Skip to main content
Update

KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.26.04.00

Categorie:KPN Box 12
  • June 10, 2026
  • 12 reacties
  • 434 keer bekeken
Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

We hebben een nieuwe update voor de Box 12. Deze brengt de features die in de andere modems met versie 26.xx.xx geïntroduceerd zijn ook naar de Box 12. De genoemde veranderingen zijn ten opzichte van de vorige versie.

Wat zit er in de update naar V12.C.26.04.00?

Verbeteringen en aanpassingen in de diensten

We zagen dat er hoge buffer bloat kon ontstaan. Dat wil zeggen dat je netwerk volloopt met dataverkeer, en daardoor traag wordt. Dit was vooral merkbaar bij koperverbindingen met een lage bandbreedte. Dit is nu opgelost.

Ook zagen we dat de verbinding eruit kon klappen bij hoge upload. Dit is verholpen.

Dit speelt vooral bij lagere snelheden. Dus in de praktijk was er bij de Box 12 niet vaak een probleem omdat we vooral V10 uitleveren bij lage brandbreedtes.

IPv6 in het algemeen is verbeterd. Hierdoor is de DHCPv6 uitgifte stabieler en de CPU-belasting van het modem lager.

De kwaliteit van telefonie kon afnemen bij langere gesprekken, dat is ook opgelost.

Verder zijn algemene en security updates gedaan op verschillende onderdelen binnen de software.

Opgeloste bugs

• Telefonieprofielen werden niet altijd goed ingesteld na een reset, nu wel weer.
  • Verbeterde kwaliteit van de VoIP op aansluitingen met internet én tv.
  • UPnP aan/uitzetten werkte niet altijd, nu wel weer.
  • Bij het aanzetten van STP (Spanning Tree Protocol) werd dit niet altijd voor alle aangesloten bridges gedaan. Nu wel.
  • Als je wifi op je modem uitgezet had, dan werd dit niet altijd goed hersteld na een reset. Nu wel weer.

Verbeteringen in de webinterface

• De topologie is verder onder handen genomen. We zagen nog oranje lijntjes die groen moesten zijn, link speeds die niet helemaal klopten, en apparaatinformatie die onvolledig was. Deze dingen zijn aangepast. 
  • Bij port forwarding miste er een knop voor aan/uit. Dit is hersteld. 
  • Bij MAC Filtering (wifi afscherming) werd het MAC filter niet correct geactiveerd op het moment dat je, bij Toegestane apparaten, koos voor de knop Verwijder alle.
  • De sessie timer (onder Instellingen Login wachwoord) werkte niet goed. Je kon de tijd in z'n geheel niet aanpassen. Of je kon het wel aanpassen maar dan werd het alsnog niet opgevolgd. Dit is nu verholpen zodat je de tijd daadwerkelijk kunt instellen.
  • En verder zijn in het algemeen onjuiste labels, ontbrekende stukjes informatie en kleinere interface fouten hersteld.
  • Het logboek heeft aanvullende velden gekregen (alias, status, poort).

SIP ALG is een telefoniefunctie die in een eerdere versie van de KPN Software is toegevoegd en geactiveerd. Voor de meeste mensen is deze functie niet relevant, en merk je hier niets van. Alleen, als je eigen VoIP apparatuur hebt aangesloten, en daarmee intern wilt kunnen doorverbinden, dan lukt dat niet met SIP ALG geactiveerd. Probleem was dat in die eerdere versie geen mogelijkheid zat om SIP ALG uit te zetten. Dat is nu alsnog toegevoegd bij de telefonie instellingen.

Wanneer krijg ik de update?

Afgelopen nacht (9 op 10 juni) zijn we begonnen met updates van ons uit. Die eerste nacht was een kleine groep met klanten. Als we daarmee geen gekke dingen zien gaan we later deze week of volgende week verder met de uitrol bij grotere groepen.

Let op: de uitrol in het algemeen zal wat langzamer verlopen dan normaal het geval en de bedoeling is. Dit in verband met het WK. Tijdens dergelijke grote evenementen staat software uitrol op een wat lager pitje.

Wat merk ik van de update?

De update zelf wordt ’s nachts uitgevoerd zodat je er zo min mogelijk last van hebt. Het modem herstart automatisch na de update. Hierdoor heb je misschien een minuut of tien geen verbinding. 

Let op: Heel soms wordt een SuperWifi‑punt rood na de update. Het herstarten van het wifi‑punt is voldoende om dat te herstellen.

Hoe weet ik of de update is uitgevoerd?

