Skip to main content

Hierbij wil ik even mijn irritatie spuien over de updates van mijn KPN modem.

  1. Tijdens mijn vakantie kreeg ik een sms dat mijn modem (V12s) geupdate zou worden. Gevolg: al mijn smart devices lagen er uit. Deze heb ik op een 2e netwerk verbonden. Bij thuiskomst bleek dat het SSID van het 2e netwerk was veranderd. Het hoofd wifinetwerk was wel juist ingesteld na de update.
  2. Vandaag is er denk ik opnieuw een update geweest want de modem is opnieuw opgestart en het 2e wifinetwerk is weer van naam veranderd waardoor mijn smart devices weer zijn uitgevallen. 

Het 2e netwerk had opeens de naam anaam hoofdwifinetwerk]ExtraWiFI2G/5G gekregen. Het oude wachtwoord was in beide gevallen wél overgenomen. 

Updates zijn ivm de veiligheid natuurlijk goed maar waarom worden de instellingen niet meegenomen? Ik heb al jarenlang bij meerdere aanbieders dit zo ingesteld en nu worden mijn instellingen opeens aangepast bij updates. Dat is niet de bedoeling. Dit kan een dure grap worden als mijn huis verder geautomatiseerd was. Kan ik dit vaker verwachten?

Kan ik dit vaker verwachten?

Ik ben bang van wel. Ik lees er al jaren over hier op dit forum dat instellingen bij een update soms niet volledig over genomen worden.


Kunt u inloggen op de v12 en zelf upgraden naar de .33 en kijken of bij herstart alle gegevens hetzelfde terugkomen. Er is een probleem gemeld met de .32 dat hiermee samenhangt.


Bedankt voor de reacties. Ik kon inderdaad zelf updaten naar .33. Hierbij is deze kleine maar slecht getimede bug niet opgedoken. Hopelijk blijft dat zo. 


Hey @Koen123456, welkom! Dit is een foutje die kan gebeuren bij de update naar de .32 softwareversie. Het hoort zo te zijn dat de instellingen netjes behouden blijven. Maar we zien dat dit, helaas, niet bij iedereen helemaal goed gaat. Waardoor kan gebeuren wat jij ervaarde. Het updaten naar de .33 versie, zoals Bruistablet al zei, verhelpt dit. Het herstelt niet de oude instellingen, maar zorgt er wel voor dat ze niet opnieuw automatisch veranderd worden.