Skip to main content

KPN Box 12 en SuperWifi 1 bewaart geen instellingen

• March 5, 2025
  • 14 reacties
  • 91 keer bekeken

Dave van Toer
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3

Bij mij thuis heb ik een server met portforwardingen en wat extra instellingen voor kanaaloptimalisatie van de Wifi, dit omdat ik een gesloten netwerk binnen mijn netwerk heb gebouwd met een Unifi Dream Router.

Voordat de upgrade plaatsvond had ik nog een “oude” situatie waarin het wat anders werkte met andere poortforwardingen en andere kanaalinstellingen.

Na de upgrade had ik wat problemen, ik kreeg geen WAN IP adres en de Super Wifi punten (v2) werkte ook niet meer. Mij is gevraagd om de router en de wifi punten naar fabrieksinstellingen te zetten om dit weer werkend te krijgen. Toen ik dit had gedaan viel me op dat gelukkig al mijn instellingen er nog in stonden en alles werkte!

Na de wijzigingen die nodig waren zijn er werkzaamheden geweest in de buurt waardoor het stroom er meerdere malen af moest.
Ik merkte na de herstart dat alle instellingen weer stonden zoals toen het na de upgrade voor het eerst werkte, met de instellingen en al teruggezet naar toen. 

Na het handmatig aanpassen en de volgende stroomstoring was alles wederom “ongedaan gemaakt”. Zelfs met een herstart zonder onderbreking van stroom worden de instellingen niet onthouden. Met het idee dat dit puur een ding is van mijn router ben ik het bij mijn schoonfamilie gaan testen, ook met een Experia V12 en KPN SuperWifi (V1). Helaas ook bij hen dezelfde situatie, kanalen optimaliseren, herstarten en alles was weer weg. Zolang de router aan blijft staan werkt alles perfect, maar iets van een herstart en alles is weer weg.

Vreemde is, de Super Wifi punten (v2) onthouden de instellingen wél maar de Super Wifi punten (v1) niet. Voor mijn gevoel is er mogelijk iets niet goed gegaan met de firmware update en de overname van de instellingen. Nu is uiteraard de vraag, wat kan ik nu nog doen? 

Het leek te technisch voor de eerstelijnsmedewerker aan de telefoon en die gaf als advies om het hier maar te proberen. Als het vanuit KPN nodig is dit te repliceren maar dit elders niet lukt, herstart m’n router maar en check het indien nodig. Als iemand maar even een heads up geeft wegens het moeten aanpassen van de instellingen. Alvast dank!

May 23, 2025

Ik zie dat jouw Box 12 inmiddels netjes over is naar de 16.14 versie. Kan zijn dat de problemen die je ervaarde van daaruit zijn ontstaan. Dat de update niet helemaal soepeltjes is verlopen. Is het in de verdere afgelopen dagen wel stabiel gebleven?

Ik zie iig aan mijn kant nu één van je SW2 staan, dus dat is wel weer positief. Net als het niet meer wegvallen van de instellingen. Die SW2 heeft nog geen update gehad naar de nieuwste versie (de 05.06). Maar dat zou dan komende week ergens moeten gebeuren verwacht ik. 

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

14 reacties

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • March 6, 2025

Hoi ​@Dave van Toer, welkom! Ik zag zojuist een bericht van je in een ander topic waarin je aangaf dat je de hele boel uitgezet hebt, en op volgorde van afstand weer hebt aangezet. En dat dit leek te helpen. Is dat ook zo, of ervaar je nu nog steeds/opnieuw problemen?

Als jij de inlogpagina van de webinterface van je Box 12 opent, dan zie je een netwerkicoon staan. Als je daarop klikt, dan zou je al jouw Wifipunten moeten zien. Is dat ook zo, zie je daar zowel je SuperWifi 2 als de SuperWifi 1 staan?

En, iets anders dat van invloed kan zijn: de WPA instelling. Check even op je Box 12 op WPA 3 staat. Als dat zo is, zet het eens terug op WPA 2. De SuperWifi 1 ondersteunen geen WPA 3. Door te zorgen dat dit dan in je Box 12 ook op WPA 2 staat kan de gebruikservaring beter worden.

Dave van Toer
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • March 6, 2025

Hey Erik!

