Skip to main content

Ik heb het volgend scenario: Ik heb een KPN box 12.

In de nieuwe interface van firmware V12.C.23.04.38 heb ik het Ipadres van de LAN aangepast van 192.168.2.254 in 192.168.0.254. Nu is de optie DNS server grijs en bij het wijzigen wordt deze ook aangepast in het nieuwe adres.
Na het opstarten van de modem, is de modem bereikbaar via het nieuwe ipadres en krijgen de clients ook vanuit de nieuwe scope een ipadres. Nu blijft helaas de DNS op het oude ipadres staan. En daarmee zoeken de clients naar een niet bestaande interne dns server.

Ik heb met de servicedesk gesproken en het lijkt om een bug in de firmware. Zijn er andere mensen die dit ook hebben? En heeft iemand ook een oplossing? dat de clients de juiste DNS-server gebruiken.

Mijn TV box is het nl niet mogelijk om een alternatieve DNS in te stellen en daardoor kan ik niet opnemen.

Hoor graag van jullie.

  

 


Dit is wat er bij mij nu staat.

De windows client ontvangt alleen het ipadres vanuit de DHCP scope van 192.168.2.254. Dat adres bestaat niet. En kan daarom ook niet de proxy DNS server van de modem gebruiken. Omdat hij de modem niet kan vinden.

 

 


@Targhan Welkom op het forum. 

Ik moet zeggen dat ik over alternatieve DNS'en niet superveel kennis heb

Maar staan de DHCP instellingen in de Experiabox wel juist ingesteld


@Targhan Je kan DNS ook instellen, het staat bij Internetverbinding. Zo ziet er bij me

 


@Targhan Je kan DNS ook instellen, het staat bij Internetverbinding. Zo ziet er bij me

 

Ik vraag me af of dat ook daadwerkelijk wordt doorgevoerd.
Want, zie jij die dns waarden bij "device info" bij jouw wel op cloudflare en google staan?

Ik niet namelijk. IK heb de zelfde settings gebruikt die jij hier laat zien.

 

 


Als je bij DNS geen servers heb, is automatisch 192.168.2.258 als DNS server en als iemand zijn modem IP verandert, wordt het een onvindbaar DNS server. Bij info zijn KPN-DNS als server maar dat is niet juist.

Kijk wat bij mij komt uit "dnslookup forum.kpn.com”

 


Zover ik begrepen heb, krijgen je clients een DNS-server toegewezen van de DHCP scope. En als daar een onjuiste DNS server staan, dan kan de client niet geen DNS-queries doen. De DNS-servers van de modem zelf kan een client dan ook niet bijkomen.
 


Er zit een verschil tussen wat het modem zelf als DNS gebruikt en wat de LAN/wifi aangesloten apparaten qua DNS gebruiken. Dat eerder getoonde plaatje is wat je kan instellen voor de aangesloten apparaten. Dit wordt dan ook bij DHCP instellingen als wijziging weergegeven.

Elders in het apparaat staat ook nog een infopagina over de internetverbinding die het modem heeft. Daarin staat de DNS info die het modem zelf in gebruik heeft voor de eigen interne processen.


@Targhan Omdat je modem op 192.168.0.254 aanpast maar door een bug is dns-server vast op 192.168.2.254 als je bij DNS-instelling van modem niet aanpast. Daarom krijg je een ongeldig DNS-server

@BruisTablet Mijn laptop heeft bij ethernet alles automatisch, dwz IP en dns-server krijg hij van modem, maar omdat ik dns proxy in modem uit zet, wordt de server van modem 192.168.2.254 niet gebruikt en wordt gedwongen de server van cloudfare (of googgle) te gebuiken. Kan zijn dat modem kpn dns server gebruikt voor kpn-taken (update, control...) maar de gebruiker gebruit de servers, de bij dns-instelling staan