Skip to main content

Na een reset kan ik inloggen met het wachtwoord dat achterop staat. Je moet dan het wachtwoord wijzigen. Dan kun je even inloggen en even later werkt het niet meer.
Kennelijk kan KPN er remote andere settings overheen gooien. En dus ook het wachtwoord, waardoor je niets meer kunt aanpassen. Ook geen port forwarding.
Het is geen vermoeden. Je kunt ook online bij KPN jouw SSID en wifi wachtwoord aanpassen, dus KPN heeft kennelijk toegang tot de router. En waarschijnlijk dus ook toegang tot jouw prive-netwerk (tenminste waarvan ik dacht dat het prive was).

Hallo @David2ofmeer , het klopt dat KPN bepaalde instellingen in je router kan wijzigen en dat ook doet. Dat kan handig zijn bij bijvoorbeeld een modemwissel, omdat dan de instellingen uit de oude router in de nieuwe kunnen worden gezet.

Wat betreft de toegang tot je netwerk: dat is nog een stapje verder, Wettelijk is het sowieso niet toegestaan en ik denk (maar dat weet ik niet zeker) dat KPN alleen inzage heeft in je ARP- / DHCP-tabel waar IP- en MAC-adressen worden bijgehouden.

Mocht je liever niet willen dat je provider mee kan kijken, dan kan je zelf altijd een andere router aanschaffen. Je kan bijvoorbeeld kiezen voor een Fritzbox: de meest gangbare modellen hebben ook een profiel voor KPN, zodat je niet zelf hoeft uit te vinden hoe je dat een de praat krijgt.