Skip to main content
Antwoord

Kan je de snelheid van het gastnetwerk aanpassen op de Box 12?

• May 28, 2025
  • 18 reacties
  • 148 keer bekeken

Ik begrijp uit oude postings van 3 jaar geleden dat het niet mogelijk was om de snelheid van het gastnetwerk op de Box 12 aan te passen.

Mijn normale wifi snelheid is 950 Mbit en dat zou ik ook graag op mijn gastnetwerk hebben.

Is dat nog steeds zo?

Geldt dat ook na de update nog?

Beste antwoord door Marlon92

Een SuperWiFi hoor je niet aan poort 4 te hangen waarbij deze ingesteld staat als gastennetwerk. Dan is de werking niet zoals dat het bedoeld is.

Met een WiFi punt van een ander merk zou dat eventueel wel kunnen. 

Het is bovendien ook helemaal niet nodig volgens mij. De SuperWiFi's zenden zelf gastennetwerk uit. Met de nieuwe firmware kan deze op ongelimiteerde bandbreedte gezet worden.

Dus waarom moeilijk doen met poort 4?

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

18 reacties

Leen59
Wijsgeer
  • May 28, 2025

Hier verandert niets.

• May 28, 2025

Hallo ​@JelCin66 

Na de update kan je wel de volledige snelheid instellen voor je gastnetwerk via poort 4 van de Box 12, zie dit kennisbank artikel:

Volledige ethernetpoort gastnetwerk instellen

Je hebt de mogelijkheid om je laatste ethernetpoort (nummer 4 of 3, afhankelijk van je modem) in te stellen als gastnetwerk. Dit betekent dat alle apparaten die op die poort zijn aangesloten onder het gastnetwerk vallen. Wil je ook gastwifi, dan kun je een wifipunt aansluiten op die poort.

1. Open een browser en ga naar 192.168.2.254 of mijnmodem.kpn
  2. Vul je wachtwoord in en klik op Inloggen.
  3. Klik links op Thuisnetwerk
  4. Klik in de bovenrij op Ethernetpoorten
  5. Je komt op deze pagina:

In het rode blok zet je met het schuifje het gastnetwerk aan op Poort 4. Vanaf dat moment valt alles wat daarmee verbonden wordt onder het gastnetwerk.

In de uitvouwmenu's onder Poort 4 kun je ook de instellingen voor duplex en linksnelheid aanpassen. Duplex (bovenste) wil je over het algemeen gewoon op auto laten staan. Linksnelheid (onderste) kun je gebruiken om de bandbreedte voor het gastnetwerk te limiteren. Je kunt hier kiezen tussen 10, 100 of 1000 Mbit.

Leen59
Wijsgeer
  • May 28, 2025

De vraag was voor WiFi, niet voor LAN.

• Auteur
  • Helper
  • May 28, 2025

Hallo ​@JelCin66 

Na de update kan je wel de volledige snelheid instellen voor je gastnetwerk via poort 4 van de Box 12, zie dit kennisbank artikel:

Volledige ethernetpoort gastnetwerk instellen

Je hebt de mogelijkheid om je laatste ethernetpoort (nummer 4 of 3, afhankelijk van je modem) in te stellen als gastnetwerk. Dit betekent dat alle apparaten die op die poort zijn aangesloten onder het gastnetwerk vallen. Wil je ook gastwifi, dan kun je een wifipunt aansluiten op die poort.

1. Open een browser en ga naar 192.168.2.254 of mijnmodem.kpn
  2. Vul je wachtwoord in en klik op Inloggen.
  3. Klik links op Thuisnetwerk
  4. Klik in de bovenrij op Ethernetpoorten
  5. Je komt op deze pagina:

In het rode blok zet je met het schuifje het gastnetwerk aan op Poort 4. Vanaf dat moment valt alles wat daarmee verbonden wordt onder het gastnetwerk.

In de uitvouwmenu's onder Poort 4 kun je ook de instellingen voor duplex en linksnelheid aanpassen. Duplex (bovenste) wil je over het algemeen gewoon op auto laten staan. Linksnelheid (onderste) kun je gebruiken om de bandbreedte voor het gastnetwerk te limiteren. Je kunt hier kiezen tussen 10, 100 of 1000 Mbit.

Dank voor je reactie.

Mijn vraag is inderdaad bedoeld voor wifi zoals Leen59 reeds aangaf.

Naar begrijp ik het goed dat alsbik mijn Superwifi 2 bedraad aansluiting op poort 4 van mijn Box 12 ik dan, na de update die ik nog moet krijgen de wifisnelheid wel kan aanpassen zoals de bijlage uitlegt?

• May 28, 2025

Ja, als je een Wifi punt aansluit op die poort dan regel je daarmee de gastwifi snelheid via die poort zoals in het artikel vermeld staat.

