Skip to main content
Beantwoord

KPN Box 12: hoe kan ik poort 445 openzetten?

• 10 maart 2025
  • 5 reacties
  • 155 keer bekeken

Beste KPN

Ik probeer poort 445 open te zetten op mijn modem, ik zie alleen echt nergens de optie om dit te doen in mijn GUI. Ik lees her en der wat over firmware die nog ge-update moet worden, zou dit misschien bij mij ook het geval kunnen zijn?

Het gaat hier om de uitgaande poort, niet om poorten open te zetten zodat mensen naar binnen kunnen komen. 

Het gaat om de KPN box 12 met Sagemcom Broadband SAS software

Bvd,

Daniel

Beste antwoord door Thomas van KPN

Hoi ​@Daniel K., welkom op onze community! Zelf heb ik er niet veel kaas van gegeten maar we hebben wel een paar handige artikelen over hoe je port forwarding instelt op de box 12:

Bekijk origineel

5 reacties

Forum|alt.badge.img+6
  • KPN Monteur
  • 188 reacties
  • 10 maart 2025

Waarom wil je poort 445 openzetten? Deze wordt nl afgeraden om open te zetten omdat deze als een beveiligingsrisico gezien wordt, deze werd in het verleden veelvuldig door malware misbruikt.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • 16686 reacties
  • Antwoord
  • 12 maart 2025

Hoi ​@Daniel K., welkom op onze community! Zelf heb ik er niet veel kaas van gegeten maar we hebben wel een paar handige artikelen over hoe je port forwarding instelt op de box 12:

• 6715 reacties
  • 12 maart 2025
eagle3824 schreef:

Waarom wil je poort 445 openzetten? Deze wordt nl afgeraden om open te zetten omdat deze als een beveiligingsrisico gezien wordt, deze werd in het verleden veelvuldig door malware misbruikt.

Dat ging dan om binnenkomend verkeer. Maar ​@Daniel K. schrijft dat het om uitgaand verkeer gaat.

Daniel K. schreef:

Het gaat hier om de uitgaande poort, niet om poorten open te zetten zodat mensen naar binnen kunnen komen. 

Dat is opzich geen probleem. Bij de oude firmware stond dat gewoon open. Bij de nieuwe firmware zou dat dicht kunnen staan. In dat geval moet je de firewall op Standaard of Laag zetten. Of via Aangepast specifiek poort 445 openen.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

​@Daniel K., kom je er een beetje uit?

• Slimmerik
  • 75 reacties
  • 14 augustus 2025

​@Thomas van KPN jouw antwoord lijkt mij niet het juiste antwoord. Portforwarding en UPnP wordt gebruikt om inkomend verkeer toe te laten. De vraag van ​@Daniel K. gaat duidelijk over uitgaand verkeer.

Het antwoord van ​@Marlon92 lijkt mij meer in de buurt te komen.

Ik ben wel heel erg benieuwd naar de oplossing. Ik ben zelf KPN klant maar gebruik een eigen modem/router, ik kan dus niet de firmware GUI bestuderen. Maar als systeembeheerder van het bedrijf waar ik voor werk moet ik collega’s helpen met het verkrijgen van toegang tot onze Azure file shares. Ik merk steeds vaker problemen, terwijl ik mijn collega’s juist KPN aanraad, want Ziggo en Odido blokkeren poort 445 in het netwerk.

Reageer