Skip to main content
Antwoord

KPN Box 14 herstart zichzelf regelmatig

• August 18, 2025
  • 10 reacties
  • 189 keer bekeken

Ik ben sinds een aantal maanden over van Ziggo+TV+Wifi 1/GB abonnement, geen glasvezel,  naar een KPN+TV+Wifi met 4/GB abonnement op glasvezel. Ik heb een Box 14 gekregen en heb daar 2 Superwifi 2 punten bij (de zwarte ronde disc's), en een TV kastje. Dit is allemaal sindsdien niet zonder problemen:

• van de 2 superwifi doet er maar 1 het. Ik heb meerdere keren modem gereset, op advies van app, en opnieuw de 2 punten met kabel aan de modem gehangen. Als ik ze na een tijdje van de kabel en verplaats, is er elke keer 1 die het niet doet. Helpdesk en app helpen me maar niet verder. Heeft iemand tips hiervoor?
  • Nu een erger probleem: minimaal 1 keer per week, maar heel vaak meerdere keren, valt het modem zomaar uit en gaat herstarten. Regelmatig  midden in een TV programma of als ik aan het werk ben, thuis. Dit is heel frustrerend en in de settings van het modem kan ik niet vinden of dit een instelling is van het een of ander. Zowel de app als de helpdesk geven alleen maar aan om het modem te resetten, en dat heb ik inmiddels al een keer of 3 geprobeerd. Ik kom maar niet verder hiermee. Heeft iemand tips of uitleg hiervoor?

Ik begin inmiddels zo gefrustreerd te raken dat ik het helemaal zat raak met deze KPN set-up, want bij Ziggo had ik, ondanks de veel lagere snelheid, geen problemen met het netwerk. Mijn partner heeft al eens geopperd om gewoon weer terug te gaan naar Ziggo, maar ik heb een abonnement. De app heeft me niet kunnen helpen, en als ik bel krijg ik ook geen oplossing maar enkel het advies om het modem te resetten. Help me alsjeblieft...

Beste antwoord door Jasper van KPN

Hoi ​@Guy S, als het modem volledig uitvalt is dat heel irritant inderdaad, dat kan ik me heel goed voorstellen. De vraag is wat er dan gebeurt, het kan zijn dat het modem herstart om wat voor reden dan ook, maar het kan ook zijn dat de verbinding wegvalt. Je zegt dat je al contact hebt gehad met de klantenservice, was dit ook op het moment dat het modem weggevallen was? Op dat moment zelf is er meer te zien over wat er precies speelt, achteraf kunnen we daar minder over zien.

10 reacties

• August 18, 2025

Wat voor apparaten heb je nog meer in huis? Gebruik je een switch in het netwerk? 

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • August 18, 2025

Mogelijk heb je het volgende al gedaan.

1. Zet alle SuperWifi punten uit en verwijder eventuele ethernetkabels.
  2. Zet het eerste SuperWifi punt aan en laat 'm helemaal opstarten.
  3. Reset dat eerste SuperWifi punt (resetknopje ingedrukt houden totdat deze meerdere keren rood knippert) en laat 'm helemaal opstarten. Na verloop van tijd zal het lampje paars gaan branden (fabrieksinstelling). Doordat er geen kabelverbinding is, kan dit SuperWifi punt niet communiceren met andere SuperWifi punten en is dus geïsoleerd.
  4. Herhaal stap 2 en 3 met het tweede SuperWifi punt (en daarna voor elke aanvullend SuperWifi punt). Laat ook bij dit SuperWifi punt de ethernetkabel er nog uit. Alle SuperWifi punten hebben nu een paars lampje.
  5. Reset nu het KPN modem (resetknopje ingedrukt houden totdat alles gaat knipperen). Laat deze weer helemaal opstarten (geef het 15 minuten). 
  6. Sluit nu het eerste SuperWifi punt aan op het modem met een ethernetkabel. Het lampje zal eerst groen gaan knipperen en uiteindelijk constant groen branden. Geef dit proces de tijd (30 minuten) en koppel niet te vroeg af. Als de installatie is gelukt dan zal bij het loskoppelen van de ethernetkabel het lampje groen blijven branden.
  7. Herhaal stap 6 met de eventuele andere SuperWifi punten.
  8. Nu kun je de SuperWifi punten verplaatsen in huis. Bij draadloos gebruik zal het lampje ongeveer 15 minuten oranje branden en daarna op groen springen.

Het uitvallen van het modem gebeurde ook bij box 12, enkele adapters waren niet goed en werden vervangen. Jouw probleem zou ook zoiets kunnen zijn.

Ik zou de klantenservice maar vragen of ze het probleem van uitvallen door willen zetten naar tweede lijn.

• Auteur
  • Topper
  • August 18, 2025

Wat voor apparaten heb je nog meer in huis? Gebruik je een switch in het netwerk? 

Nee ik gebruik geen switch. Voor de rest geen toevoegingen aan het wifi netwerk, slechts de apparaten die gebruik van het wifi maken, zoals TV kastje, computers, telefoons etc.

• Auteur
  • Topper
  • August 18, 2025

Mogelijk heb je het volgende al gedaan.