Ik ben bang dat er twee dingen door elkaar worden gehaald. Het niet werken van ‘t modem en de KPN Super Wifi V2 is met een factory reset verholpen. Momenteel is het probleem dat bij een herstart de tussentijdse instellingen terug worden gezet.

De KPN Super Wifi V1 die geen instellingen opslaan is bij mijn schoonfamilie waardoor het probleem wat breder leek dan hiervoor.

Met vriendelijke groet,

Dave van Toer

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • March 10, 2025

Ah, ok. Duidelijk.

Een herstart zou niet een dergelijk effect moeten hebben op de wifi-instellingen. Als ik het zo lees is het bij jou thuis begonnen na de werkzaamheden waarbij de boel een paar keer stroomloos is geweest. Een reset van alles (modem én wifipunten) is dan wel wat we aanraden. Om op die manier weer vers te beginnen en eventuele hick-ups die wellicht zijn ontstaan bij het herhaaldelijk herstarten eruit te krijgen. 

Dat zou dan voor zowel SW2 als SW1 moeten helpen.

Maar ik ben natuurlijk wel benieuwd naar het probleem verder. Dus heb ik vragen :) De instellingen die je aanpast in de wifipunten, welke zijn dat. En hoe doe je dat.

Dave van Toer
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • March 10, 2025

De aangepaste instellingen voor de Super WiFi hebben te maken met de 2.4Ghz en 5Ghz kanalen, gezien ik ook Unifi apparatuur heb wil ik uiteraard niet dat deze met elkaar conflicteren door ze op dezelfde kanalen te hebben dus heb ik een kanalenplan gemaakt (1-6-11 voor 2.4Ghz op 20Mhz) en wat breder op de 5Ghz. 

Dit heb ik per apparaat via WiFi Netwerk → WiFisignaal gedaan en hier de Mhz aangepast naar 20Mhz voor 2.4Ghz en 80Mhz voor 5Ghz om zo de hoeveelheid kanalen die worden uitgezonden zo gescheiden mogelijk te houden. (Een Experiabox V12, 2x Super WiFi, Unifi Dream Router en Unifi accespoint. Om nog maar te zwijgen over de signalen van de buren.)

Wat betreft de Poortforwarding welke staat onder; Beveiliging → Port forwarding waar ik tbv een server meerdere verwijzingen in had staan. Echter met de komst van een Unifi Dream Router moesten de poorten aan worden gepast van bijv 192.168.2.240 naar 192.168.2.100. Na het aanpassen van deze instellingen werkt alles prima. Helaas tijdens een herstart of (waardoor het duidelijk werd) een stroomstoring zijn deze instellingen weer “ongedaan” gemaakt en staat alles zoals daarvoor. 

Zoals aangegeven bij mijn schoonfamilie op een heel ander adres in Rotterdam ipv Den Haag merkte ik ook op tijdens het aanpassen van de kanalen dat ik hetzelfde probleem ervoer, echter dat waarbij bij mij thuis de KPN Super Wifi 2.0 mijn instellingen wel bewaarde, dat bij mijn schoonfamilie met de KPN Super Wifi 1.0 deze ook werden vergeten als de router werd herstart, wat voor de nodige tijd en irritatie zorgde. 

Ik weet dat ik niet kort van stof ben en het erg veel info is, maar hoop dat het probleem wel juist overkomt met mijn omschrijvingen. Jullie mogen ook zelf kijken in m’n router als jullie willen, al staan de Wifi instellingen (enkel het modem) inmiddels daar op default. Ik heb het even opgegeven gezien de hoeveelheid werkzaamheden om die ook allemaal aan te passen elke keer. 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • March 17, 2025

Met dit soort zaken beter te veel info dan te weinig. Als ik dit zo lees, Dave, dan heb ik hier niet direct een verklaring voor. Bij de V10 hebben we een software versie gehad (de 10.03)  waar een bug in kon ontstaan bij de migratie dat instellingen bij elke herstart werden gewist. Maar dat heeft op de Box 12 niet gespeeld.

Wat wel bekend is, is dat de synchronisatie van dat soort instellingen niet lekker loopt met SuperWifi 1. Dus wat jouw schoonouders ervaren met het kwijtraken van die aanpassingen in de SuperWIfi 1, dat is bekend. Maar zou bij een herstart (voor zover ik weet) niet moeten gebeuren. Ik ga hier even wat over navragen. Kom erop terug!

