Skip to main content
Antwoord

KPN Box 12: poort 21 ineens geblokkeerd

• March 4, 2025
  • 16 reacties
  • 531 keer bekeken

Sinds vanmorgen wordt poort 21 geblokkeerd, deze heb ik nodig voor het maken updaten van diverse websites. Ik het een V12 modem en de firewall staat op laag niveau waardoor dit geen probleem hoeft te zijn, en dat was het ook niet. Tot vandaag gebeld met 3 verschillende medewerkers echter zij geven aan geen hulp te mogen geven om te op te lossen. Hoe dan...... ik heb alles goed staan en toch werkt het niet, en niet bij 1 websites maar meerdere die ook verschillend worden gehost.

Dit is zeer vervelend en eigenlijk wil ik of een goede oplossing of zonder kosten overstappen.

Beste antwoord door Erik van KPN

Gekke situatie, ​@Ron Zon. Het updateje dat jij gehad hebt zou helemaal geen merkbare dingen moeten geven. Dus ik heb dit nagevraagd. Wat we zien is dat het opnieuw instellen van je firewall niveau op Laag dit weer hersteld. Dus, wat je dan doet is eerst even de firewall op een hoger niveau zetten en op te slaan. En daarna zet je hem weer terug op Laag. De FTP poort 21 staat dan weer open.

Wel raad ik op het gebied van FTP aan om over te stappen op SFTP, dat is een stuk veiliger.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

16 reacties

• March 4, 2025

Ik zie meerdere topics hierover voorbij komen. Welke firmware heb je oo de KPN Box staan?

• Auteur
  • Topper
  • March 4, 2025

Is echt een kpn probleem firewall op laag staan werkte goed tot vanmorgen 

• Auteur
  • Topper
  • March 4, 2025

Wat ik erg vind dat er 3 medewerkers aan de telefoon heb gehad en niemand die iets kan/mag doen.

• March 4, 2025

Wat ik erg vind dat er 3 medewerkers aan de telefoon heb gehad en niemand die iets kan/mag doen.

Wat had je dan verwacht dan? Je zal eerst aan moeten tonen dat het echt door de KPN Box komt.

• Auteur
  • Topper
  • March 4, 2025

Nou hierbij mijn modem is vanacht geüpdatet naar versie V12.C.24.05.14

Hiermee is het dus begonnen en deze update bevat en bug, je firewall op laag zetten blokkeerd nog steeds port 21, terwijl er staat dat er hierdoor geen beperkingen zijn.

Oplossing handmatig poort 21 openzetten via tab port forwarding.

Mooie kunnen we het niet maken wel iets makkelijker.

Echter zo zou het niet moeten, dat terzijde!

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • Antwoord
  • March 6, 2025

Gekke situatie, ​@Ron Zon. Het updateje dat jij gehad hebt zou helemaal geen merkbare dingen moeten geven. Dus ik heb dit nagevraagd. Wat we zien is dat het opnieuw instellen van je firewall niveau op Laag dit weer hersteld. Dus, wat je dan doet is eerst even de firewall op een hoger niveau zetten en op te slaan. En daarna zet je hem weer terug op Laag. De FTP poort 21 staat dan weer open.

Wel raad ik op het gebied van FTP aan om over te stappen op SFTP, dat is een stuk veiliger.

• Nieuwkomer
  • March 7, 2025

Hier het zelfde probleem. Vorige week kon ik ineens niet meer FTPen. Helpdesk weet van niks en krijgt te horen dat ze niet mogen helpen omdat het met Port Forwarding te maken heeft.
Uiteindelijk via de fora erachter gekomen dat beveiliging op laag zetten geen probleem is en het probleem oplost. Overigens: door de beveiliging op 'aangepast’ te zetten en vervolgens alles uit te zetten loste het probleem niet op.
Nu een week later staat de beveiliging nog steeds op laag maar weer werkt FTP niet.
Beveiliging even op middel zetten en dan weer terug naar laag lost het wel op gelukkig.

Geen beste beurt, KPN. De software is buggy, en de helpdesk zou hierover geïnstrueerd moeten worden.

• March 7, 2025

Hiermee is het dus begonnen en deze update bevat en bug, je firewall op laag zetten blokkeerd nog steeds port 21, terwijl er staat dat er hierdoor geen beperkingen zijn.

Dat kan nooit de oplossing zijn. Poort forwarding is voor verbindingen die buiten vandaar naar binnen komen. De firewall is voor verbindingen die binnen vandaan naar buiten gaan. Als je met de firewall een probleem hebt kan poort forwarding nooit een oplossing zijn.

BolleJan
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • March 7, 2025

Beste Ron,

ik had hetzelfde probleem. En inderdaad is de oplossing dat je zelf de benodigde poort open moet zetten.

ik heb vandaag (7-3-25) de servicedesk aan de lijn gehad. Het begint al met: “U heeft wel heel veel apparatuur op uw netwerk.” Wat klonk als een verwijt. Deze 1ste lijn kon mijn probleem niet verhelpen.

Het is ook wel lastig om ingelogd te blijven op het modem als deze herstart wordt. Dus de telefoon als hotspot aangezet.