1. Zet alle SuperWifi punten uit en verwijder eventuele ethernetkabels.
  2. Zet het eerste SuperWifi punt aan en laat 'm helemaal opstarten.
  3. Reset dat eerste SuperWifi punt (resetknopje ingedrukt houden totdat deze meerdere keren rood knippert) en laat 'm helemaal opstarten. Na verloop van tijd zal het lampje paars gaan branden (fabrieksinstelling). Doordat er geen kabelverbinding is, kan dit SuperWifi punt niet communiceren met andere SuperWifi punten en is dus geïsoleerd.
  4. Herhaal stap 2 en 3 met het tweede SuperWifi punt (en daarna voor elke aanvullend SuperWifi punt). Laat ook bij dit SuperWifi punt de ethernetkabel er nog uit. Alle SuperWifi punten hebben nu een paars lampje.
  5. Reset nu het KPN modem (resetknopje ingedrukt houden totdat alles gaat knipperen). Laat deze weer helemaal opstarten (geef het 15 minuten). 
  6. Sluit nu het eerste SuperWifi punt aan op het modem met een ethernetkabel. Het lampje zal eerst groen gaan knipperen en uiteindelijk constant groen branden. Geef dit proces de tijd (30 minuten) en koppel niet te vroeg af. Als de installatie is gelukt dan zal bij het loskoppelen van de ethernetkabel het lampje groen blijven branden.
  7. Herhaal stap 6 met de eventuele andere SuperWifi punten.
  8. Nu kun je de SuperWifi punten verplaatsen in huis. Bij draadloos gebruik zal het lampje ongeveer 15 minuten oranje branden en daarna op groen springen.

Het uitvallen van het modem gebeurde ook bij box 12, enkele adapters waren niet goed en werden vervangen. Jouw probleem zou ook zoiets kunnen zijn.

Ik zou de klantenservice maar vragen of ze het probleem van uitvallen door willen zetten naar tweede lijn.

Okay, bedankt. Ik heb dat echter al eerder gedaan op die manier. Maar ik ga het nogmaals proberen, en dan precies zoals hier staat.

Dat modem uitval is super irritant. 

Jasper van KPN
Moderator
  • Moderator
  • Antwoord
  • August 20, 2025

Hoi ​@Guy S, als het modem volledig uitvalt is dat heel irritant inderdaad, dat kan ik me heel goed voorstellen. De vraag is wat er dan gebeurt, het kan zijn dat het modem herstart om wat voor reden dan ook, maar het kan ook zijn dat de verbinding wegvalt. Je zegt dat je al contact hebt gehad met de klantenservice, was dit ook op het moment dat het modem weggevallen was? Op dat moment zelf is er meer te zien over wat er precies speelt, achteraf kunnen we daar minder over zien.

• Auteur
  • Topper
  • August 20, 2025

Hi ​@Jasper van KPN, dank voor jouw reactie.

Dit was helaas niet op het moment dat het modem weggevallen was, maar de dag erna. De afgelopen week was het op maandag en dinsdag dat het weer uitviel voor enkele minuten, beidde dagen net na 22:00 uur, dus ook mijn TV was er af. Het is niet ingesteld bij de modem-settings om dat te doen. 

Ik heb gisteren de hele restart weer gedaan: allebei superwifi punten zijn nu aan voor langere tijd dan 5 of 6 uurtjes, en gisteren geen uitval gehad. Ik blijf het wel monitoren. Mocht het weer gebeuren dan ga ik wel weer bellen en vragen naar de tweede lijn, zoals ​@Klopt heeft aangegeven. Ik werk ook van thuis dus dit is zeer frustrerend. 

Sluisie81
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • August 20, 2025

Haak heel even aan in de verhaal. 

Toen ik destijds ook bij KPN zat had ik (via dsl weliswaar) de V12 en daarbij viel ook constant (om de dag) de verbinding weg. Ook de klantenservice kon de modem niet meer zien of uitlezen totdat deze herstart was. Na 4x een nieuwe V12 bleef dit probleem ontstaan. Toen is er een monteur aangestuurd.

Toen een monteur is geweest heeft deze de V12 verwisseld met een V10 waarna de problemen toen over waren.

Hij gaf toen aan dat de apparatuur in de wijkcentrale nog niet goed met de V12 om kon gaan en daardoor de verbindingen zelf dichtgooide.

Weet natuurlijk niet of dit nu ook het geval is, maar dacht meld dit hier toch even zodat hier eventueel naar gekeken kan worden.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 20, 2025

Guy moet wel de box14. Dat is de enige die geschikt is voor de 4 Gbps verbinding. Anders kan Guy z'n kantoor met 20 medewerkers niet laten functioneren. 😁😏.

Zou de box14 ook zo'n rammelende stroomadapter als een serie box12 hebben Jasper van KPN?

RobertoHmst
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • August 20, 2025

Hoi, aantal maanden geleden ook het probleem gehad met uitvallende modem uiteindelijk modem vervangen, probleem verholpen, sinds het weekend problemen met zappen en tv lampje op modem, vandaag monteur geweest en ook het verhaal verteld van uitvallende modem, monteur gaf aan dat inderdaad een serie adapters voor verschillende problemen zorgt, nu is door hem het NT kastje vervangen en alles werkt weer, wellicht helpdesk monteur laten aansturen en is jouw NT kastje ook niet goed,… 

Jasper van KPN
Moderator

Als je dat telefonisch contact hebt kunnen ze de verbinding helemaal nakijken, mocht daarbij iets opvallen is de kans aanwezig dat er een monteur moet worden ingepland. Die kan de andere genoemde opties dan ook op locatie bekijken. Maar laten we eerst afwachten wat eruit komt. Dat zal de klantneservice samen met je kunnen bekijken.