikleen geeft. 

Toen mijn internet- en tv abonnement beëindigd was, kreeg ik namelijk een bericht dat ik  apparatuur moest terugsturen, namelijk ‘een modem’ en ‘twee tv ontvangers’, zonder nadere omschrijving of serienummer van het modem en de tv ontvangers.

Verder blijft natuurlijk de vraag, hoe die handel in kpn apparatuur nu precies in elkaar steekt. Sommige handelaren op bijvoorbeeld Marktplaats schijnen over constante aanvoerlijnen te beschikken. En ooit zag ik op een vrijmarkt op Koningsdag een kraam helemaal volgestouwd met kpn modems en tv ontvangers en andere kpn apparatuur. Dit is dus geen klant die ‘vergeten’ is zijn apparatuur terug te sturen.