Skip to main content

Ingesteld voor aparte 2.4 en 5 GHz SSIDs,  KPN2 voor 2.4 en KPN5 voor 5 GHz.

Met een netwerkscan (AirPort Utility) zie ik nu 3 SSIDs:

KPN2 met 2.4 GHz op  kanaal 5, MAC 98:…..:06 

KPN2 met 5 GHz op kanaal 100, MAC 98…...:0A

KPN5 met 5 GHz op kanaal 100, MAX 98…...:0B

Hoe kan dat?d

Mijn Apple minipod ingesteld op KPN2 verliest regelmatig wifi verbinding, kan het zijn dat ie in de war raakt door de 2 frequenties met dezelfde SSID naam?

Hi Ed! Dat is inderdaad apart, de SSID's in kwesties hebben wel hun eigen naam? Anders zou je dat nog eens kunnen testen.


Hi Remco, alle SSIDs hebben een ei gen naam, behalve de default/basis SSID. Die heeft een gemeenschappelijke naam voor de twee frequentiebanden 2.4 en 5 gHz. Het is blijkbaar niet mogelijk om die uitsluitend op 2.4 te laten zenden. 
ik weet niet in noeverre firmware updates hierin iets veranderd hebben.

mijn oplossing is nu:

basis SSID “KPN” met 2.4 en 5 GHz

extra 2.4 “KPN2”

extra 5 “KPN5”

zo kan ik elk apparaat een eigen frequentieband toekennen. 

De bandsturing door het modem vind ik niet zinvol. Laat dat maar over aan elk individueel apparaat.


Hi Remco, alle SSIDs hebben een ei gen naam, behalve de default/basis SSID. Die heeft een gemeenschappelijke naam voor de twee frequentiebanden 2.4 en 5 gHz. Het is blijkbaar niet mogelijk om die uitsluitend op 2.4 te laten zenden. 
ik weet niet in noeverre firmware updates hierin iets veranderd hebben.

mijn oplossing is nu:

basis SSID “KPN” met 2.4 en 5 GHz

extra 2.4 “KPN2”

extra 5 “KPN5”

zo kan ik elk apparaat een eigen frequentieband toekennen. 

De bandsturing door het modem vind ik niet zinvol. Laat dat maar over aan elk individueel apparaat.

Bandsturing gaat ook niet werken, dan dienen zowel de SSID's als de wachtwoorden gelijk te zijn @WebEd 


Ik kan dit niet direct plaatsen of reproduceren. Is het wellicht een idee om dan de 2.4 GHz band apart in te stellen? 


Kijk eens naar “instellingen” op de webpage van het modem.

Daar staan alle mogelijke SSID frequenties met bijbehorende mac addressen.

Als je de standaardinstelling gebruikt heb je 1 SSID met twee frequntiebanden 2.4 en 5 GHz op mac adressen … 06 en … 0A. Het modem bepaalt welk apparaat op welke frequntie ingedeeld wordt ( “bandsteering”).

Als  je uitsluitend 2.4 of 5 Ghz wilt gebruiken voor een bepaald apparaat, dan moet je een “exta” wifi netwerk voor die frequntie aanmaken met een eigen SSID naam  ( en niet dezelfde naam van  de base instelling). 

Zo doe ik het nu, en dat werkt prima.

Probleem opgelost (althans voor mij).

Dank voor het meedenken.

 

 


Reageer