Skip to main content
Antwoord

Kom ik in aanmerking voor vervanging van Experia Box V10?

• July 14, 2025
  • 9 reacties
  • 782 keer bekeken

Wanneer kom je in aanmerking voor een vervanging van de experiabox V10. De box 12 is al sinds 2021 standaard in gebruik. Ik mis wifi6 en kan ook bijv F1tv niet rechtstreeks op de tv bekijken, wat met de box12 en de tv-ontvangers wel kan. Moet je eerst overstappen naar een andere provider om een nieuwe router te krijgen ter vervanging van een min. 10 jaar oude V10 omgebruik te kunnen maken van alle faciliteiten? 

Beste antwoord door Henk2304

Voor koperklanten met pairbonding is de V10 zelfs het enig geschikte modem van kpn dus kán kpn de V10 nog niet uitfaseren. Sterker nog, ook de V10 wordt momenteel voorzien van de nieuwe KPN Software, dus die wordt nog lang niet afgeschreven.

Wifi6 is, helaas voor jou, geen reden om een V10 om te ruilen. De enige manier om een nieuw modem "af te dwingen" is, als je XGS-PON glasvezel hebt, een SuperWifi 4 abo (4 Gb/s) af te sluiten: dan krijg je een Box 14. Daarvoor moet je echter maandelijks wel diep in de buidel tasten. 

9 reacties

• July 14, 2025

... kan ook bijv F1tv niet rechtstreeks op de tv bekijken

Dat heeft niets met de Experiabox te maken. Als je dit wilt zal je moeten overstappen naar de nieuwste abonnementsvorm. Dan krijg je een andere tv ontvanger waarop je de F1tv app kunt installeren. 

De Experiabox v10 word niet omgeruild voorlopig. Deze word zelfs soms nog aan nieuwe klanten uitgereikt. 

• Antwoord
  • July 15, 2025

Voor koperklanten met pairbonding is de V10 zelfs het enig geschikte modem van kpn dus kán kpn de V10 nog niet uitfaseren. Sterker nog, ook de V10 wordt momenteel voorzien van de nieuwe KPN Software, dus die wordt nog lang niet afgeschreven.

Wifi6 is, helaas voor jou, geen reden om een V10 om te ruilen. De enige manier om een nieuw modem "af te dwingen" is, als je XGS-PON glasvezel hebt, een SuperWifi 4 abo (4 Gb/s) af te sluiten: dan krijg je een Box 14. Daarvoor moet je echter maandelijks wel diep in de buidel tasten. 

• July 15, 2025

De enige manier om een nieuw modem "af te dwingen" is, als je XGS-PON glasvezel hebt, een SuperWifi 4 abo (4 Gb/s) af te sluiten: dan krijg je een Box 14. Daarvoor moet je echter maandelijks wel diep in de buidel tasten. 

Je kan maandelijks de snelheid aanpassen. Dus je kunt 1 maand 4 gbit nemen. En volgens mij kan je een maand later de snelheid weer terug zetten naar 100 of 200 mbit. De KPN Box 14 mag je houden.

Maar dat kan ook alleen met de nieuwste abonnementsvorm. 

• Auteur
  • Topper
  • July 15, 2025

Of je stapt een jaartje over naar een andere provider maakt gebruik van de kortingen en krijgt de nieuwste spullen. Ga je daarna terug dan gebeurt hetzelfde weer.

Als vaste klant ben je eigenlijk een sufferd, betaalt de volle mep en houdt de oud3 spulle.

• Auteur
  • Topper
  • July 15, 2025

Als het installeren van F1tv niets met de experiabox te maken heeft, dan kunnen jullie toch ook de tv-ontvangers omruilen. Overigens heb ik onlangs mijn abonnement verlengd en heb ik volgens mij gewoon het nieuwste abonnement.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • July 15, 2025

Beste ​@Peter7039 voor F1tv heb je geen ander modem nodig.

Daar kun je ook op een recente smart-tv de app installeren.

Voor wifi6ax zou je een SW#2 kunnen kopen of huren en die op de V10 aansluiten.

• July 20, 2025

Overigens heb ik onlangs mijn abonnement verlengd en heb ik volgens mij gewoon het nieuwste abonnement.

Nee. Waarschijnlijk niet. Vroeger kreeg iedereen die verlengde automatisch de nieuwste abonnementsvorm. Maar dat is niet meer zo. Als je gewoon verlengt, dan hou je het oude abbonement. En daarmee ook de oude tv ontvangers. 

Als je nu de nieuwste abonnementsvorm wilt als bestaande klant, dan moet je bij verlengen nadrukkelijk overstappen naar de nieuwste abonnementsvorm. Als je dat doet, dan krijg je ook meteen de nieuwe tv ontvangers. 

• July 21, 2025

Maar geen nieuw modem! En dat was de vraag in dit topic. 

• July 21, 2025

Maar geen nieuw modem! En dat was de vraag in dit topic. 

Niet alleen. Ook over de tv ontvanger:

Als het installeren van F1tv niets met de experiabox te maken heeft, dan kunnen jullie toch ook de tv-ontvangers omruilen. 

Met een oud abonnement krijg je geen nieuwe tv ontvanger waarop de F1tv app geïnstalleerd kan worden.Â