Skip to main content

Bijna 2 jaar lang maak ik gebruik van van een 4G Huawei B535 router waar de simkaart in is geplaatst. Op deze router kan ik ook mijn analoge telefoon aansluiten. Dit werkt voor ons perfect. Ik had destijds gekozen voor deze oplossing omdat mijn aansluiting via de telefoonkabel veel te traag of helemaal niet meer werkte. Ik kom blijkbaar niet in aanmerking voor 4G buitengebied omdat ik geen bedrijf heb. Dus volgens mij waren er verder geen opties.

Een paar weken geleden konden wij ineens niet meer gebeld worden. Bellen ging nog wel. Weer een week later konden we ook niet meer bellen. Ik heb eerst contact KPN opgenomen maar zij zeiden, voor zover ze wisten, dat er geen instellingswijzigingen zijn geweest. In overleg met de router leverancier heb ik een andere geprobeerd maar helaas….  Wanneer ik de simkaart in een mobiel plaats werkt alles prima.

 

Heeft iemand een oplossing voor mijn probleem.

@GBeek 4G buitengebied is niet alleen voor bedrijven. Kan je eens op deze website van KPN kijken of je nu wel in aanmerking komt voor 4G buitengebied van KPN. 


@GBeek heeft u wellicht geprobeerd de Huawei terug te zetten naar fabrieksinstellingen dmv reset. 
 

Hoe herstel ik de fabrieksinstellingen?
Wanneer de router is ingeschakeld, gebruikt u een naaldachtig voorwerp om de Reset-knop ingedrukt te houden totdat de netwerkstatusindicator begint te knipperen. Laat de knop los en de router zal terugkeren naar de fabrieksinstellingen.


Tja,

Zit er een simkaartje in met een 06 nummer? Bel je dan ook met dát nummer?

En als er inderdaad een vaste telefoon op dat modem zit; via wel VoIP provider bel je dán?


Ik belde inderdaad met het 06 nummer van de geplaatste simkaart. Dat heeft bijna 2 jaar prima gewerkt. Ik woon in een klein dorp wat niet onder buitengebied valt. Mijn buurman die een klein eigen bedrijf heeft, heeft wel 4 jaar geleden wel een aansluiting 4G buitengebied gekregen. Maar ik ben particulier. Ik heb het uiteraard wel aangevraagd bij KPN maar maakte geen kans.

De router is een paar keer teruggezet naar fabrieksinstellingen maar dat heeft helaas niet geholpen. Ook een nieuwer model router gaf geen uitkomst. Of de instellingen bij KPN zijn aangepast daarover geven ze mij geen duidelijkheid. Ik denk dat ik daarover niet de juiste persoon aan de lijn heb gehad.


Ik heb nog nooit van die belsituatie gehoord.

Bellen met het in een 4G router geplaatste 06 nummer via een aangesloten vaste telefoon….

Zeer ongewoon. Mogelijk dat de router (was die andere ook weer een Huawei?) het na een software update ook niet meer ondersteunt.

Het is iig niet een situatie die providers bewust wel of niet ondersteunen.

Normaliter bel je op die manier via een VoIP provider als bv Chreapconnect namelijk.

In een 4G router mag, volgens de ACM, ook geen 06 kaart maar een DATA Only (097 waar niet mee gebeld kan worden). Maar het stomme is dat je daarmee maar 10 GB per maand hebt. En met een '’onbeperkt'’ data 06 abonnement heb je 8 GB per dag minimaal.


Voordat ik het huidige 4G buitengebied kreeg via KPN had ik een Huawei E5186 4Gplus Mobiel Internet Router met een simkaart van de KPN. Ik weet nog dat KPN van deze Huawei modems met SIM kaart afwilde en ik moest deze terug sturen. Voor een soortgelijke ervaring van iemand anders zie onderstaande topic. 

Eerder topic

Wanneer jij je profiel zoveel als mogelijk invult kan wellicht een moderator kijken wat voor jou de mogelijkheden zijn. Het is overigens vreemd dat je internet via de telefoonkabel soms helemaal wegvalt. Ik zou zeggen dat er dan wellicht iets niet goed is. Kan wel even duren voordat een moderator reageert. 