Je kunt zelf zien of jouw Box 12 voorzien is van de nieuwe softwareversie. Open een browser en ga naar mijnmodem.kpn192.168.2.254 of instellen.local. Op de inlog pagina wordt de Softwareversie weergegeven.

Ik heb de update gekregen en ik heb een vraag, opmerking of probleem

Je mag hieronder reageren met je feedback en vragen. Ook als je problemen ervaart. 

Mocht je een probleem ervaren, herstart dan eerst je modem. Dit lost in de praktijk al veel veel dingen op. Helpt dit niet, probeer dan een reset.

Heb je een probleem met de nieuwe software dat dringend is? Neem dan telefonisch contact op. Plan hiervoor makkelijk zelf een terugbelafspraak. Dan bellen we je direct of op een moment dat jou uitkomt. 

12 reacties

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • June 10, 2026

Nou net als bij de vorige terug getrokken update,  ik ben benieuwd wanneer ik deze update binnen krijg en of de bugs verholpen zijn.

Vanmorgen weer een een sw2 punt geheel verdwenen , terwijl led van sw2 punt groen was.

Bleek dat sw2 punt op zolder weer een device met een nummer was.  

Maar als ik zo naar de verbeteringen kijk , wordt gene waar ik last van heb geen woord over gerept, wat interesseert mij nu een groen of een oranje lijntje 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • June 10, 2026

Vraagje:

Ik dacht dat de software in de Experiabox V10 en de Box12 hetzelfde waren.

Ik lees hier een update voor IPv6

Houd dat in dat met de Box12 het IPv6 probleem ook voor Android is opgelost?

Zo ja, kan ik dan de V10 omruilen voor de Box12?

Alvast mijn hartelijke dank,

Joop

P.S.

Laatst op vakantie met een Ziggo modem volledig geen problemen met IPv6 op de Samsung S25 FE.😉

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • June 10, 2026

@Erik van KPN ,

Fijn verhaal waar weinig van klopt 😁

"Problemen met VoIP" worden toegewezen aan de modems, echter een afnemende gesprekskwaliteit naarmate een telefoongesprek langer duurt is een bekend probleem. Dit word in veel gevallen veroorzaakt door haperingen in het Voice over LTE (VoLTE) of Voice over Wi-Fi (VoWiFi) netwerk.

Dus oorzaak is te vinden op het VoIP platform.

Verder zie ik nog geen beschikbare update in mijn box12 😭

Groetjes van Bammy

Edokter
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • June 10, 2026

De informatie is ietwat verouderd… de SIP ALG optie zit al in de huidige V12.C.25.08.16.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • June 11, 2026

Ik dacht dat de software in de Experiabox V10 en de Box12 hetzelfde waren.

Overkoepelend, ja. Maar het blijven hardwarematig verschillende apparaten, dus krijgen ze ook los van elkaar updates. Waarbij de updates met vergelijkbare versienummers over het algemeen dezelfde inhoud hebben. 

Er is geen eenduidig HET probleem met IPv6 op Android. Dat heb ik je al vaker uitgelegd. Het feit dat je dat niet wilt geloven maakt het niet minder waar. 

Het kan wel zijn dat IPv6 op Android apparaten moeilijk doet. Dat is over het algemeen een samenspel van de betrokken apparaten. Dus je telefoon of tablet, en onze apparatuur. En is ook zeker iets waar we, altijd, naar kijken. Waardoor we hier nu ook een verbetering op IPv6 hebben doorgevoerd. 

Dit is ook het einde van deze discussie in deze Product Update. 

Zo ja, kan ik dan de V10 omruilen voor de Box12?

Nee, dat is geen optie. Ook voor de V10 komt vanzelf weer een update. 

"Problemen met VoIP" worden toegewezen aan de modems, echter een afnemende gesprekskwaliteit naarmate een telefoongesprek langer duurt is een bekend probleem. Dit word in veel gevallen veroorzaakt door haperingen in het Voice over LTE (VoLTE) of Voice over Wi-Fi (VoWiFi) netwerk.

Dus oorzaak is te vinden op het VoIP platform.

Leuk, maar toch hebben wij in deze versie verbetering(en) doorgevoerd die VoIP gesprekskwaliteit verbeteren. Zowel bij langere gesprekken in het algemeen, als bij aansluitingen met internet én TV in het algemeen.

Verder zie ik nog geen beschikbare update in mijn box12 😭

Dat klopt. Wij doen de uitrol. Pas als dat voor een groot deel klaar is wordt de update beschikbaar voor zelf updaten via de MijnKPN app of de webinterface. 

