Skip to main content

Volgens de leverancier van mijn draadloze vloerverwarmingsthermostaat Magnum kan ik het apparaat alleen verbinden met wifi 2.4ghz wanneer ik tijdelijk het 5ghz netwerk uitzet. Aangezien dit niet kan met de KPN BOX 12B kan ik het apparaat niet aansturen en de vloerverwarming op afstand aanzetten. Wat betreft voorverwarmen van een praktijk is dit erg lastig. Zoals al mijn apparaten zoals EVOhome van Honeywell werken niet op 5ghz. Verwacht KPN dat iedereen al deze kostbare apparaten vervangt of sleutelen ze de 5ghz aan/uit knop weer terug in het menu. 

Hallo @Denmen84 

 

Je kan op de Box12 een Extra Wifi netwerk aanmaken voor alleen 2,4GHz en daar je apparaat mee verbinden.

Als je Box12 oude firmware heeft dan deze handleiding volgen:

en anders deze:

 


Bijna de eerste zin van deze uitleg is 'splits de 2,4 en 5 ghz wifi '

https://forum.kpn.com/kennisbank-modems-145/kpn-box-12-extra-wifinetwerk-instellen-met-de-functie-extra-wifi-562445

 


Dat is het probleem niet. Het modem blijft altijd een 5ghz uitzenden waardoor de thermostaat niet kan verbinden met een 2.4ghz. Dit is weer een nieuw probleem. Ik heb tegenwoordig wel alle apparatuur weer werkend op 2.4ghz die daar geen problemen mee hadden. Blijkbaar blokkeert het 5ghz signaal de 2.4ghz verbinding voor de thermostaat. 


De buren zenden toch ook 5GHz uit, dan zou die thermostaat überhaupt nooit kunnen werken.

Je moet wel een andere SSID (Wifi naam) aan dat Extra netwerk geven en daar mee verbinden.


Dan is het een hele domme thermostaat. 5 Ghz wifi is er al heel lang. Zo'n radio ontvanger in de thermostaat zou alleen op 2,4 Ghz afgestemd moeten zijn waardoor ie de 5 niet eens zou (mogen) herkennen!

Een simpel FM radiootje kan dat al. Koop je dan zo'n dure thermostaat voor. 

Zeker als beide verschillende SSID hebben vind ik het heel raar.

Een radio uit de jaren 60 kon al onderscheid maken tussen SW, MW en LW.

Ik snap die fabrikanten van tegenwoordig echt niet. 

De 5 Ghz kan niet uit. Maar wel een ander SSID wat 'm ook gewoon 100 % !! scheidt van 2,4.


Je moet er wel voor zorgen dat in de ‘extra wifi’ de 2.4-band een andere naam heeft dan de 5.0-band binnen de extra wifi of de 5.0-band binnen de exxtra wifi gewoon niet activeren, dan moet de thermostaat verbinding kunnen maken. @Denmen84 

 


https://www.magnumheating.nl/ufaq/ik-krijg-mijn-magnum-remote-control-niet-verbonden-met-het-wifi-netwerk-via-de-app/#:~:text=Controleer%20eerst%20of%20het%20apparaat,de%20app%20de%20juiste%20is.

 


Waarschijnlijk is het probleem dat je telefoon nu met 5GHz verbonden is, die zal je eerst met het Extra Wifinetwerk moeten verbinden zodat die ook op 2,4GHz zit.


Klopt het dat je die thermostaat met een app op jouw telefoon moet configureren?


Ja dat klopt. Ik moet de thermostaat met een app configureren en ik weet 100% zeker dat mijn telefoon niet verbonden is met een 5ghz maar met de extra 2.4ghz wifi van het modem. 


Ja dat klopt. Ik moet de thermostaat met een app configureren en ik weet 100% zeker dat mijn telefoon niet verbonden is met een 5ghz maar met de extra 2.4ghz wifi van het modem. 

Dat kun je zelf controleren bij de wifiinstellingen van je mobiel, daar moet je tussen diverse wifi-aanbieders kunnen kiezen, dus ook jouw speciale 2.4-band @Denmen84 

 


Klopt. De app van magnum ziet het netwerk waarbij ik ook de wifi code kan intypen maar hij verbind met geen mogelijkheid. 


Als je de app probeert te installeren, dan moet je eerst zorgen dan je mobiel verbinding heeft met de juiste wifi thuis, daarna moet je de app werkend kunnen installeren, bij camera's e.d. die je ook buiten je thuisomgeving via je mobiele netwerk wilt beheren, werkt het net zo.

Dus concreet:

zorg eerst dan je mobiel thuis verbinding heeft met het juiste wifi-netwerk, installeer daarna pas de bijbehorende app. @Denmen84 


Ik heb de magnum app gedeinstalleerd, telefoon opnieuw opgestart, verbinding gemaakt met 2.4ghz netwerk, naast de thermostaat gaan staan, app geïnstalleerd, alles toestaan gekozen, thermostaat via app gevonden, wifi gegevens ingevuld. Helaas zonder succes. 


Ik ga het nog een keer proberen na een keiharde reset van de thermostaat zelf


Helaas, het mag allemaal niet helpen. Ik vrees toch dat Magnum gelijk heeft en dat de 5ghz, die uit dezelfde router komt als het 2.4ghz, uitgezet moet worden om verbindingsproblemen te voorkomen. 


@Denmen84 Wat gebeurt als je een extra 2.4Ghz only wifi netwerk creëer en gebruik deze voor jouw apparaten?


Helaas, het mag allemaal niet helpen. Ik vrees toch dat Magnum gelijk heeft en dat de 5ghz, die uit dezelfde router komt als het 2.4ghz, uitgezet moet worden om verbindingsproblemen te voorkomen. 

Dat is echt heel onwaarschijnlijk.

Wellicht kan je Magnum thermostaat niet overweg met Wifi6.

Je kan hier vinden hoe je dat uitzet voor de nieuwe of oudere firmware:

 


Ik heb de box 12b. De menu's en functionaliteiten komen totaal niet overeen. Welk protocol zal ik proberen? 

 


802.11b+g+n


Helaas, werkt ook niet. 


Ik heb de box 12b. De menu's en functionaliteiten komen totaal niet overeen.

Hoe ziet jouw webinterface eruit, @Denmen84? Als jij hem opent, zie je dan dit, of een ander inlogscherm?

 


Bijgaand mijn inlogscherm 

 


Sorry voor de vertraging, @Denmen84. Met die interface zou je deze stappen moeten kunnen volgen om extra wifi in te stellen. Van die extra wifi kun je dan de 5 GHz uitzetten.

 

Eventueel kun je er vervolgens nog voor kiezen om de hoofdwifi van de Box 12 uit te zetten. Je hebt dan in z'n geheel geen 5 GHz wifi meer.


Dank voor je bericht @Erik van KPN Erik. Als ik dat uitzet draait het dus alleen op de "extra wifi" modus?