KPN Box 12 PPPOE verbinding verbreek de laatste tijd erg veel
Goeiedag,
Sinds een paar weken verliest de Box12 gewoon te vaak de PPPEO verbinding. Het modem herstart gelukkig wel weer uit zichzelf en na een minuutje is de verbinding weer terug. Echter gebeurt dit de laatste paar weken te vaak naar mijn zin. soms wel 3 á 4x per uur. Na de PPPEO errors volgen SYS erros TR-069 connectivity failed errors. Modem al een keer een reset gegeven en zie dat er nu een oudere firmware 312 op staat welke eigenlijk voor een stabielere ervaring zou moeten worden maar helaas het is alleen maar erger geworden. Is dit modem gewoon rot of de verbinding rot? Want ik lees hier op het forum veel van deze meldingen en het heeft eigenlijk tot een maand of 2 altijd goed gewerkt.
Bladzijde 1 / 2
Hallo @vjslof ,
Helaas geen oplossing maar ik heb wel hetzelfde probleem. Sinds 9 december 2021 heb ik 1Gbps internet via KPN glasvezel met een Box12, nog met software SGEJ10000312. Dit heeft tot begin april probleemloos gewerkt. Sindsdien al 6x uitval gehad. Niet fijn met thuiswerken. Ik heb al meerdere keren het glasvezel kastje (ONT) en de Box12 2-3 min spanningsloos gehad en de fabrieksreset uitgevoerd dmv een paperclip in het reset gaatje achterop de Box12. Waardoor de Box12 nu software versie SGEJ10000516 heeft. Het ging een week goed, helaas vanmorgen weer uitval. Dus maar eens gebeld met KPN 0800-0402. Men heeft op afstand mijn glasvezel lijn doorgemeten en dat lijkt in orde. Op advies van de medewerker nog maar eens de stekkers 2-3 min uit het stopcontact gehad en ONT en Box12 in die volgorde weer opnieuw opgestart. Ik hoop natuurlijk dat het nu goed blijft, maar ben er eerlijk gezegd niet gerust op. Aan mijn netwerk is niets veranderd, mijn pc's zijn bekabeld aangesloten op de Box12. WiFi gebuik ik alleen voor telefoon en iPad. Ik gebruik geen dvs. Los van de uitval haal ik wel netjes m'n snelheid, zo'n 930Mbps down/up met ping 2-5ms en jitter 0-2ms. Andere kabels gebruiken maakt geen verschil. Wat zou het probleem zijn?
Hallo @PitBox12
Op het moment dat er in het logboek foulmeldingen betreffende PPPOE staan kun je er wel van uit gaan dat het signaal tussen modem en centrale verstoord is. Niks mis met je eigen netwerkapparatuur of bekabeling van modem naar je netwerk. Deze foutmeldingen staan helemaal ook helemaal los van WIFI.
Het zit in de kabel tussen modem / ISRA punt / ONT en/of de wijkcentrale. Laat je niet met een kluitje in het riet sturen door KPN. In mijn geval gebruik ik een DSL verbinding.
Ik krijg als alles goed gaat volgende maand ook glasvezel van KPN en hoop echt dat ze ook een ander modem gaan leveren en please please geen RotBox12 meer…
Hallo @vjslof
Ik krijg als alles goed gaat volgende maand ook glasvezel van KPN en hoop echt dat ze ook een ander modem gaan leveren en please please geen RotBox12 meer…
De migratie van koper naar glas is voor KPN geen reden om van apparatuur te wisselen, behalve als je apparatuur hebt die technisch niet meer mee kan met de huidige techniek.
Daar de KPN Box 12 momenteel het neusje van de zalm is, is die ook niet te vervangen door wat anders.
Ondertussen heb ik op het forum ook al het nodige gelezen over de grillen van de Box12. Toch heeft het bij mij dik 4 maanden gewoon prima gewerkt. Nu is bij mij de uitval gelukkig nog niet meerdere keren per dag of uur geweest. Maar het blijft vervelend. Wat ik verder ook alvast gedaan heb, is mijn profiel aanvullen met privé gegevens, die alleen zichtbaar zijn voor jezelf en forum moderatoren. Met deze gegevens kunnen zij beter de helpende hand bieden. Dus wellicht ook handig voor jou @vjslof om alvast in te vullen.
Hallo @vjslof
De migratie van koper naar glas is voor KPN geen reden om van apparatuur te wisselen, behalve als je apparatuur hebt die technisch niet meer mee kan met de huidige techniek.
Daar de KPN Box 12 momenteel het neusje van de zalm is, is die ook niet te vervangen door wat anders.
