Skip to main content

Als mijn zoekwerk klopt hoort de laatste modem router met IPV6 overweg te kunnen.

 

Gisteren en vandaag gaven de twee mij bekende test sites niet beschikbaar aan. Gisteren de box herstart toen draaide IPv6 weer goed vandaag niet. 

 

Behalve een eigen router wat niet mijn voorkeur heeft zijn er nog andere opties behalve elke dag de Sagemcom opnieuw op te starten.

Sgje10000516

 

Of dit mijn echte probleem is weet ik niet zeker, het kan ook in de Samsung Tab 8 zitten SM X200.

Deze lijkt af en toe de wifi verbinding kwijt te raken en andere vreemde zaken, waar andere apparaten geen last van hebben.

 

Wellicht moet ik ipv6 als test uitzetten in de Sagem.

 

Aanvullend stel ik mijn smartfoon in als hotspot heeft de genoemde tablet nergens last van dat verbaasd mij nog het meest.

Hallo @Galdor68 , ik las laatst ergens een statusoverzicht over de uitrol van IPv6 wereldwijd en landelijk, daarbij blijkt dat KPN 75% van haar netwerk klaar heeft met IPv6, misschien dat jouw regio nog niet helemaal klaar is.

 


Dat betwijfel ik deels omdat ik doorgaans  18/20 scoor via https://ipv6-test.com/

 

 Mogelijk is het ook gerelateerd aan de Box 12 en de samenwerking  met de Experia wifi toegangspunten. 

Want vreemd genoeg lopen een aantal problemen parallel  met de overgang naar deze modem/router. 

Omdat ik rare problemen ondervind, viel het ipv6 op, ik zal nog wel prima zonder kunnen, zolang de apps maar werken en ik kan vertrouwen op de verbinding.


Dat betwijfel ik deels omdat ik doorgaans  18/20 scoor via https://ipv6-test.com/

 Mogelijk is het ook gerelateerd aan de Box 12 en de Experia wifi toegangspunten. 

Want vreemd genoeg lopen een aantal problemen parallel  met de overgang naar deze modem/router.

Een scrore van 18 uit 20 is vrijwel altijd te wijten aan de firewall van de PC waarop icmpv6 echo request inkomend niet doorgelaten worden.


 

Die test is via een tablet, dan zal het de firewall van de Box 12 moeten zijn.


Ook een Fritz!Box als alternatief voor de KPN Box12 gaat je niet veel helpen. Het is dan weliswaar mogelijk om per aangesloten apparaat PING6 aan te zetten, maar dan kun je geen steeds wisselende IPv6-adressen gebruiken - en dat betekent minder veiligheid. Een router met OpenWRT firmware is dan wellicht aan te raden, maar dat vereist een nog grotere inspanning, het is maar wat je er voor over hebt...🤓


Ook een Fritz!Box als alternatief voor de KPN Box12 gaat je niet veel helpen. Het is dan weliswaar mogelijk om per aangesloten apparaat PING6 aan te zetten, maar dan kun je geen steeds wisselende IPv6-adressen gebruiken - en dat betekent minder veiligheid.

Wil je zeggen dat een FRITZ!Box geen slaac ondersteunt?


Dat betwijfel ik deels omdat ik doorgaans  18/20 scoor via https://ipv6-test.com/

 Mogelijk is het ook gerelateerd aan de Box 12 en de Experia wifi toegangspunten. 

Want vreemd genoeg lopen een aantal problemen parallel  met de overgang naar deze modem/router.

Een scrore van 18 uit 20 is vrijwel altijd te wijten aan de firewall van de PC waarop icmpv6 echo request inkomend niet doorgelaten worden.

Hallo @Galdor68 , via deze site haal je 10 op 10: https://test-ipv6.com/

Hallo @wjb precies die uitleg geeft die website die 18/10 genereert ook.

How can you improve your score ?

1. Reconfigure your firewall

Your router or firewall is filtering ICMPv6 messages sent to your computer. An IPv6 host that cannot receive ICMP messages may encounter problems like some web pages loading partially or not at all.


Ook een Fritz!Box als alternatief voor de KPN Box12 gaat je niet veel helpen. Het is dan weliswaar mogelijk om per aangesloten apparaat PING6 aan te zetten, maar dan kun je geen steeds wisselende IPv6-adressen gebruiken - en dat betekent minder veiligheid.

