Skip to main content
Updates

KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.24.05.08

Categorie:KPN Box 12
  • May 31, 2024
  • 537 reacties
  • 40894 keer bekeken
KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.24.05.08
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

537 reacties

• Nieuwkomer
  • August 11, 2024

Hallo.

Sinds deze (meest recente) update kan de 2,4 GHz Wifi niet meer op alleen N gezet worden (alleen gemixed) Zie bijlage.

Ook is de signaal kwaliteit drastisch gedaald. De connectie met apparaten die niet echt ver van de router zitten vervallen steeds. Ik heb het idee dat de verzendenergie laag staat. Graag weer voluit als dat het geval is, of anders een optie ervoor voorzien die zelf ingesteld kan worden.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • August 11, 2024

Bedankt voor de reacties, helaas heb ik de 60E firmware en zie ik dus geen upgrade knop. Zit dan helaas niks anders op als wachten neem ik aan.

Klopt. Als je geen Experia Wifi of SuperWifi 1 gebruikt, dan zou je de nieuwe Software vrij snel moeten krijgen, Ton.

Sinds deze (meest recente) update kan de 2,4 GHz Wifi niet meer op alleen N gezet worden (alleen gemixed) Zie bijlage.

Ook is de signaal kwaliteit drastisch gedaald. De connectie met apparaten die niet echt ver van de router zitten vervallen steeds. Ik heb het idee dat de verzendenergie laag staat. Graag weer voluit als dat het geval is, of anders een optie ervoor voorzien die zelf ingesteld kan worden.

Het ontbreken van de alleen-N optie neem ik even mee. Voor de rest, voor zover ik weet zou daar niet echt iets in veranderd moeten zijn. Wil je eens de wifi instellingen resetten (Instellingen > Systeem) zodat we even schoon kunnen beginnen. En dan van daaruit kun je dan vervolgens weer aanpassingen maken en kijken wat wel en niet lekker gaat. Mocht het aanhouden, dan is het wel handiger om er een apart topic voor aan te maken. Dat is handiger met troubleshooten.

• Nieuwkomer
  • August 11, 2024

Het ontbreken van de alleen-N optie neem ik even mee. Voor de rest, voor zover ik weet zou daar niet echt iets in veranderd moeten zijn. Wil je eens de wifi instellingen resetten (Instellingen > Systeem) zodat we even schoon kunnen beginnen. En dan van daaruit kun je dan vervolgens weer aanpassingen maken en kijken wat wel en niet lekker gaat. Mocht het aanhouden, dan is het wel handiger om er een apart topic voor aan te maken. Dat is handiger met troubleshooten.

Dankjewel voor je reactie.
Resetten had ik al gedaan, zelfs een volledige reset. Heeft het jammer genoeg niet verholpen.

Zouden jullie ook eens kunnen kijken of mijn modem met oude software over kan? 

Ik had eerst een Box 12 + 2x SuperWifi 1, maar die laatste liggen al een paar maanden in de kast; ze zijn vervangen door 2x SuperWifi 2; het zou me alleen niet verbazen als in de administratie die SuperWifi 1 punten nog geactiveerd staan.

Nick83
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+25
  • Wijsgeer
  • August 18, 2024

Als u dit topic een beetje doorgelezen heeft, dan weet u dat u de update niet aan kunt vragen @RobertWasHere.

Als u dit topic een beetje doorgelezen heeft, dan weet u dat u de update niet aan kunt vragen @RobertWasHere.

Klopt; maar ik wel zeker weten dat het niet ligt aan de SuperWifi 1 punten die ik ooit gebruikte maar nu niet meer :-)

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • August 18, 2024

Als u dit topic een beetje doorgelezen heeft, dan weet u dat u de update niet aan kunt vragen @RobertWasHere.

Klopt; maar ik wel zeker weten dat het niet ligt aan de SuperWifi 1 punten die ik ooit gebruikte maar nu niet meer :-)

Als je niet zelfs KPN verzoek, deze SW1 uit hun administratie te verwijderen, staan ze tot eeuwigheid daar, en jouw modem krijg geen update totdat KPN ook nieuwe firmware voor SW1 heeft.

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

Als je niet zelfs KPN verzoek, deze SW1 uit hun administratie te verwijderen, staan ze tot eeuwigheid daar, en jouw modem krijg geen update totdat KPN ook nieuwe firmware voor SW1 heeft.

