Skip to main content
Beantwoord

Kan ip-adres voor een apparaat in KPN Box 12 niet reserveren

  • 13 December 2021
  • 8 reacties
  • 316 keer bekeken

Ik wil op mijn experiabox 12 een ip-adres vastzetten voor een apparaat. Ik heb dat al voor meerdere apparaten gedaan. Ik kies er gewoon voor om het toegekende lokale ip-adres voor dat apparaat vast te zetten. Als ik de reservering wil bevestigen , krijg ik echter steevast de melding “ page not found” (o.i.d.)

 

Iemand enig idee hoe ik dat kan verhelpen.

Admin: Titel aangepast i.v.m. vindbaarheid van je topic

Hoi @weetweinig . Hoeveel van die reserveringen heb je er in staan op dit moment? 


Hoi @weetweinig . Hoeveel van die reserveringen heb je er in staan op dit moment? 

Hallo Erwin,

Ik heb nu ongeveer 30 reserveringen.

 


Hoi @weetweinig . Hoeveel van die reserveringen heb je er in staan op dit moment? 

Hallo Erwin,

Ik heb nu ongeveer 30 reserveringen.

 

Kan zomaar wezen dat da het maximum is. Probeer er eens een paar te verwijderen en dan bij het apparaat wat niet lukt alsnog het ip vast te zetten.


Wat kan de reden van een maximum aantal apparaten zijn? Ik vind 30 dan wel heel erg weinig met al die smart devices van tegenwoordig.


In de handen van een gebruiker met niet heel veel netwerk kennis kan een overdaad aan reserveringen ervoor zorgen dat er geen ip adressen meer beschikbaar is. dus dat er ergens een maximum gesteld word snap ik wel. Of dat op 30 moet staan. ik denk dat het een arbitraire keuze is geweest. Ik denk ook dat dat voor 99% van de gebruikers ruimschoots voldoende is (en dat de meeste niet eens weten dat je uberhaupt reserveringen kan maken.)

Op de V10 waren het geloof ik zelfs maar 10 (tis alweer even geleden dat ik tegen die limiet aan liep) dus je kunt zelfs zeggen dat het de goede kant op gaat.

Als ik in mijn huis rondkijk met alle devices zijn er niet veel die daadwerkelijk een reservering nodig hebben. ik denk dat ik aan 11 a 12 reserveringen voldoende heb, (dat ik er meer maak wil niet zeggen dat het nodig is :)) 

als iemand er meer dan 30 echt nodig heeft gok ik dat een DHCP/DNS server inrichten ook geen grote opgave voor je is en die waarschijnlijk al aanwezig is 

 


Wat kan de reden van een maximum aantal apparaten zijn? Ik vind 30 dan wel heel erg weinig met al die smart devices van tegenwoordig.

Wees blij dat het er 30 zijn zou ik bijna zeggen. Op de Experiabox v10 kan je maar bij 10 apparaten het ip vast zetten.

De reden waarom dat zo is weet ik niet. Ik zou bijna denken dat KPN de modems goedkoper in kan kopen met zulke beperkingen. 

Vergelijkbaar met een Tesla. Daarvan zijn goedkopere modellen en duurdere modellen. Sommige goedkopere modellen zijn precies hetzelfde als duurdere, alleen de software is anders. Bij de goedkopere zijn sommige dingen gewoon softwarematig beperkt of uitgeschakeld. 

Bij de v10 word al vele jaren gevraagd om het maximum aantal bindings uit te breiden. En het gebeurt alsmaar niet. 


Een range ip-adressen ligt volgens mij normaliter tussen 1 en 255. Dan vind ik 30 wel heel summier. Volgens sommigen moet ik er blij mee zijn, ben ik niet.

Ik gebruik home assistant en dan benader je veel apparaten toch via het ip-adres. Je wordt er niet vrolijk van als een ip-adres dan veranderd als die bijvoorbeeld even van het stroom is afgeweest. Het ip-adres kan bijvoorbeeld net ingepikt worden door een ander apparaat waarvoor geen reservering is ingesteld en die dan net wordt aangezet, ik verzin maar wat 🙂 .

Voor een eigen DHCP/DNS server heb ik dan weer niet voldoende kennis, en dat schijnt ook weer de nodige problemen te kunnen opleveren.  In ieder geval bedankt voor jullie reactie, ik schijn het er mee te moeten doen. 
Als ik een eigen router aanschaf heb ik dan nog wat aan mijn super wifi punten ?


@weetweinig :  Die superwifi's blijven onderling wel een mesh vormen.  Ze zullen alleen geen unit vormen met jouw eigen router. Iets wat je box12 nu trouwens ook nog niet doet. Als je dan de wifi van je nieuwe router gaat gebruiken en de superwifi's ook aansluit heb je effectief twee netwerken in huis.