Skip to main content

KPN Box 14: Overgang naar nieuwe firmware veranderd IPv6 firewall instellingen

• September 3, 2026
  • 0 reacties
  • 13 keer bekeken

Ik heb net de nieuwe 26.04.06 firmware op mijn Experia V14 geïnstalleerd en daarna werkte de IPv6 niet meer op mijn NAS server. Het blijkt dat de DMZ definitie voor IPV6 (die helemaal geen DMZ is want dat bestaat niet in IPv6)  was veranderd onder portforwarding (wat helemaal geen portforwarding is want dat bestaat ook niet onder IPv6 maar gewoon een entry in de firewall is) .

De poort range  die gegenereerd was onder firmware 25.08.08 was 1-65535 of te wel alle poorten naar mijn NAS staan open, die zijn eigen firewall heeft. Dat is echter bij de firmware overgang foutief over genomen en was alleen een 1 geworden en het deel -65535 was daarbij weggevallen. Weer zo een typische fout die gewoon gevonden had moeten worden tijdens het testen. Dit laat weer eens zien hoe bedrijven zoals KPN van hun gebruikers hun beta testers maken door niet fatsoenlijk te testen voor brede uitrol. Dit is een zeer negatieve trend die zichtbaar is bij veel bedrijven en het vertrouwen in software in bij het brede publiek ondermijnt.