Volgens mij krijgt het modem alleen geen update als de SuperWifi 1-punten aan het modem aangesloten zijn. Als dat niet het geval is wordt de update gewoon geïnstalleerd.

Piet.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • August 18, 2024

Volgens mij krijgt het modem alleen geen update als de SuperWifi 1-punten aan het modem aangesloten zijn. Als dat niet het geval is wordt de update gewoon geïnstalleerd.

En de volgende dag sluit de gebruiker de SW1 aan, en krijg hem niet meer werkend, en KPN moet voor hem gratis de SW1 door SW2 vervangen. Zoek maar op forum naar zulke topics, dat KPN per abuis de nieuwe software naar modem push terwijl de klant nog SW1 heeft. Zo wenst natuurlijk ieder op deze manier een nieuwe versie van SW te krijgen. KPN is zeker niet achterlijk om dit expres doen.

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

En de volgende dag sluit de gebruiker de SW1 aan, en krijg hem niet meer werkend, en KPN moet voor hem gratis de SW1 door SW2 vervangen. Zoek maar op forum naar zulke topics, dat KPN per abuis de nieuwe software naar modem push terwijl de klant nog SW1 heeft. Zo wenst natuurlijk ieder op deze manier een nieuwe versie van SW te krijgen. KPN is zeker niet achterlijk om dit expres doen.

De SuperWifi 1-punten werken wel, maar zullen geen mesh-netwerk vormen met het modem. Ook dient een van de SuperWifi 1-punten bedraad aan het modem te worden aangesloten.

Piet.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • August 19, 2024

De SuperWifi 1-punten werken wel, maar zullen geen mesh-netwerk vormen met het modem. Ook dient een van de SuperWifi 1-punten bedraad aan het modem te worden aangesloten.

Dat noem je werken? Een Mesh Wifi Repeater de niet meer kan draadloos aangesloten worden en geen mesh meer kan vormen met de hoofdwifi, dwz de gebruiker moet of de hoofwifi uitzetten of 2 SW1 gebruiken, in ieder geval een node minder dan oorspronkelijk. Wat is, als de gebruiker geen mogelijkheid heb om SW1 bekabeld aan te sluiten? En de SW1 kan wegen verschillende firmware geen instellingen meer uit het modem halen, iedere wijziging op modem wordt niet doorgegeven aan SW1. KPN doet niet uit liefdadigheid de SW1 vervangen door SW2 indien ze wegens hun fouten de firmware te vroeg naar modem push. Het lijk erop dat een telefoon wegen batterij probleem nog steeds werkt en hoef niet naar reparatie, de gebruiker moet alleen hem aan de oplader of een powerbank aansluiten.

Nick83
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+25
  • Wijsgeer
  • August 19, 2024

Dat noem je werken? .

Gewoon op dezelfde manier als bij de Experiabox v10 met oude firmware. Niks bijzonders aan.

Klanten met een Experiabox v10 moeten ook gewoon accepteren dat ze er 1 bekabeld aan moeten sluiten. Nu dus ook met de KPN Box met nieuwe firmware. Eigenlijk niks bijzonders aan.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • August 19, 2024

Dit is niet waar. 

Niet meer aangesloten WIfipunten verdwijnen uit zichzelf uit de administratie van ons beheersysteem. En in principe ook zo'n beetje per direct. Als dat niet gebeurt is dat over het algemeen een teken dat de verbinding tussen het beheersysteem en jouw modem niet helemaal lekker loopt. Daarvoor raden we dan een reset aan.

Voor de migraties van oude firmware naar nieuwe Software is het verder zo dat we daarvoor een klantselectie maken. En dit gaat eerder dan de daadwerkelijke update wordt uitgevoerd. Dus als iemand dan tijdens het selectiemoment een SuperWifi 1 of Experia Wifi aangesloten heeft, hij niet wordt meegenomen in de selectie. En dus ook geen update krijgt, ook al is het Wifipunt in kwestie niet meer aangesloten op het updatemoment.

Daarnaast hebben we de afgelopen periode, vanwege de grote sportevenementen, ook minder migraties kunnen doen. Die we dan ook moeten spreiden tussen Box 12 en de V10. Ik verwacht dat er vanaf nu weer iets meer tempo in gaat zitten. Maar alsnog blijft het devies: afwachten.