Dus doorgezet naar 2de lijns. Deze begint meteen vanuit de hoogte: “ga naar het domein”.  Welk domein of bedoel je “login op het modem/router”? Ik zat al ingelogd. Erg arrogante toon allemaal en zegt zelfs “Dat krijg je als mensen zelf op het modem kunnen klooien.” Uiteindelijk moet ik een firewall regelen zien met 2 poorten. Ik heb de regel met maar één poortnummer. “Dat kan niet meneer hier staat duidelijk in mijn handleiding dat er twee staan.” Die tweede poort is dus met de update weggevallen. 
Beste KPN geef duidelijk aan welke veranderingen je aan gaat brengen. Eén meerderheid zal er niets van merken maar het scheelt enorm veel frustratie bij iedereen die wel een discontinuïteit ervaren.

communicatie kun je leren

• Nieuwkomer
  • March 8, 2025

Hier hetzelfde probleem. FTP en sFTP via poort 21 werkt niet meer. Ik schakelde over via een VPN verbinding naar een computernetwerk elders, en waarvan ik weet dat poort 21 toegankelijk is… en toen kon ik FTP dus weer wel gewoon gebruiken.
Zo eens even kijken in de instellingen van de Experiabox.

• March 8, 2025

Hier hetzelfde probleem. FTP en sFTP via poort 21 werkt niet meer. 

Sftp gebruikt poort 22. Het kan zijn dat die ook geblokkeerd is? Want telnet gebruikt ook poort 22 dacht ik, en dat is een onveilig protocol. Geloof ik....

Dave van Toer
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3

Zou je voor de grap eens kunnen kijken of na een herstart de port forwarding die je in had gesteld weer is verdwenen? Dat is een probleem waar ik mee kamp. Telkens werkt het en na een stroomstoring/herstart of iets in die trant moet ik de instellingen opnieuw erin plaatsen. 

• Auteur
  • Topper
  • March 8, 2025

Na herstart blijft alles zoals het is.

En inderdaad de telefonisch helpdesk is voor dit soort zaken totaal ongeschikt, ze weten niets en mogen niets.

Hoop wel dat een volgende update beter getest wat dot was erg frustrerend.

• Auteur
  • Topper
  • March 8, 2025

Dat kan nooit de oplossing zijn. Poort forwarding is voor verbindingen die buiten vandaar naar binnen komen. De firewall is voor verbindingen die binnen vandaan naar buiten gaan. Als je met de firewall een probleem hebt kan poort forwarding nooit een oplossing zijn.

Blijft wel raar dat het daarna wel gewoon weer werkte dus dit zal iets in gang hebben gezet, lekkere software.

Maar goed ga zelf wel een fritsbox kopen ben ik van dit soort hopeloze updates verlost 

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • March 24, 2025

Blijft wel raar dat het daarna wel gewoon weer werkte dus dit zal iets in gang hebben gezet, lekkere software.

Maar goed ga zelf wel een fritsbox kopen ben ik van dit soort hopeloze updates verlost 

Erg verstandig. Dat was destijds ook de belangrijkste reden (maar ongebreideld updaten door de provider) dat ik een eigen FRITZ!Box gebruik. Een eigen FRITZ!Box 5590 fiber heb ik al jaren naar volle tevredenheid rechtstreeks op glasvezel aangesloten. Poorten forwarden gaat probleemloos en ik kan dit weten omdat ik een eigen server heb waar ik diverse websites op draai. Ook FTP-en gaat probleemloos met een FRITZ!Box.

De kpn boxen <zoveel> zijn grondig dichtgetimmerd zodat je niet zelf het apparaat gaat “verkl*ten". Nee, de kpn is helemaal niet “flexibel” genoeg om zulke problemen op te lossen. Voor het huis-tuin-keuken gebruik heeft de kpn meestal wel een oplossing, maar wanneer dit maar even buiten het huis-tuin-keuken komt laat de kpn het al snel afweten. Wanneer je dan óók een kpn medewerker treft die dat flexibel zijn feilloos door de telefoon aanvoelt, krijg je enorm veel tegengas. Dàt heb ik namelijk ook al vaak meegemaakt.

Maar hier in dit forum zitten moderatoren (en maar heel soms gebruikers) die dit nurkse gedrag proberen te nuanceren door een oplossing voor een probleem te zoeken. Nee, als je overgeleverd bent aan kpn medewerkers word je heel vaak aan je lot overgelaten en sta je snel met je rug tegen de muur en blijf je met het probleem zitten.

• Nieuwkomer
  • May 3, 2025

Hier hetzelfde probleem. FTP en sFTP via poort 21 werkt niet meer. Ik schakelde over via een VPN verbinding naar een computernetwerk elders, en waarvan ik weet dat poort 21 toegankelijk is… en toen kon ik FTP dus weer wel gewoon gebruiken.
Zo eens even kijken in de instellingen van de Experiabox.

Kleine update. Heb me vergist, ik heb een KPN Box 10 of Experia Box 10. Maar er is een vergelijkbaar fenomeen. Na een update werken een aantal zaken niet meer, die eerst nog wel werkten. Idem voor de internetverbinding van de micro-omvormers van de zonnepanelen, die al weken (sinds de update) geen data meer bleken door te geven…. Uit de overigens uitstekende documentatie blijkt dat o.a. poort 21 wordt gebruikt, naast nog een paar andere poorten. Het in de DMZ zetten van die verbindingshub lost het probleem op, maar dat is geen veilige permanente oplossing.
En een probleem is dat mijn KPN Box 10 veranderingen in de firewall of port forwarding niet opslaat of goed onthoudt. Lijkt een bug. Mogelijk dat een volledige reset, en alles opnieuw instellen dat (tijdelijk?) oplost. Maar dat kost me te veel tijd.
Ik ben er klaar mee. Ik ga deze router vervangen door een ander merk, en waarvan ik de mogelijkheden acceptabel, en de werking betrouwbaar acht.