Heb je de update al op je Box 12 ontvangen of zit je nog op een oude versie?

Leen59
Wijsgeer
  • May 28, 2025

De Superwifi kan natuurlijk nooit sneller zijn als het ingangssignaal. Als die 1Gps uitzendt en maar 100Mbps binnenkrijgt zal het ook 100 zijn.

• Auteur
  • Helper
  • May 28, 2025

Ja, als je een Wifi punt aansluit op die poort dan regel je daarmee de gastwifi snelheid via die poort zoals in het artikel vermeld staat.

Heb je de update al op je Box 12 ontvangen of zit je nog op een oude versie?

Ik zit nog op SGEJ1000060E Engelstalige versie. (Modem afgelopen vrijdag nieuw gekregen als vervanging Experiabox 10 met onbeperkte gastnetwerk snelheid)

Mij broer heeft ook de Box 12 al een half jaar en een mooie Nederlandstalige interface

Leen59
Wijsgeer
  • May 28, 2025

Dan zou je eerst een factoryreset moeten proberen, je hebt erg oude software.

Met de nieuwe software heb je sowieso Nederlands erop.

• Auteur
  • Helper
  • May 28, 2025

Dan zou je eerst een factoryreset moeten proberen, je hebt erg oude software.

Met de nieuwe software heb je sowieso Nederlands erop.

Factoryreset heb ik reeds diverse keren gedaan ivm problemen superwifi 2.

Ik vrees dat ik moet wachten

Leen59
Wijsgeer
  • May 28, 2025

Eventueel bellen met KPN, misschien kunnen ze de update pushen.

• Auteur
  • Helper
  • May 28, 2025

Goeie 👍

Ga ik doen. Thnx

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • May 28, 2025

Dat is zinloos, de update valt niet door de klantenservice te pushen. Indien er glasvezel is kan een monteur de update “pushen” door er tijdelijk een box14 aan te hangen waarna de lijn denkt dat er KPN Software is dus dat op elk toekomstig modem zal zetten. (Dus ook wanneer de oude box 12 aangesloten word) maar dit is natuurlijk een omweg die niet heel praktisch is. 

Leen59
Wijsgeer
  • May 28, 2025

Dit is interessante info, had ik nog niet eerder gezien. Maar als een monteur kan laten pushen zou dat toch ook op een andere manier mogelijk moeten zijn. Komt tenslotte van dezelfde bron.

• Antwoord
  • May 29, 2025

Een SuperWiFi hoor je niet aan poort 4 te hangen waarbij deze ingesteld staat als gastennetwerk. Dan is de werking niet zoals dat het bedoeld is.

Het is bovendien ook helemaal niet nodig volgens mij. De SuperWiFi's zenden zelf gastennetwerk uit. Met de nieuwe firmware kan deze op ongelimiteerde bandbreedte gezet worden.

• Auteur
  • Helper
  • May 29, 2025

Ik leer een hoop bij hier 😁

Je bedoelt de firmware update van Box 12? Die heb ik nog niet of gaat het om de instelling in het ip adres van mijn superwifi 2.

Ik weet dat bij mijn Experiabox 10 de superwifi 2 de wififunctie overnam en ook daar het gastnetwerk werd ingesteld.

Nu Box 12 zelf de 'Master' blijft moet dan ook op Box 12 het gastnetwerk aangemaakt en ingesteld worden of toch op de eerste superwifi 2?

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • May 29, 2025

Alle instellingen welke je wijzigt in het modem veranderen ook in de superwifi punten. Het is 1 netwerk en niet 3 losse netwerken.

• May 29, 2025

Je bedoelt de firmware update van Box 12? Die heb ik nog niet of gaat het om de instelling in het ip adres van mijn superwifi 2.

Ik weet dat bij mijn Experiabox 10 de superwifi 2 de wififunctie overnam en ook daar het gastnetwerk werd ingesteld.

Nu Box 12 zelf de 'Master' blijft moet dan ook op Box 12 het gastnetwerk aangemaakt en ingesteld worden of toch op de eerste superwifi 2?

Bij de KPN Box 12 met nieuwe firmware en ook bij de Experiabox v10 met nieuwe firmware stel je alles gewoon in op de KPN Box/Experiabox. 

De SuperWiFi's nemen de instellingen automatisch over. Je hoeft niet meer op de SuperWiFi's in te loggen. Het kan wel, maar er valt daar niets in te stellen. 

Bij de witte SuperWiFi's met nieuwe firmware kan je niet eens meer inloggen. Die hebben geen webinterface meer.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • May 29, 2025

Het enigste dat (nog) niet werkt is het wifi tijdschema.

De SW#2 neemt het tijdschema niet over van de modem/router

Dit ook gemeld aan het moderatieteam.

@Ik_Combineer