Gelukkig kunnen en moeten ze tegenwoordig ook andere modems op hun netwerk toelaten en mocht het echt weer zo’n RotBox12 worden dan schaf ik zelf wel een ander apparaat aan. Die RotBox12 is een gedrocht en een stuk goedkoop plastic met brakke software. Hoe je dit het neusje van de de zalm kunt noemen? Eerder het rotte stuk kop van de zalm.
Hallo @vjslof , ik heb dit modem sinds november vorig jaar in combinatie met FttH 1Gigabit en werkt bij mij perfect.
Hallo @vjslof , ik heb dit modem sinds november vorig jaar in combinatie met FttH 1Gigabit en werkt bij mij perfect.
@JanD het is maar wat je perfect vind natuurlijk. Een gemis voor mij zijn o.a. bridge modus, vpn en handmatig updaten ipv gepushed door KPN. Dit is een goedkoop Chinees apparaat dat prima dienst kan doen als modem mits de firmware op orde komt. Je hebt nog een fris modem. Kijken of je modem over een jaar nog zo lekker loopt. De mijne heeft het eerste half jaar ook altijd perfect gewerkt.
Hallo @vjslof , dit is geen goedkoop Chinees apparaat, misschien wel goedkoop, door de massa-inkoop, maar wèl een Frans product.
De modem voldoet voor 99,99% van de klanten, die andere 0,01% die vindt dat het modem te weinig mogelijkheden biedt kan zelf aanvullende en/of vervangende hardware kopen, die geheel aan zijn/haar wensen voldoet.
Goedemorgen heren! Met de SGEJ10000516 versie op de box12 kun je soms problemen ervaren met een wegvallende verbinding. Een reset wil daartegen soms helpen. Dit probleem is bekend en wordt met een software update opgelost.
Meer informatie daarover kun je vinden in ons verzameltopic:
Een eigen modem is natuurlijk ook altijd mogelijk, daar hebben we ook een handig topic voor!
@Thomas, ik hou het Box12 topic al geruime tijd in de gaten. Helaas heeft de reset van eergisteren niet geholpen en is gisteravond internet weer uitgevallen. Wederom PPPOE connection error, 'remote station is not answering to LCP Echo requests.'
De foutmelding zegt dus dat 'de andere kant' niet antwoordt. Dan denk ik toch dat het weleens aan mijn glasvezellijn kan liggen. Ook heeft de Box12 bij mij immers 4 maanden prima gewerkt. Wat me ook opvalt in de log van de Box12 is dat de 'up'-tijd gewoon is blijven doorlopen en niet naar 0 is gegaan.
Zijn er misschien werkzaamheden geweest, bv in de wijkkast waarbij mijn vezel een 'tikje' heeft gekregen. Of een update van KPN-apparatuur waardoor de Box12 van slag kan raken. Glasvezel is hier in november 2020 aangelegd, dus het netwerk is nog vrij nieuw. Of heb ik een gaar wordende Genexis XGS-PON ONT. Ik lees hier ook over GBIC modules die vervangen zijn.
Vwb de frequentie van het wegvallen, komt het bij mij nog het meest overeen met dit topic:
Ik heb KPN weer gebeld, er is nu een ticket aangemaakt voor de storingsdienst. Die zou dan nog contact met mij opnemen. We gaan het zien.
Hallo @PitBox12 , je zult een G-PON-module hebben, in 2020 bestond de XGS-PON-module nog niet.
Of je moet later (na oktober 2021) opgewaardeerd zijn naar de 1Gigabit-snelheid, dan werd de G-PON vervangen door een XGS-PON-module.
Hallo @JanD Klopt, maar ik heb pas vanaf 9 december 2021 een 1Gbps internet abonnement bij KPN via glasvezel. Toen is deze XGS-PON ONT door de KPN-monteur bij mij geïnstalleerd:
Hallo @PitBox12 , inderdaad, dezelfde als die ik heb. Heb je de glaskast al eens minimaal 2 minuten van de stroom gehad en daarna de modem een fabrieks-reset gegeven?
Hi @JanD Ja, al meerdere keren gedaan. Sinds de modem softwareversie *516 heeft, leek het wel beter te gaan en heb ik 9 dagen geen uitval gehad. Als het werkt is de Box12 voor mij vwb mogelijkheden goed genoeg. Bij jou werkt ie dus perfect. Heb je nog tips voor de instellingen? Het enige dat ik heb veranderd na fabrieksreset, is het inlogwachtwoord en naam/wachtwoord van de ingebouwde WiFi.
Hallo @PitBox12 ik heb ook, op advies van het modem zelf, het wachtwoord van de modem-inlog gewijzigd, het wachtwoord van de wifi gewijzigd en de wifi-namen (SSID) gewijzigd. Gast-wifi en Wifi-Extra heb ik uit staan, niet nodig.