Wil je zeggen dat een FRITZ!Box geen slaac ondersteunt?

Nou nee, maar dat zeg ik toch ook niet? Maar ik had wel wat preciezer kunnen zijn: elke keer als een nieuw random IPv6-adres wordt gegenereerd moet PING6 daarvoor apart worden ingesteld. Dat is gewoon niet praktisch… Als ik zo eens voor mijn iPhone op mijn FB4060 kijk zie ik al een stuk of 5 volledige IPv6-adressen gebruikt, dus daarvoor moet je dan 5 keer PING6 aanzetten, nee niet praktisch.


Nou nee, maar dat zeg ik toch ook niet? Maar ik had wel wat preciezer kunnen zijn: elke keer als een nieuw random IPv6-adres wordt gegenereerd moet PING6 daarvoor apart worden ingesteld. Dat is gewoon niet praktisch… Als ik zo eens voor mijn iPhone op mijn FB4060 kijk zie ik al een stuk of 5 volledige IPv6-adressen gebruikt, dus daarvoor moet je dan 5 keer PING6 aanzetten, nee niet praktisch.

Ik weet niet waar je die PING6 vandaan haalt en waarom dat nodig zou zijn om tijdelijke IPv6 adressen te gebruiken en te vernieuwen. Tijdelijke IPv6 adressen worden normaliter door het apparaat zelf periodiek vernieuwd op basis van de door slaac verkregen IPv6 prefix, het MAC adres en het tijdstip. 


Maar nu begrijp ik helemaal niet meer waar je het over hebt. Ik had het over de wens van de Topic Starter om een 20/20 score op ipv6-test.com te halen, waarvoor dus ICMP-filtering moet worden uitgezet (en dat laatste kun je doen door in de Fritz!Box PING6 aan te zetten voor het betreffende apparaat). 

(Zullen we het hierbij laten?)


Aha, PING6 is een term uit de FRITZ!Box vocabulaire, en staat voor ICMP-filtering.

Dat maakt een hoop duidelijk.

Nu heeft TS geen FRITZ!Box maar een V12.

 

Als ik zo eens voor mijn iPhone op mijn FB4060 kijk zie ik al een stuk of 5 volledige IPv6-adressen gebruikt, dus daarvoor moet je dan 5 keer PING6 aanzetten, nee niet praktisch.

Dat zou dus niet nodig moeten zijn want als ICMPv6 (PING6) toegestaan is, dan hoort die iPhone zelf periodiek een nieuw tijdelijk IPv6 adres te genereren.


@JanD normaal wel, maar niet elke keer. Tot twee keer toe gaf die site 0 aan.

Ik heb vermoedelijk het werkelijke probleem niet goed omschreven.

Even voor de meelezers mijn tablet heeft als enige van de overige aanwezige toestellen vreemde verbindings problemen, die opvallen sinds we de Box 12 hebben.

Ik dacht in eerste instantie  dat dit aan de ipv6 ondersteuning van deze box ligt, aan deze box hangen 2 Experiawifi die het naar behoren doen, zelfs met de Ziggo Connectbox  werkten deze prima, althans voor ons naar behoren. Sinds we de 12 hebben kan ik deze punten niet meer onafhankelijk instellen, zet ik in de box 12 wifi uit gaat in de toegangspunten de WiFi ook uit. Voor mij een groot minpunt.

Mogelijk zit er iets niet lekker in de tablet wat tegengesproken wordt als ik via een smartfoon als hotspot verbind.

Het zal een samenspel van meerdere zaken zijn. De twee merken Sagemcom en Arcadyan die niet heel lekker samenwerken en iets in de tablet waar ik de vinger nog niet op kan leggen.


Mogenlijk kan de tablet niet goed over weg met 2,4 en 5 Ghz WiFi wat dezelfde naam heeft? Heeft u Extra WiFi al eens geprobeerd? 


Mogenlijk kan de tablet niet goed over weg met 2,4 en 5 Ghz WiFi wat dezelfde naam heeft? Heeft u Extra WiFi al eens geprobeerd? 

Dat heb ik eerlijk gezegd nog niet geprobeerd, ik ging er eerlijk gezegd vanuit dat dit iets van 'vroeger' is. Maar misschien moet ik dat toch eens doen.


