Skip to main content
Vraag

KPN Box 12 reset zichzelf paar keer per dag

• August 27, 2026
  • 10 reacties
  • 127 keer bekeken

Sinds 10 dagen een nieuwe KPN Glasvezel aansluiting en Box 12.

Alles leek in orde tot ik klachten kreeg van mijn gezin dat af en toe “het internet” was weggevallen overdag gisteren en vandaag. Vanavond zelf een “blackout” ervaren en zag dat zowel de KPN Wifi access point wegviel alsmede internet access van de bedraadde devices en access points erachter ook. Na een kleine 30 seconden komt alles weer op. Automatische check geeft geen storingen weer in mijn gebied.

Nazoeken op de Box12 en ik zie in system logs dat er vandaag op Aug 27,  7 keer een reset heeft plaatsgevonden vandaag en, 5x op Aug 26 en 1 keer eerder op Aug 16 (in de middag na installatie). Het lijkt erop dat of het modem over zijn nek gaat, of de lijn wegvalt en dan alle services herstarten.

Is dit een voorbode? Enige tips, anders dan de bekende power-cycles en reset pogingen? Genoeg om voor de 14 dagen toch weer terug te gaan naar de oude provider?

10 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • August 27, 2026

En heeft u voor dit probleem al gebeld met de klantenservice 0800-0402? Zij kunnen dan meteen met u meekijken. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 27, 2026

En heeft u voor dit probleem al gebeld met de klantenservice 0800-0402? Zij kunnen dan meteen met u meekijken. 

Dat is niet meer dan logisch en ga ik zeker óók doen als ze op de klantenservice morgenochtend weer wakker gemaakt worden door hun chatbot op de nachtdienst. Ik post mede op dit forum om de meer persoonlijke ervaringen te horen van (ex-)klanten en andere ervaringsdeskundigen.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • August 28, 2026

Blijft het glasvezelkastje wel online of gebeurt daar ook wat mee?

LuToLu
Slimmerik
  • Slimmerik
  • August 28, 2026

@gdhgdh mischien ook even de adapter van de Box 12 nakijken op de volgende pagina Defecte adapter Box 12

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • August 28, 2026

Zie je naast de resets ook nog andere foutmeldingen?

Ik weet niet hoe het bij de boxen precies gaat. Maar ik weet uit het verleden bij een andere provider dat modems/routers ook nog wel eens willen resetten vanwege teveel fouten op de lijn. Maar misschien is dat ook niet te zien omdat de event logs in de kpn software zeer beperkt zijn. 

Je gebruikt de standaard instellingen voor wifi van de box, geen eigen SSID of vaste ipadressen, port forwards enz? Want die zouden bij een reset ook weg zijn. 

Wat gebeurt er wanneer je het wifi punt niet aansluit als test? Gaat ie dan ook onderuit?

Aan de andere kant misschien zit er inmiddels een auto reset functie in die wat te kort is ingesteld 😉. Daar zouden een heleboel klanten die nog elke 6 a 7 dagen de boel herstarten of resetten om hun netwerk goed te laten draaien dolgelukkig van worden. 

Alle gekheid op een stokje dit klinkt als een box of lijn die niet helemaal jofel is. Heb ik ook gehad toen ik net klant was. Bij mij was het de box, die is toen door een monteur omgeruild en heeft totdat kpn met eigen software kwam altijd stabiel gedraaid. Maar heeft nu om de 6 dagen een schop nodig omdat ie op de 7e compleet onderuit gaat waarbij ongeveer wat jij omschrijft gebeurt. Het hele netwerk valt weg en is er na een 30 seconden weer, maar al mijn instellingen blijven wel bewaard.

