Skip to main content

Na regelmatig wegvallende en als we niets deden vanzelf herstartende WiFi op experiabox v10 werd door klantenservice aangeraden deze om te ruilen voor KPN box v12.

Gevalletje regen in de drup.

De v12 valt nog veel vaker uit. Niet alleen WiFi, ook (bedrade) tv valt dan meestal uit. Ook nu als we niets doen wordt het vanzelf weer gestart na enkele minuten. Als we niet willen wachten is het of stekker er uit, of kabel tussen glasvezel box en kpn box of een ander kabeltje van kpn box er uit en er weer in, en dan werkt het weer. Maar dat moeten we nu meerdere keren op een dag, vandaag wel 10 keer in een paar uur doen. Dat is geen doen zo.

Er was geen nieuw model v12 aanwezig toen ik 'm om ging ruilen en kreeg een net ingeleverde mee. Misschien dat deze kapot was en het daaraan ligt. Maar ik lees hier opvallend veel soortgelijke problemen. Er moet wel iets anders aan de hand zijn, maar wat dan beste KPN?

Dan is de kans groot dat het wordt veroorzaakt door iets in je eigen netwerk.  Twee kapotte modems lijkt me onmogelijk.  Neem een dag vrij en zorg ervoor dat er niemand thuis is. Trek alle aangesloten appartuur uit het modem en alle met wifi verbonden appartuur ook uit. Je sluit één pc of laptop aan met een kabel direct op het modem en ga testen.  Heb je geen uitval dan is er bij kpn dus niks mis maar dan is er iets in jouw netwerk mis.


Beste Joep, alles is eerder al geprobeerd. Mijn laptop is bedraad aangesloten. De tv's zijn ook bedraad aangesloten. Het is dus absoluut niet ons eigen netwerk. De test die je aanraadt is hoe dan ook onzinnig in de uitvoering. En zo'n test toont tevens niets aan omdat het ook urenlang geen probleem is. Bovendien zie je HEEL veel mensen die klagen over hetzelfde probleem. Het is 100% een probleem buiten het eigen netwerk.

 

Edit: zoals aangegeven heb ik ook geen nieuwe v12 meegekregen maar 1 die net was geretourneerd door een klant. Wie weet was die box vanwege problemen ingeleverd. 


Dan is het wellicht verstandig om een monteur aan te vragen. Ligt het probleem bij kpn dan heb je geen kosten. Ik loop hier al een tijdje rond en zo vaak kom dat probleem niet voor als je het zet tegenover ca 2.5 miljoen aansluiting. Is er al eens een monteur geweest?


Na regelmatig wegvallende en als we niets deden vanzelf herstartende WiFi op experiabox v10 werd door klantenservice aangeraden deze om te ruilen voor KPN box v12.

Gevalletje regen in de drup.

De v12 valt nog veel vaker uit. Niet alleen WiFi, ook (bedrade) tv valt dan meestal uit. Ook nu als we niets doen wordt het vanzelf weer gestart na enkele minuten. Als we niet willen wachten is het of stekker er uit, of kabel tussen glasvezel box en kpn box of een ander kabeltje van kpn box er uit en er weer in, en dan werkt het weer. Maar dat moeten we nu meerdere keren op een dag, vandaag wel 10 keer in een paar uur doen. Dat is geen doen zo.

Er was geen nieuw model v12 aanwezig toen ik 'm om ging ruilen en kreeg een net ingeleverde mee. Misschien dat deze kapot was en het daaraan ligt. Maar ik lees hier opvallend veel soortgelijke problemen. Er moet wel iets anders aan de hand zijn, maar wat dan beste KPN?

Herkenbaar. 

Ik zou zeggen: koop een Fritz!box. Die kan je overigens ook huren bij kpn en dan krijg je ‘gratis’ service met een plus erbij.


Dank @Berteman voor je reactie die blijkbaar door KPN ondersteund wordt.

Mijn WiFi netwerk bestaat uit tp-link deco P7 en P9 apparaten. WiFi op de experiabox staat uit.

Is een Fritz!Box dan nog nuttig? 

Bij KPN lijkt er maar 1 type te huur maar er zijn heel veel varianten te koop voor diverse prijzen. Maakt dat nog uit?


Ik heb de Fritz 7590 gekocht, omdat die ook door kpn wordt aangeboden @MiranB.  Dan werkt die dus zeker bij kpn en in het geval het me niet zou lukken die zelf aan de praat te krijgen, dan had het met Service Plus vast wel gelukt. En ook niet onbelangrijk: als glasvezel ooit aangesloten wordt kan ik deze blijven gebruiken. 

Uiteindelijk bleek het instellen erg eenvoudig: de Quick-start volgen, bij het instellen van de internet toegang ‘kpn’ kiezen en Fritz is ‘up and running’. 

Je TP-Link wifi-apparatuur kan je blijven gebruiken, alleen zal het waarschijnlijk niet mesh-en met de Fritz maar dat zal op de Box 12 waarschijnlijk ook niet het geval zijn geweest. 

De Fritz is super stabiel. Draait nu bijna twee maanden en geen enkele spontane restart of geforceerde herstart, TV werkt - zonder iets te hoeven instellen  - vlekkeloos zonder haperingen of foutmeldingen, Smart Home apparatuur verbindt meteen, blijft verbonden en werken. 

De Fritz zorgt in ieder geval voor een zeer stabiele verbinding met het internet maar of een Fritz nuttig voor jou is, kan ik lastig inschatten. Je kunt de Fritz bij kpn huren en ervaren of die aan je verwachtingen voldoet maar kopen kan ook. Via Marktplaats worden ze vaak voordelig aangeboden, in Duitsland is de Fritz en andere apparatuur van AVM (de fabrikant van Fritz) een stuk goedkoper dan in Nederland. Mocht je de Fritz zelf aanschaffen: koop de internationale versie, de Duitse versie van de Fritz schijnt in Nederland niet te werken.