@JanD normaal wel, maar niet elke keer. Tot twee keer toe gaf die site 0 aan.

Ik heb vermoedelijk het werkelijke probleem niet goed omschreven.

Even voor de meelezers mijn tablet heeft als enige van de overige aanwezige toestellen vreemde verbindings problemen, die opvallen sinds we de Box 12 hebben.

Ik dacht in eerste instantie  dat dit aan de ipv6 ondersteuning van deze box ligt, aan deze box hangen 2 Experiawifi die het naar behoren doen, zelfs met de Ziggo Connectbox  werkten deze prima, althans voor ons naar behoren. Sinds we de 12 hebben kan ik deze punten niet meer onafhankelijk instellen, zet ik in de box 12 wifi uit gaat in de toegangspunten de WiFi ook uit. Voor mij een groot minpunt.

Mogelijk zit er iets niet lekker in de tablet wat tegengesproken wordt als ik via een smartfoon als hotspot verbind.

Het zal een samenspel van meerdere zaken zijn. De twee merken Sagemcom en Arcadyan die niet heel lekker samenwerken en iets in de tablet waar ik de vinger nog niet op kan leggen.

Wifi uit in de v12 dat doorwerkt met ook wifi uit in de experia wifi en superwifi is een onderkende bug die op de nominatie staat om gecorrigeerd te worden. Schakeling wordt dan onafhankelijk van elkaar.


Dat zou al schelen door de bouw van de woning is in de meterkast wifi nutteloos,  ik kan  de Box 12 wel op de woonlaag een verdieping hoger zetten, echter moet er dan een netwerk kabel terug naar de meterkast.

 

Los van de topic titel wat de vraag niet helemaal dekt, het wegvallen van ipv6 wijt ik aan de Sagemcom, ik heb toch een ernstig vermoeden dat mijn wezenlijk probleem in de tablet zelf zit, blijkbaar hebben meer gebruikers van dit nieuwere model netwerk issues.


Dat zou al schelen door de bouw van de woning is in de meterkast wifi nutteloos,  ik kan  de Box 12 wel op de woonlaag een verdieping hoger zetten, echter moet er dan een netwerk kabel terug naar de meterkast.

Of aan beide zijden een vlan aware switch plaatsen het LAN via vlan 1 terugleiden naar de meterkast.


Dat zou al schelen door de bouw van de woning is in de meterkast wifi nutteloos,  ik kan  de Box 12 wel op de woonlaag een verdieping hoger zetten, echter moet er dan een netwerk kabel terug naar de meterkast.

Of aan beide zijden een vlan aware switch plaatsen het LAN via vlan 1 terugleiden naar de meterkast.

Dat is een lapmiddel wat je niet zou moeten willen.


Dat zou al schelen door de bouw van de woning is in de meterkast wifi nutteloos,  ik kan  de Box 12 wel op de woonlaag een verdieping hoger zetten, echter moet er dan een netwerk kabel terug naar de meterkast.

Of aan beide zijden een vlan aware switch plaatsen het LAN via vlan 1 terugleiden naar de meterkast.

Dat is een lapmiddel wat je niet zou moeten willen.

Waarom niet?


Wifi uit in de v12 dat doorwerkt met ook wifi uit in de experia wifi en superwifi is een onderkende bug die op de nominatie staat om gecorrigeerd te worden. Schakeling wordt dan onafhankelijk van elkaar.

Het is geen bug. Er is gewoon niet over nagedacht om zoiets mogelijk te maken.

Als er wel een knop zou zijn om WiFi op de KPN Box uit te zetten zonder dat WiFi op de versterkers uit zou gaan, en die knop zou niet werken, dan zou het een bug zijn.


Dat zou al schelen door de bouw van de woning is in de meterkast wifi nutteloos,  ik kan  de Box 12 wel op de woonlaag een verdieping hoger zetten, echter moet er dan een netwerk kabel terug naar de meterkast.

Of aan beide zijden een vlan aware switch plaatsen het LAN via vlan 1 terugleiden naar de meterkast.

Op zich een idee maar wel weer extra kosten. Uiteraard weet ik wel dat een beetje thuis netwerk kosten mee brengt. 

 

De term vlan aware is nieuw voor mij mijn huidige GS105e van Netgear ondersteund wel 802.1Q wat hiermee verband houd als mijn informatie klopt.

Dan zal ik dit dus moeten inschakelen?