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 28, 2026

@gdhgdh mischien ook even de adapter van de Box 12 nakijken op de volgende pagina Defecte adapter Box 12

Check, lijkt goed. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 28, 2026

Kleine update:

• Iets meer in de logs gevonden op de dag dat de problemen waren begonnen. Hierna kwam de verbinding wel gewoon weer op:
Aug 26 06:20:08 mijnmodem upgraded[7773]: [USER][SYSTEM] - [i]New SoftwareVersion [25.08.16.0]
Aug 26 06:21:24 mijnmodem pppd_plugin[3713]: [USER][INTERNET] - [i]PPP Interface DOWN: Connection terminated
  • Vannacht een power-cycle van alleen de Glasvezel box gedaan, en dan reageert het modem “normaal”, met een PPP down. Deze zie ik verder helemaal niet (afgezien van de FW update hierboven)
  • Vannacht daarna een power-cycle van de Box12 gedaan om logs te inspecteren. De “restarts” die ik sporadisch heb ervaren lijken in de logs op een power-cycle van het modem. 
  • Verder zie ik veel DHCP “Synchronization/handshake occurred”, soms meerdere keren achter elkaar voor hetzelfde device.
  • ps. Logs zijn nogal frusterend op dit modem via de webinterface dus ik download ze via cURL. Iemand al een tooltje hiervoor? 

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • August 28, 2026

Die DHCP meldingen heb ik ook gehad, heb je toevallig een nas of iets anders met 2 netwerk poorten en beide aangesloten? Bij mij waren die weer weg nadat ik de tweede poort weer ontkoppeld had. Wat ik er over kon vinden in mijn geval was er iets met een certificaat en dyndns wat niet lekker liep via het ipadres van de tweede poort. Maar verder dan het loskoppelen van de tweede ethernet kabel om er vanaf te zijn ben ik nog niet gekomen. Ik zal eens testen wat er gebeurt nu ik mij v10 aan de kant heb gegooid en een Fritz gebruik.

De foutmelding dat de interface down gaat is wel wat raar. Heb je hiervoor bij een andere provider ook al glasvezel gehad? Dat lijkt op een probleempje met het glasvezel kastje of je wan poort.

De logs in de kpn software zijn behoorlijk slecht, karig en vreselijk traag, dit is na een aantal software versies ook nog niet echt verbeterd helaas.

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 31, 2026

Update:

Helpdesk had niets vreemds gevonden en adviseerde vooral de reset-dans te doen op modem en lijn. Mede advies om terug te bellen direct op het moment als er een storing plaatsvindt -- heel veel verder dan een paar uur kunnen ze niet terugkijken.

Gelukkig heeft het modem zich niet meer gereset na mijn laatste handmatige power-cycle, fingers crossed 🤞. Ik blijf het nog even monitoren. 

Vreemd genoeg lijkt het dat, op de zondagochtend 30 Aug, de oudere log entries van het modem te zijn verwijderd. Gelukkig had ik deze nog wel lokaal bewaard.

Ik heb nu hiervoor een lokaal scraper en webviewer tooltje ge-vibed om met regelmaat de laatste logs vanaf de KPN Box12 te kunnen downloaden en lokaal te bewaren voor latere offline analyse, zie screenshot. Keep you posted.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • September 1, 2026

Goedemorgen ​@gdhgdh , bedankt voorjouw bericht en welkom ook hier op de KPN Community!

Goed om te zien dat er vanuit de Community al zoveel input is gegeven, top 💪🏻

Update:

Helpdesk had niets vreemds gevonden en adviseerde vooral de reset-dans te doen op modem en lijn. Mede advies om terug te bellen direct op het moment als er een storing plaatsvindt -- heel veel verder dan een paar uur kunnen ze niet terugkijken.

Gelukkig heeft het modem zich niet meer gereset na mijn laatste handmatige power-cycle, fingers crossed 🤞. Ik blijf het nog even monitoren. 

Vreemd genoeg lijkt het dat, op de zondagochtend 30 Aug, de oudere log entries van het modem te zijn verwijderd. Gelukkig had ik deze nog wel lokaal bewaard.

Fijn om te lezen dat dit issue zich na de reset niet meer heeft voorgedaan! Hoe is dit de afgelopen 24 uur gegaan?