Als je de update wilt hebben, dan kan dit door te zorgen dat je geen SuperWifi 1 of Experia Wifi aangesloten hebt, en af te wachten. Maar, zoals ook al gezegd, als je die Wifipunten na de update weer zou aansluiten, dan moet er sowieso 1 bekabeld aangesloten worden. Dat is dan ook je eigen verantwoordelijkheid als je willens en wetens op deze manier een update afdwingt. 

• Nieuwkomer
  • August 19, 2024

Hoi Erik,

Hoeveel tijd heeft KPN hiervoor uitgetrokken. Weken, maanden of nog langer? En krijg ik daar ook een bericht van op de mail? Ik log niet dagelijks in op de router, maar heb wel last van de beperkingen van de huidige Jip en Janneke versie.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

@WalterN Hi Walter, we kunnen je geen specifieke tijdsindicatie geven. Weet dat we ermee bezig zijn en dat je de update krijgt zo snel het lukt. We doen het gefaseerd (in groepjes) zodat we zeker weten dat het bij iedereen goed verloopt. Je hoeft zeker niet dagelijks zelf te kijken in het modem: je krijgt van ons een e-mail en sms zo gauw je de update krijgt!

wjb
Wijsgeer
  • August 19, 2024

Hoeveel tijd heeft KPN hiervoor uitgetrokken. Weken, maanden of nog langer? 

De uitrol van de nieuwe firmware loopt nu al anderhalf jaar en het eind is, zo lijkt het, nog niet in zicht.

• Nieuwkomer
  • August 19, 2024

Mooi. Iedere week een paar erbij. Dat gaat dus nog wel even duren met meer dat 1,5 miljoen klanten...

• Deelnemer
  • August 28, 2024

KPN mijn geduld begint aardig op te raken. Rol gewoon die update uit, of geef mensen tenminste zelf de optie om het ‘risico’ te lopen na update. Ik kan nog steeds niet met mijn werk RDP verbinden, doordat ip ranges oid met de oude versie niet aangepast kunnen worden… Dit probleem had ik al in 2021 en na een tussenstap naar een andere provider is het nog steeds niet opgelost.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Hi @jesseb100, dankjewel voor het signaal. Weet dat we ermee bezig zijn en dat je de update krijgt zo snel het lukt. We doen het gefaseerd (in groepjes) zodat we zeker weten dat het bij iedereen goed verloopt. Je krijgt van ons een e-mail en sms zo gauw je de update krijgt.

wjb
Wijsgeer
  • August 28, 2024

Hi @jesseb100, dankjewel voor het signaal. Weet dat we ermee bezig zijn en dat je de update krijgt zo snel het lukt. We doen het gefaseerd (in groepjes) zodat we zeker weten dat het bij iedereen goed verloopt. Je krijgt van ons een e-mail en sms zo gauw je de update krijgt.

@Alexandra van KPN, Snappen jullie dan echt niet dat het niet kunnen aanpassen van het subnet rampzalig is voor VPN verbindingen waarbij aan de andere zijde hetzelfde subnet gebruikt wordt en dat daardoor thuiswerken zo goed als onmogelijk wordt.

Ik vind het ronduit belachelijk dat de uitrol van die nieuwe firmware zo enorm lang moet duren. Echt die uitrol loopt nu al meer dan anderhalf jaar en nog altijd zijn er abonnees die de oude firmware nog hebben. KPN zou ondertussen toch ervaring genoeg moeten hebben om de update in 100% van de gevallen vlekkeloos te laten verlopen. 

Biedt dan in ieder geval de mogelijkheid om jouw V10/12/14 aan te melden voor directe update zodat dit soort, mijns inziens, schrijnende gevallen tot het verleden gaan behoren.

Melanky
Topper
Forum|alt.badge.img+1
  • Topper
  • September 2, 2024

Wie krijgt deze update. Hier nog steeds op de oude software SGEJ1000060E

Ik heb ook nog steeds geen nieuwe update, zit nog steeds op de SGEJ1000060E, terwijl ik alleen de box 12 heb zonder superhifi

Wat ik mij afvraag is het volgende:

Als je nog op de SGEJ1000060E versie zit met 2 superWiFi punten, krijg je dan meteen de laatste versie van de software, of zit daar nog een versie tussen?
Als er nog een versie tussen zit, mag je die wat mij betreft meteen pushen naar mijn modem.