Mijn buurman die een klein eigen bedrijf heeft, heeft wel 4 jaar geleden wel een aansluiting 4G buitengebied gekregen. Maar ik ben particulier.

Sneller Internet Buitengebied is niet voor bedrijven. Dat is speciaal voor particulieren. 

Voor bedrijven is er "KPN EEN MKB". Dat heeft 4G backup voor als de vaste lijn uitvalt. Enigsinds vergelijkbaar met Sneller Internet Buitengebied. Maar zeker niet hetzelfde. 

Bij KPN EEN MKB word de 4G verbinding volgens mij pas geactiveerd als de vaste lijn het echt niet doet. Als die het wel doet maar traag is, dan word 4G niet bijgeschakeld volgens mij.


@GBeek 

Misschien belt zo’n router standaard via 3G en heeft het te maken met de uitfasering van 3G.

Zit er een optie in jouw router om VoLTE aan te zetten? Wellicht staat dat nu uit.

 

@PeterG 

Volgens KPN zelf mag het blijkbaar wel zolang je maar zelf ook normaal mee belt:

Welke soorten aansluitingen krijgen een 12-cijferig nummer?

We zijn verplicht alle M2M-aansluitingen om te zetten. Onder M2M wordt verstaan: alle elektronische communicatiediensten waarbij het nummer normaliter niet of automatisch wordt opgeroepen:

 

Machine to Machine (M2M)
Zelfstandig werkende apparaten die automatisch met elkaar communiceren. Bijvoorbeeld: slimme energiemeters, navigatiesystemen, dongels voor mobiel internet op laptops, e-readers en bloeddrukmeters.

Machine to Human (M2H)
Zelfstandig werkende apparaten. Bijvoorbeeld: beveiligings- of alarmsystemen die het beveiligingsbedrijf bellen, auto’s die na een aanrijding het alarmnummer bellen.

Human to Machine (H2M)
Zelfstandig werkende apparaten die iemand op afstand instelt. Bijvoorbeeld: beveiligingscamera’s en thermostaten.

Human to Human (H2H)
Verbindingen waarbij mensen met 1 druk op de knop een geprogrammeerd nummer kiezen om met anderen te communiceren. Bijvoorbeeld: telefoons in liften voor automatische verbinding met een hulpdienst, tablets die alleen sms’jes, apps en e-mails versturen


@GBeek

Misschien belt zo’n router standaard via 3G en heeft het te maken met de uitfasering van 3G.

Zit er een optie in jouw router om VoLTE aan te zetten? Wellicht staat dat nu uit.

 

Zie hieronder mijn VOiP instelling. Of is VoLTE iets anders?

 


VoLTE is i.d.d. wat anders.

Op internet vind ik niet echt een goede handleiding van Huawei 4G routers dus waar die instelling precies te vinden is weet ik niet.

Ik denk dat je dat ergens bij de mobiele netwerk instellingen kan vinden.


Ik heb nog nooit van die belsituatie gehoord.

Bellen met het in een 4G router geplaatste 06 nummer via een aangesloten vaste telefoon….

Zeer ongewoon. Mogelijk dat de router (was die andere ook weer een Huawei?) het na een software update ook niet meer ondersteunt.

Het is iig niet een situatie die providers bewust wel of niet ondersteunen.

Normaliter bel je op die manier via een VoIP provider als bv Chreapconnect namelijk.

In een 4G router mag, volgens de ACM, ook geen 06 kaart maar een DATA Only (097 waar niet mee gebeld kan worden). Maar het stomme is dat je daarmee maar 10 GB per maand hebt. En met een '’onbeperkt'’ data 06 abonnement heb je 8 GB per dag minimaal.

Hoi @GBeek .  Ik moet je bekennen dat ik dit, net als @PeterG totaal niet herken. Ik vrees dat ik dan ook geen ondersteuning voor heb. :-(


Is het nog gelukt @GBeek ?