En, over de uitrol: deze zal wat langzamer verlopen dan normaal het geval en de bedoeling is. Dit in verband met het WK. Tijdens dergelijke grote evenementen staat software uitrol op een wat lager pitje. Ik zal dit ook even opnemen in het startbericht.

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • June 11, 2026

@Erik van KPN 

En over de uitrol: deze zal wat langzamer verlopen dan normaal het geval en de bedoeling is. Dit in verband met het WK. Tijdens dergelijke grote evenementen staat software uitrol op een wat lager pitje. Ik zal dit ook even opnemen in het startbericht.

business as usual dus

Maar echt ,ik zelf blijf het niet begrijpen dat als er nieuwe software gelanceerd wordt , dat dan de KPN er schijnbaar zo weinig vertrouwen er zelf erin heeft

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • June 11, 2026

Maar echt ,ik zelf blijf het niet begrijpen dat als er nieuwe software gelanceerd wordt , dat dan de KPN er schijnbaar zo weinig vertrouwen er zelf erin heeft

Bedrijfsbreed is het beleid dat er zo min mogelijk wijzigingen doorgevoerd mogen worden tijdens grote evenementen (zoals een WK) waar een groot deel van onze klanten naar kijkt of wil beleven. Dit om te voorkomen dat er onverhoopt een onderbreking plaatsvindt. Dat heeft niets te maken met wel of geen vertrouwen hebben in de software.

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • June 11, 2026

Bedrijfsbreed is het beleid dat er zo min mogelijk wijzigingen doorgevoerd mogen worden tijdens grote evenementen (zoals een WK) waar een groot deel van onze klanten naar kijkt of wil beleven. Dit om te voorkomen dat er onverhoopt een onderbreking plaatsvindt. Dat heeft niets te maken met wel of geen vertrouwen hebben in de software.

Geef dan ook niet vlak voor het wk een bericht uit dat er een nieuwe update komt, dit geheel begint echt heel flauw te worden.

Jullie nemen de klant totaal niet serieus , en wat betreft het bedrijfsbreed beleid, tja wat zal ik daar nog op moeten zeggen, kom op zeg

Forum|alt.badge.img+2

kpn begint mij een beetje de neusgaten uit te hangen met hun bagger software dat ze eens zorgen een modem ook langer dan 1 maand ongestoord kan draaien.

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • June 12, 2026

Dus heel duidelijk geen vertrouwen.

Gemiddeld duurt een geslaagde update hooguit 15 minuten,.

Leg de redenatie beter uit want dur slaat wal nog kant

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • June 12, 2026

Er is geen eenduidig HET probleem met IPv6 op Android. Dat heb ik je al vaker uitgelegd. Het feit dat je dat niet wilt geloven maakt het niet minder waar. 

Het kan wel zijn dat IPv6 op Android apparaten moeilijk doet. Dat is over het algemeen een samenspel van de betrokken apparaten. Dus je telefoon of tablet, en onze apparatuur. En is ook zeker iets waar we, altijd, naar kijken. Waardoor we hier nu ook een verbetering op IPv6 hebben doorgevoerd. 

Dit is ook het einde van deze discussie in deze Product Update. 

Volgens mij ben ik duidelijk geweest.

Op het moment dat je deze update binnen hebt, als klant met een Box 12, en je wilt ervaringen delen over wat er wel en niet werkt met IPv6 en je Box 12, kom vooral door. Maar we gaan hier geen overkoepelende discussie over IPv6 in het algemeen voeren. Daar zijn andere topics voor.

Dus heel duidelijk geen vertrouwen.

Gemiddeld duurt een geslaagde update hooguit 15 minuten,.

Leg de redenatie beter uit want dur slaat wal nog kant

Dit zijn standaard operating procedures, niet alleen bij ons maar bij alle bedrijven waar wijzigingen klantimpact kunnen hebben. Prima als je (onderbouwde) kritiek wilt leveren op dingen, maar doe dat dan op die punten waar ook daadwerkelijk kritiek op te leveren valt.

• Topper
  • June 12, 2026

Het slaat echt nergens op dat die optie om updates te forceren erin zit, als ze er vervolgens bizar genoeg nooit gebruik van maken. Leuk dat gefaseerde uitrollen voor de massa, maar geef technische klanten of mensen die nu met de gebakken peren zitten tenminste gewoon de knop om het zelf te regelen via de web-UI. Dit is echt kansloos zo.