Ik snap dat het een complex iets is om nieuwe software te maken, maar het duurt nu wel erg lang voordat je naar de nieuwe versie gaat.

De mogelijkheid die wjb hierboven aangeeft, om je aan te melden voor directe update, lijkt mij een hele goede optie.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • September 2, 2024

Hi @jesseb100, dankjewel voor het signaal. Weet dat we ermee bezig zijn en dat je de update krijgt zo snel het lukt. We doen het gefaseerd (in groepjes) zodat we zeker weten dat het bij iedereen goed verloopt. Je krijgt van ons een e-mail en sms zo gauw je de update krijgt.

Echt die uitrol loopt nu al meer dan anderhalf jaar en nog altijd zijn er abonnees die de oude firmware nog hebben. KPN zou ondertussen toch ervaring genoeg moeten hebben om de update in 100% van de gevallen vlekkeloos te laten verlopen. 

Dit klopt. Dat zal ook nog wel even zo blijven zolang de nieuwe Software er nog niet is voor SuperWifi 1 en Experia Wifi. Klanten met die apparaten in gebruik krijgen de nieuwe Software nog niet.

Wie krijgt deze update. Hier nog steeds op de oude software SGEJ1000060E

Ik heb ook nog steeds geen nieuwe update, zit nog steeds op de SGEJ1000060E, terwijl ik alleen de box 12 heb zonder superhifi

Heb je in het verleden wel wifipunten in gebruik gehad? Dan kan het zijn dat het systeem deze wat langer ziet dan ze daadwerkelijk in gebruik zijn (geweest). Als je nu geen wifipunten aangesloten hebt verwacht ik wel dat je op korte termijn aan de beurt bent. 

Wat ik mij afvraag is het volgende:

Als je nog op de SGEJ1000060E versie zit met 2 superWiFi punten, krijg je dan meteen de laatste versie van de software, of zit daar nog een versie tussen?
Als er nog een versie tussen zit, mag je die wat mij betreft meteen pushen naar mijn modem.

Zodra je aan de beurt bent krijg je de nieuwst beschikbare versie van de Software. Wat nu dus degene is waar deze Product Update over gaat. 

• Helper
  • September 3, 2024

Is het ook mogelijk om zolang de software update niet beschikbaar komt voor SuperWifi1 gebruikers, de SuperWifi punten gewoon niet aan te sluiten zodat de V12 Modem/Router zelf het Wifisignaal gaat zenden? Zo moet ik dan iets in de V12 wijzigen?

Mijn prive Samsung mobiel heeft er na een update meer dan 14 uur overgedaan om weer te connecten met Wifi en op dit moment heeft de A14 van het werk na update ook geen connectie.

Daarbij haal ik op de Extender(s) max 56Mbps (Glasvezel) terwijl dit via de V10=Extender(s) wel de 100 Mbps haalde bij koperlijn. Vast is er geen probleem scoor net nog 780mbps

• Helper
  • September 5, 2024

Is het ook mogelijk om zolang de software update niet beschikbaar komt voor SuperWifi1 gebruikers, de SuperWifi punten gewoon niet aan te sluiten zodat de V12 Modem/Router zelf het Wifisignaal gaat zenden? Zo moet ik dan iets in de V12 wijzigen?

Mijn prive Samsung mobiel heeft er na een update meer dan 14 uur overgedaan om weer te connecten met Wifi en op dit moment heeft de A14 van het werk na update ook geen connectie.

Daarbij haal ik op de Extender(s) max 56Mbps (Glasvezel) terwijl dit via de V10=Extender(s) wel de 100 Mbps haalde bij koperlijn. Vast is er geen probleem scoor net nog 780mbps

Allemaal varianten geprobeerd om de WIFI-punten correct te laten werken maar helaas de connectie met de mobieltjes waren zeer onstabiel en bleven dit ook.

Rigoureuze maatregelen genomen. De WIFI punten van de stroom gehaald, WIFI terug naar standaard instelling en nu op de WIFI van de V12 zelf een top verbinding. Oude apparatuur wel wat omslachtig met installeren op extra netwerk 2.4ghz maar alles werkt en heeft connectie met 200+Mbps. Vast scoort nog 600+.