Dave van Toer
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • March 17, 2025

@Erik van KPN dankjewel! Ik heb m’n profiel zodanig geüpdatet dat als iemand even een kijkje wilt nemen bij mijn modem ze welkom zijn dit te doen :-) Ook een herstart is prima als ik een heads up kan krijgen 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • March 26, 2025

Ik heb een terugkoppeling hierop, Dave. Het team herkent dit bij een Box 12 niet als een issue. Maar, wat niet kan is nog nooit gebeurd. We hebben er op het moment even geen suggesties voor van ons uit. Behalve om, als die eenmaal beschikbaar is (heb ik op dit moment nog geen datum voor), bij jou actief een update te pushen en te kijken of het dan verholpen is. Is dat iets waar je voor open zou staan?

Dave van Toer
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • March 26, 2025

Ik heb een terugkoppeling hierop, Dave. Het team herkent dit bij een Box 12 niet als een issue. Maar, wat niet kan is nog nooit gebeurd. We hebben er op het moment even geen suggesties voor van ons uit. Behalve om, als die eenmaal beschikbaar is (heb ik op dit moment nog geen datum voor), bij jou actief een update te pushen en te kijken of het dan verholpen is. Is dat iets waar je voor open zou staan?

Oh dat zou uiteraard heel fijn zijn :-)!

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • April 2, 2025

Top, kom ik bij je in de lucht als de nieuwe Software er is.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

@Dave van Toer, hier ben ik weer. Het is even geleden. Zoals je misschien is opgevallen hebben we al een week of wat nieuwe Software beschikbaar voor de Box 12. Het was mij even ontschoten om daar bij je op terug te komen. Inmiddels had ik ook wel verwacht dat je deze update al wel gehad zou hebben. Maar, ik zie dat dit nog niet het geval is. En ik zie ook, of liever gezegd, ik zie niet meer SuperWIfi 2 aanwezig. Heb je deze verwijderd, of gaat er aan mijn kant iets niet lekker?

Dave van Toer
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 19, 2025

@Dave van Toer, hier ben ik weer. Het is even geleden. Zoals je misschien is opgevallen hebben we al een week of wat nieuwe Software beschikbaar voor de Box 12. Het was mij even ontschoten om daar bij je op terug te komen. Inmiddels had ik ook wel verwacht dat je deze update al wel gehad zou hebben. Maar, ik zie dat dit nog niet het geval is. En ik zie ook, of liever gezegd, ik zie niet meer SuperWIfi 2 aanwezig. Heb je deze verwijderd, of gaat er aan mijn kant iets niet lekker?

Hey Erik! Nee hier is weinig veranderd, buiten een keer een herstart met hetzelfde “probleem”. Is het wijsheid om deze straks bij thuiskomst een keer een herstart/reset te geven?

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Ja, dat lijkt me dan het beste, inderdaad. Idealiter resets van de SuperWifi en dan opnieuw installeren. Kijk dan ook even of je ze ziet onder de netwerkknop die op de loginpagina van de webinterface van het modem zit.

Laat maar weten hoe het ging, dan kijken we morgen verder, ook naar het handmatig updaten waar we het eerder over hadden.

Dave van Toer
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 20, 2025

Reset plaatsgevonden, helaas zonder internetverbinding. Stroom eraf gehaald en 10min gewacht en er weer opgezet, toen wel weer een netwerkverbinding. Helaas vannacht meer dan 4x weer de internetverbinding verloren (gekeken met een monitoring tool), vanmorgen ook weer 1,5uur geen internetverbinding maar zojuist gezien dat het weer online komt. Het ziet eruit dat het eerste probleem (niet onthouden van de instellingen) mogelijk is hersteld. Echter is dat nog niet helemaal helder, for the time being heb ik DMZ aangezet naar de UDR van Unifi ipv port forwards. 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Ik zie dat jouw Box 12 inmiddels netjes over is naar de 16.14 versie. Kan zijn dat de problemen die je ervaarde van daaruit zijn ontstaan. Dat de update niet helemaal soepeltjes is verlopen. Is het in de verdere afgelopen dagen wel stabiel gebleven?

Ik zie iig aan mijn kant nu één van je SW2 staan, dus dat is wel weer positief. Net als het niet meer wegvallen van de instellingen. Die SW2 heeft nog geen update gehad naar de nieuwste versie (de 05.06). Maar dat zou dan komende week ergens moeten gebeuren verwacht ik.