Skip to main content
Vraag

KPN Glasvezel 1 Gb werkt niet stabiel met FRITZ!Box 4690

• April 6, 2026
  • 8 reacties
  • 80 keer bekeken

Beste community,

ik heb een superfiber 1Gb glas verbinding en wil graag mijn huidige Fritzbox 7690 vervangen voor een 4690 omdat deze een 10Gb verbinding heeft, maar ik krijg het maar niet werkend.

De Fritzbox 7690 werkt al ruim 1,5 jaar zonder problemen. Aan, uit, kabels vervangen, maakt allemaal niet uit, binnen enkele seconden een super stabiele 1GB verbinding met KPN glas.

Maar sluit ik mijn nieuwe 4690 aan, alleen ellende. Mijn stappen:

- Fritzbox 7690 uit en de kabels eruit.

- Stoom van het Nokia ONT kastje af en na 5 minuten er weer op. Lampje power gaat direct aan en na een paar keer knipperen lampje connection ook stabiel aan.

- Dan de Fritzbox 4690 aansluiten. 9 van de 10 keer gaan op het Nokia ONT kastje alle lampjes (behalve power) knipperen, dan aan, dan weer uit en dan weer knipperen en opnieuw.

- Na veel geluk blijven soms de lampjes aan en had mijn Fritzbox 4690 een verbinding met KPN. Netjes updates gedraaid, WiFi ingesteld en ik kan gemiddeld 3 minuten internetten. Daarna verbinding weer weg.

Ik zie bij events logboek in de fritzbox netjes dat hij een internet verbinding tot stand brengt. Ik krijg een IP v4 adres, DNS, alles erop en eraan. Vervolgens een IP v6 adres. Alles ziet er goed uit. En toch na wat minuten klapt de boel eruit.

Dit is wat ik krijg:

De internetaanbieder antwoordt niet op PPPoE-pakketten. Herhaal de test op een later tijdstip.

PPPoE-fout: time-out. [20 meldingen sinds 04.04.26 17:10:52]      

Internetverbinding werd verbroken.  

Internetverbinding IPv6 werd verbroken, prefix niet meer geldig.  

IPv6-prefix werd opgehaald. Nieuw prefix: 2a02:a44e:a9fd::/48     

Internetverbinding IPv6 werd tot stand gebracht. IP-adres: 2a02:a44e:a9fd::1  

Internetverbinding werd tot stand gebracht. IP-adres: 81.207.48.177, DNS-server: 195.121.1.34 en 195.121.1.66, gateway: 195.190.228.85, breedband-PoP:195.190.228.85

Fritzbox uit en aan helpt niets. Fritzbox reset naar fabrieksinstellingen helpt niet. Nokia ONT kastje weer 5 minuten stroomloos helpt niet. Ik krijg het gewoon niet werkend (in ieder geval langer dan 5 minuten)

En dan weer 9 van de 10x geen verbinding op te zetten en dan ineens pakt ie hem weer wel en kan ik weer even wat doen. Maar dan klapt hij er weer uit. En prik die “ oude” fritzbox 7690 weer terug, in 1x binnen 2 minuten een super stabiele verbinding.

Kan iemand me hiermee helpen? Want ik snap het echt niet meer.

8 reacties

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • April 6, 2026

Lijkt mij een voedingsprobleem van de Nokia ONT ​@Robinr06 , op een 10 Gbit/s ethernetverbinding is het stroomverbruik hoger dan bij een 1 Gbit/s ethernet verbinding, wellicht een nieuwe voedingsadapter proberen?

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 6, 2026

Beste ​@Dicksooo ,

dank voor de reactie. Ik kan kijken naar een andere voeding voor de Nokia ONT. Maar volgens alle nformatie die ik heb (o.a. deze: Nieuwe hardware bij monteurs: XGS-PON ONT | KPN Community) zouden die Nokia dingen standaard 10G aan moeten kunnen. En er zit een standaard 12v 1A adaptertje bij.

Ik zal morgen eens kijken voor een zwaardere voeding.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 6, 2026

@Robinr06 Het kan ook zijn dat je 4690 defect is. Kan je hem achter jouw oude 7690 een stabiele internet krijgen?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • April 6, 2026

Een defecte voeding van de ONT wordt gratis vervangen omdat de ONT eigendom van KPN. Ga dus niet 'klooien' met een eigen voeding, als de ONT dan defect raakt gaat het je geld kosten.

De lan poort kan theoretisch maximaal 10Gb doorgeven, bij KPN maximaal 4Gb ​@Robinr06 

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 6, 2026

Dank weer voor de reacties.

De Fritzbox 4690 is net nieuw (van de week binnengekomen, nieuw in plastic) Heb hem nu achter de “oude” 7690 gehangen en ingesteld als router achter router en dat werkt perfect. Heb nu al meer dan 45 minuten stabiel internet en WiFi. En allemaal groene vinkjes bij internet.

Ik heb helaas geen andere sterkere voeding die op de Nokia ONT past. Ik kan wel handmatig de netwerksettings op de WAN poort van de Fritzbox 4690 aanpassen van 10Gb naar 2,5 of 1Gb.
Maar de huidige Fritzbox 7690 WAN poort staat ook op 2,5Gb (ook al is mijn glas 1Gb) En die doet het perfect.

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • April 6, 2026

@Robinr06 gebruik je voor de 4690 wel de meegeleverde voeding en niet de andere voeding van de 7690 die je gemakshalve kan laten zitten?

Ik heb zelf ook een 4690 met een Nokia ONT, maar hier gaat het eigenlijk vanaf het begin al prima.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 7, 2026

@Robinr06 Heb je geprobeerd andere provider (XS4All) profiel te laden. Misschien is KPN profiel corrupt?

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 7, 2026

Uiteraard heb ik netjes de stroomkabel van de 4690 uit de doos gebruikt.
En ik vermoed dat er mogelijk meerdere dingen aan de hand zijn.

Ten eerste heb ik de netwerkinstellingen van de WAN poort handmatig vastgezet op 1Gb en EEE (energie efficient ethernet) uitgezet. Dit leek geen effect te hebben.

Toen opnieuw de wizzard doorlopen, maar nu gekozen voor KPN EEN MKB. En ik had internet!
Daarna geprobeerd de netwerkinstellingen van de WAN poort weer aan te passen, maar daar ging het internet weer. Daarna weer geprobeerd om toch gewoon KPN te kiezen, maar geen verbinding.

Enige wat nu voor mij werkt is WAN poort settings handmatig op 1Gb met de EEE uit en als profiel KPN EEN MKB.
Ik snap niet waarom dit werkt, aangezien de “oude” 7690 wel gewoon met de WAN poort op 2,5Gb werkte en met het standaard KPN profiel, maar hij doet het.
Ik heb nu al 3 uur achter elkaar internet zonder onderbrekingen. Ik kijk het nog even aan, maar deze rare combi lijkt het voor mij te zijn.