Begrijpelijk dat je hier niet blij mee bent zoals het nu is gegaan. De meeste mensen merken niets van zo'n update omdat ze de standaardinstellingen gebruiken. Eisen wordt wat lastig omdat het modem eigendom is van kpn. Als je veel in wilt stellen om wat voor rede dan ook dan zou je zelf een modem kunnen kopen. Over Fritzbox lees ik geweldige ervaringen.Â
Vaste telefoon: Stond in de experia op iets als non-responsive. Diagnosetool er op los gelaten en n.a.v. dat tool de lijn verplaatst naar poort 2. Vaste telefonie stond toen wel aan, maar de vaste lijn werkte niet.
Terug naar poort 1: vaste lijn werkt weer.
Voordat de firmware upgrades heeft het jarenlang foutloos gewerkt.
En zo heel veel bijzonders doe ik ook niet: 2 portforwards (met goede bewaking) en 4 gereserveerde IP-adressen (waarvan 2 vanwege die forwards),
Netwerk id's en wifi wachtwoorden die spontaan veranderen lijkt me ook niet echt normaal.
De vaste telefoonlijn heb ik al helemaal niets mee gedaan
Ik zie dat jij eerder de update naar de 10.01 of 10.03 versie hebt gehad, ​@MPuitd. Die klanten zijn we nu aan het updaten naar een nieuwere versie. Bij dat soort updates volgt geen aanvullende aankondiging omdat die updates in principe geen verdere impact hebben. Maar ik begrijp uit jouw berichten hier dat dit bij jou wel zo is geweest. Vind ik vervelend, vooral omdat het de vorige keer ook al niet zo vloeiend ging.
Wat het zou kunnen zijn. In de vorige versie kon een bug optreden waarbij instellingen verloren gingen bij een herstart. Ik weet niet of dit ook bij jou gebeurde, maar in dat geval kan het zijn dat in het updateproces jouw modem een herstart heeft gehad. Waarbij dan instellingen verloren gaan, en het updateproces verloopt alsof je nieuw overgaat. Het goede nieuws hierin is wel dat die bug is opgelost in de versie die je nu hebt. Wat betekent dat ik verwacht dat bij volgende updates, je geen problemen meer krijgt.Â
Â
Meer informatie over de softwareversie die je nu hebt vind je hier:
Â
Gezien de hoeveelheid problemen met dit soort upgrades - niet alleen bij mij - vind ik het principieel verkeerd dat er geen aankondiging is.
Temeer daar een stel wijzigingen aangebracht worden die impact kunnen hebben voor mensen die net iets afwijken van de standaard.Â
Als ik in de lijst met beperkingen kijk zie ik genoeg dingen die niet meteen opvallen maar vervelend kunnen uitpakken op latere momenten. Nog afgezien van de mogelijkheid op fouten in die upgrade.Â
Ik ga me aan het voorbereiden op een overstap naar een andere - wel betrouwbare - provider.  Helaas kan ik dat niet vanaf morgen.
Overigens ben ik tegen nog een bug aangelopen: ik heb een server staan die ik van buitenaf wil kunnen benaderen. Ik had daarvoor 3 poorten open staan, die van poort x extern naar poort y op de server geforward werden. Voor één van de poorten kan dat nog steeds, voor de andere twee kan alleen poort x extern naar poort x intern (zelfde poortnummer dus). In mijn geval kan ik er mee leven.
Â