Bij de wifi-instellingen heb ik alles op AUTO staan en de 802.11-instelling op AX omdat mijn Chromebook Wifi6(AX) ondersteunt.
Succes
Ok dankje @JanD . Ik zou WiFi zelfs kunnen uitschakelen, daarvoor heb ik een Netgear R7000 in accesspoint/switch modus. Werkt al jaren prima. Maar WiFi uit in de Box12 lijkt me niet echt een oplossing voor het wegvallen. En soms gebruik ik die wel, de meterkast zit precies aan de andere kant van de keuken muur, waardoor goede dekking in keuken en woonkamer.
Update:
Zojuist gebeld door KPN Technische Dienst. Er is een nieuwe lijn meting gedaan, waarbij geen problemen zijn gevonden. Ik krijg een nieuw modem toegestuurd. Men kon niet zeggen of dit weer een Box12 is, het kan ook een ander type zijn. Het modem wordt verstuurd naar een (PostNL) afleverpunt bij mij in de buurt, een Bruna winkel. Deze zou ik morgen kunnen afhalen, hierover krijg ik nog een sms van PostNL.
Verder van KPN 2 sms'jes ontvangen met daarin:
het retouradres voor het oude modem;
een gratis telefoonnummer met toegangscode om te bellen binnen 7 dagen, als er nog steeds problemen zijn met het nieuwe modem. Dan komt er een monteur langs.
Inmiddels een email van KPN ontvangen, dat het nieuwe modem is verzonden. Ook staat hetzelfde telefoonnummer/toegangscode als in de sms erin, alleen niet de termijn van 7 dagen. Ik neem aan dat die ingaat na het aansluiten van het nieuwe modem?
Ik kan toch eerst de nieuwe modem afhalen, deze installeren en daarna de oude modem terugsturen? Of moet ik eerst het oude modem inleveren voordat ik de nieuwe mee krijg (van Bruna) ?
Wordt vervolgd.
@PitBox12 - Hier precies hetzelfde probleem. Sinds Februari klant bij KPN, destijds bij installatie ook al deze problemen, toen verholpen door monteur oude ISRA aansluiting vervangen.
1,5 maand uitstekend internet gehad, zowel kabel als Wifi. Sinds een week al wat uitval, maar sinds gisteren wel 100 meldingen op een dag PPPOE verbinding verbroken en wan dhcp client (1) stopped.
Morgen een nieuwe box ophalen / omruilen die vandaag wordt verzonden. Volgens de technische dienst moet dit voor 98% de oplossing zijn.
Laten wij elkaar via dit forum op de hoogte houden!
Hallo @Fab87 , nog even afwachten idd. Je noemt ISRA, dus net als de topicstarter ben je (nog) aangesloten via xDSL/koper. En hetzelfde probleem als ik via glasvezel. Lijkt wel of er een slechte batch Box12 modems is, waarvan wij er eentje hebben. Bij jou zal het iig niet meer aan het ISRA punt liggen. Op mijn verdachten lijstje staan nog steeds de ONT met FTU, glasvezel en patch in de wijkkast. Tenminste als ik de berichten hier zo lees. Ik ben benieuwd welk modem je krijgt, hopelijk zijn de problemen dan opgelost. Succes!
Update 2:
Vandaag modem omgeruild bij de Bruna. Netjes op de hoogte gehouden dmv sms en PostNL emails met track & trace code. Gelukkig heb ik de originele doos bewaard, om het oude modem met ophangbeugel en voeding in terug te sturen. Ik wist niet dat je het oude modem gelijk moet inleveren om de nieuwe mee te krijgen. Maar het staat duidelijk in de sms'jes. Nieuwe modem is weer een Box12, die al is voorzien van software versie *516. Deze als volgt geïnstalleerd:
Aangezien ik weer een Box12 heb, de nieuwe ophangbeugel gewoon weer met dezelfde schroefjes op dezelfde plek in de meterkast vastgezet.
Glasvezel kastje 3min spanningsloos gemaakt, ook netwerk kabel eruit. Dan weer spanning erop, wachten tot de lampjes Power en Connection groen branden. Dan netwerk kabel er weer in.
Nieuwe Box12 aangesloten op het glasvezel kastje en aangezet. Andere apparatuur nog NIET aangesloten. Wachten tot de lampjes stoppen met knipperen en constant groen branden.
Fabrieksreset gedaan met paperclip in het reset gaatje houden achterop de Box12, tot na ca. 15 seconden het Power lampje rood brandt. Dan weet ik zeker dat de Box12 goed gereset is.