 

Wat moet er verder worden ingesteld mocht ik dat willen proberen?

 

@Nick83 heeft wel een punt maar dat is natuurlijk het nadeel van een mesh systeem op de 'master' unit kan de wifi om logishe redenen niet uit worden gezet. Dan doe je de mesh werking teniet. 

 


Dat zou al schelen door de bouw van de woning is in de meterkast wifi nutteloos,  ik kan  de Box 12 wel op de woonlaag een verdieping hoger zetten, echter moet er dan een netwerk kabel terug naar de meterkast.

Of aan beide zijden een vlan aware switch plaatsen het LAN via vlan 1 terugleiden naar de meterkast.

Dat is een lapmiddel wat je niet zou moeten willen.

Waarom niet?

Extra switchen die geld kosten in aanschaf en stroomkosten. En stopcontacten bezet houden. Ingewikkeld gedoe met vlans. Als het je hobby niet is, dan zou het niet nodig moeten zijn. 

WiFi op de KPN Box uit en een versterker boven is veel beter, netter en goedkoper.


De term vlan aware is nieuw voor mij mijn huidige GS105e van Netgear ondersteund wel 802.1Q wat hiermee verband houd als mijn informatie klopt.

Je gebruikt de advanced 802.1Q vlan instellingen.

Standaard staat dan op alle poorten alleen vlan 1 untagged met pvid = 1. Dat is prima en laten we ook zo uitgezonderd de onderstaande poorten.

Switch in de meterkast:

Poort 1: vlan 1 untagged en vlan 4, 6 en 7 tagged, pvid = 1. Op deze poort wordt poort 1 van de switch in de woonkamer aangesloten.

Poort 2: Alleen vlan 4, 6 en 7 tagged, pvid = 6. Op deze poort is vlan 1 dus weggehaald. Hier wordt de NTU/ONT op aangesloten.

Switch in de woonkamer:

Poort 1: vlan 1 untagged en vlan 4, 6 en 7 tagged, pvid = 1. Op deze poort wordt poort 1 van de switch in de meterkast aangesloten.

Poort 2: Alleen vlan 4, 6 en 7 tagged, pvid = 6. Op deze poort is vlan 1 dus weggehaald. Hier wordt de WAN poort van de V12 op aangesloten.

Alle andere poorten op beide switches behouden dus alleen vlan 1 untagged en pvid = 1.

Op.één van de andere poorten van de switch in de woonkamer sluit je dan een LAN poort van de V12 aan.


Het zal mogelijk niet het probleem met de tablet oplossen maar wel een optie. 

Ik zal vermoedelijk eerder een 'gewoon' accespunt aan sluiten wezenlijk heeft het hele mesh gebeuren enkel nut wie constant rondwandelt althans zo kijk ik er tegen aan bandsteering heeft mogelijk meer nut.

 

Ps @wjb 

Switch in de woonkamer:

Poort 1: vlan 1 untagged en vlan 4, 6 en 7 tagged, pvid = 1. Op deze poort wordt poort 1 van de switch in de meterkast aangesloten.

Poort 2: Alleen vlan 4, 6 en 7 tagged, pvid = 6. Op deze poort is vlan 1 dus weggehaald. Hier wordt de WAN poort van de V12 op aangesloten.

Alle andere poorten op beide switches behouden dus alleen vlan 1 untagged en pvid = 1.

Op.één van de andere poorten van de switch in de woonkamer sluit je dan een LAN poort van de V12 aan.

 

waarom ook nog deze aansluiting dan raak ik dus een lan poort kwijt, 3 poorten is mogelijk 1 te weinig. Dan zou ik dus boven nog een tweede switch nodig hebben.


WiFi op de KPN Box uit en een versterker boven is veel beter, netter en goedkoper.

Ik ben een andere mening toegedaan.

Ik ben sowieso al geen voorstander van draadloos aangesloten mesh nodes wetende dat de onderlinge communicatie dan via wifi verloopt en dat ook die gewoon last heeft van betonnen vloeren en afstand tot de andere node.

Bij een bekabeld aangesloten node heb je vrij snel toch ook al een switch nodig want je hebt vast nog wel meer apparatuur staan die je bekabeld aan wilt sluiten.

En of een extra switch in de meterkast duurder is dan een "versterker" boven ... nee, dat zal niet zo zijn.