Skip to main content

Ik had problemen met het Ftp verkeer tussen Dreamweaver en mijn webhosting. Na veel zoeken en testen kwam ik erachter dat in de KPN box 12 bij beveiligingsniveau middel Ftp verkeer wordt geblokkeerd. Bij beveiligingsniveau laag werkt alles zonder problemen. Ik heb geprobeerd om bij beveiligingsniveau aangepast de Ftp regel (Ipv4 en IPv6) uit te zetten, echter dan wordt één en ander nog steeds geblokkeerd. Welke regel zou nog meer uitgezet moeten worden in aangepast om de beveiliging op orde te houden.

Werkt het ook op de stand Laag?

Op stand laag werkt alles. Volgens mij heb ik dat ook in de vraag gezet.

FTP is standaard poort 21 in plaats van 20. 

Ik raad je wel aan om navraag te doen bij je hosting of en wanneer ze sftp gaan ondersteunen. FTP is gewoon erg onveilig.

Heb contact gehad met mijn Hosting, die gaf aan de vraag bij KPN neer te leggen, omdat het op laag wel werkt.

Heb contact gehad met mijn Hosting, die gaf aan de vraag bij KPN neer te leggen, omdat het op laag wel werkt.

Je moet dus poort 21 instellen in plaats van 20. Of gebruiken ze specifiek poort 20?

Poort 21 wordt gebruikt bij de hosting. Welke regel moet dan worden uitgezet?

Poort 21 wordt gebruikt bij de hosting. 

Ja klopt. En dat blokkeert KPN met de firewall. Er word verkeer geblokkeerd wat naar poort 21 toe gaat. Het gaat er dus niet om welke poort er aan jouw kant van de verbinding gebruikt word. Maar om welke poort er aan de andere kant van de verbinding gebruikt word.

Bij de hoster dus. En dat is poort 21. En vervolgens nog een 2de poort, een willekeurig hoog poortnummer. Maar die blokkeert KPN niet. Want niemand kan van te voren weten welk nummer dat zal zijn.

In de screenshot in dit topic zie ik poort 20 staan bij FTP, en dat moet dus 21 zijn. En dan moet je die regel nog activeren, zoals bij de andere gebeurt is. 

Het gaat overigens niet om port forwarding. Ik heb overigens geen KPN Box om even mee te kijken. 

In de screenshot in dit topic zie ik poort 20 staan bij FTP, en dat moet dus 21 zijn. En dan moet je die regel nog activeren, zoals bij de andere gebeurt is. 

En dat kruisje onder "Actie", klopt dat wel?

Dat moeten twee pijltjes worden, lijkt me. 

Maar zeker ben ik niet omdat ik geen KPN Box gebruik, en een Fritzbox heb. 

Hartelijk dank voor de reacties en het meedenken.

Het ftp probleem is opgelost. Na wat zoeken heb ik bij de kennisbank modems van KPN het antwoord gevonden op mijn ftp probleem. Hier staat duidelijk in omschreven hoe je de uitgaande firewall kunt aanpassen. Bij beveiligingsniveau “aangepast” kun je op niveau “middel” (wat wordt aangeraden) één en ander aanpassen. Je kiest hier voor “alles toelaten” en zet daarna de regel ftp op grijs (uit) voor IPv4 en IPv6

Fijn dat je het antwoord hebt kunnen vinden in onze Kennisbank, ​@delanged. Mijn gedachte was inderdaad geweest om jou te verwijzen naar dit artikel: 

Daar staat namelijk heel duidelijk in beschreven hoe je jouw beveiligingsinstellingen het beste kunt hebben als je FTP wilt gebruiken.

Reageer