Weer wachten tot de lampjes aan de voorkant van de Box12 constant groen branden.
Nu de netwerk kabels van mijn Netgear R7000 accesspoint/switch en laptop aangesloten op de Box12 op resp LAN-poorten 1 en 2. Box12 opgehangen aan de beugel.
Op m'n laptop ingelogd in de Box12. Inlog wachtwoord veranderd. Ook SSID en WiFi wachtwoord veranderd.
En weer netjes online! M'n netwerkschijf en laptop op de R7000 werken direct.
KPN bedankt voor het snel toesturen van het nieuwe modem! Ook fijn dat de Klantenservice om 21:40 nog bereikbaar is, toen belde ik na de laatste uitval. Nu maar hopen dat het uitvallen verleden tijd is! Ik hou het in de gaten. Met de snelheid -bekabeld- zit het wel snor :
Helaas :
Met het nieuwe modem weer uitval en dezelfde melding in de modem log.
Dat wordt dus bellen met de technische dienst, daarvoor heb ik nog even.
Maar... Nu kreeg ik ook een sms, dat er gepland onderhoud uitgevoerd gaat worden in mijn buurt op 03-05-2022 tussen 04:00 - 07:00. Het is ook te vinden via de KPN website:
Wat is wijsheid: Eerst dit onderhoud afwachten, hopende dat dit de oplossing biedt. Het wegvallen is hier gelukkig nog niet om de haverklap. Of toch gewoon de technische dienst bellen voor de uitval van vandaag, onderhoud of geen onderhoud.
Rijst de vraag, of er meerdere klachten zijn geweest uit mijn buurt en dat daarom onderhoud gepland is. Kan een moderator dat zien (misschien @Thomas ) ? Want er staat ook op de site "Er is 1 storing in deze regio gevonden". Of staat het onderhoud daar helemaal los van?
Met 2 verschillende modems dus hetzelfde probleem. Dan zou je zeggen dat het niet aan het modem ligt.
Ah balen zeg! @PitBox12 gezien het onderhoud voor vannacht staat zou ik dat inderdaad nog even afwachten. Als het morgen nog niet beter is kun je het beste zsm even contact met mijn collega's opnemen!
Hallo @Thomas , Vanmorgen na het onderhoud het volgende in de modem log:
Ik zie weer de PPPOE foutmeldingen en internet uitval om 04:39. Een half uurtje later ook een DHCPC melding, die ik anders niet zie. Dus ik neem aan dat het deze keer door het onderhoud komt, valt ook in het tijdsvak.
Maar dan is het om ca. 12:00 even schrikken als ik dit zie bij Problemen & Storingen:
Storing met een verwachte eindtijd van 15:45. Na 04:39 tot nu echter gelukkig geen uitval gehad en hopelijk blijft dat zo. Wel zo handig met thuiswerken. Inmiddels staat er ook geen storing meer.
Ik heb mijn gegevens achtergelaten bij 'Houd mij op de hoogte', maar heb geen bericht gehad. Dat zou ik wel verwachten, vooral ook vanwege de latere storing.
Ik begrijp dat die TR-069 meldingen automatische checks zijn en genegeerd kunnen worden. Maar kan het modem er niet mee 'vollopen', waardoor ie ook kan uitvallen? Of wordt de log na een bepaalde tijd weer overschreven. Ik blijf het sowieso in de gaten houden.
Hoi @PitBox12 Ik kan die storing zo snel even niet (meer) terugvinden, ik weet ook niet of deze persé invloed had op jouw aansluiting. Volgens mij is ie nu ook verholpen
Als je nu nog steeds problemen ervaart kun je het beste toch even bellen met de technische dienst. Je ticket daar blijft nog een paar dagen open staan.
Hoi @Thomas , bedankt. Kun je wel zien wat er is uitgevoerd bij het geplande onderhoud, op 03-05-2022 tussen 04:00-07:00? Daar ben ik wel benieuwd naar. Is er bv een splitter vervangen, of een OLT. Ik vermoed nl. dat daar ergens de oorzaak zit/heeft gezeten. Mijn XGS-PON verbinding met Box12 heeft immers 4 maanden prima gewerkt, zonder uitval. Ik kan me voorstellen dat door meer nieuwe klanten de OLT of andere apparatuur soms overbelast raakt en niet antwoordt op de LCP Echo requests van het modem, waardoor internet wegvalt en bijbehorende foutmelding optreedt.
Ik zal idd de technische dienst bellen, als er problemen zijn. Fingers crossed!
De Kennisbank
Heb je vragen over diensten, producten of wil je weten hoe je modeminstellingen verandert? Vind het antwoord op de meest gestelde vragen in onze Kennisbank
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.