Skip to main content

Sinds vandaag KPN Gigabit en hoorde nu pas bij installatie dat het KPN Modem (12) niet in bridgemode kan.  Heb een heel netwerk erachter van Unifi met switches, AP's en camera's en ben daar erg tevreden over dus wil dat niet vervangen. Op zich werkt het prima, Unifi router achter KPN modem/router, want Unifi zit op een 192.168.1.xxx range en het modem op 192.168.2.x. Dus dat geeft geen conflicten. Ik heb ook internet en speedtest geeft goed aan 850-900, maar er zal wat verlies zitten in Unifi DPI en Traffic Management. Evenals Eset internet security op PC. Er is eigenlijk maar 1 issue: Connection problemen in games, bijvoorbeeld Fortnite. Daar zie je vanaf start van een spel een Wifi wiebertje met permanent geel en soms rood kruis. Dit is puur hun icon voor connectie. Alles is bekabeld aangesloten… Maar dit had ik bij Ziggo nooit. En heb daar toen het Ziggo modem ook een tijdje uit bridge mode gehad na een reset, dus dat hoeft geen issue te zijn. Zoals gezegd zouden twee routers op aparte IP ranges prima moeten kunnen werken. Heb al geprobeerd om PC security, en Unifi DPI en Threat management uit te zetten, maar issue bij gamen blijft. Ik vermoed daar een conflict met de KPN Modem settings. Daarom wil ik alle toeters en bellen die het KPN modem heeft uitzetten. Ik ben net ingelogd in het KPN modem, maar zoveel settings zijn er blijkbaar niet. Misschien kan iemand mij snel helpen met de eerste stappen:

  • Ik zoek een modus om de firewall van het KPN modem volledig uit te zetten, want dit mag de Unifi router doen.
  • Ik denk dat UPnP ondanks de warnings aan moet en dat misschien het probleem is bij Fortnite. 
  • Is het een idee om DMZ aan te zetten richting Unifi router als een soort verkapte bridge modus. Je zet dan alles open, maar op zich geen ramp want de Unifi firewall, DPI en traffic management vangen dat dan op. Maar ik weet niet wat DMZ nog meer doet. En of dit dan samen met UPnP of alleen DMZ apart moet worden ingesteld.

Alle tips zijn welkom. Zoals gezegd werkt verder alles goed: Overal internet en geen conflicten tussen Unifi en modem, behalve dit issue bij het gamen.

 

Groet, Michael

Hallo @Michael73 

 

De firewall kan je niet uitzetten in de KPN modems.

Het beste is i.d.d. om DMZ aan te zetten, dan wordt alles doorgestuurd naar de UniFi router.

UPnP heeft dan geen nut meer, die kan je dan uit laten staan.

 

Het ligt eraan welke UniFi router je hebt, welke type glasvezel aansluiting en of je ook TV ontvangers en/of telefonie hebt maar je kan vaak de UniFi rechtstreeks op de NTU aansluiten, met de juiste instellingen werkt dat meestal prima.

Als je alleen internet hebt werkt het vrijwel altijd en hoef je ook maar weinig in te stellen om het werkend te krijgen.

Uitzondering is b.v. de UDR en XGS-PON, dat werkt (nog) niet goed.


Hallo @GeSp ,

Bedankt voor de tips! We hebben ook 2x TV ontvanger (meestal maar 1 TV tegelijk aan, vwb prio/bandbreedte) en 1 lijn vaste telefonie. De TV boxen zitten op een Netgear switch (tijdens montage via KPN aangeschaft) en die zit in 1 van de KPN Modem uitgangen. Dit moest zo omdat de 2 oude netwerkkabels naar TV boxen net te kort waren om bij de juiste plek te komen… Maar maakt voor het probleem verder niet uit denk ik. 

Daarnaast loopt er dan nog een netwerkkabel van het KPN Modem naar de Unifi router, dat is een UDM Pro. Ik weet niet, of die op de glasvezelaansluiting kan, maar dan zit ik nog met TV en telefonie. Had wel ergens gelezen dat je ook een switch achter glasvezelbox kunt zetten om Modem en Unifi netwerk te scheiden. Maar het wordt wel een hele ingewikkelde zaak zo… Is er geen alternatief modem bij KPN op te vragen? Ik lees veel over de FritzBox. Kan die wel in bridge mode? Want dan is het probleem opgelost denk ik….

Overigens net het modem in DMZ gezet en helaas nog steeds permanent een wierbertje met meestal geel kruis en soms rood in Fortnite. Veel vertraging en haperingen dus dit is gewoon niet goed… Speedtest wel nog steeds ok en gewoon internet werkt prima. TV ook… Dus ik hoop nog steeds op een simpele setting ergens. Omzeil je met DMZ aan wel de Modem firewall? Anders kan ik hem net zo goed weer uitzetten als het het probleem toch niet oplost. 

 

 


Hallo @Michael73 

 

Met DMZ omzeil je de firewall omdat alle poorten, behalve die geforward zijn doorgezet worden naar het DMZ apparaat.

Mochten er ook nog forwards ingesteld staan naar de UniFi router dan zou je nog kunnen proberen of het verschil maakt als je die verwijderd/uitzet maar eigenlijk zou dat geen verschil mogen uitmaken.

Een Fritz!Box kan ook niet in Bridge en dan zit je alsnog met de configuratie van je TV ontvangers.

 

Je zou dit topic eens kunnen bekijken, voor de UDM Pro zijn er kant en klare configuratiescripts om hem rechtstreeks aan de NTU aan te kunnen sluiten en de TV ontvangers werken dan ook, deze link daar naartoe staat ook genoemd in dat topic.

 


Ik had jouw idee even opgevolgd door de UDM pro rechtstreeks te verbinden met de Ethernet poort van de glasvezel box, dus buiten het KPN modem om, ten koste van tijdelijk geen TV/telefonie, maar puur om even internet verbinding bij gamen te checken. Helaas kwam er geen connectie tot stand. Misschien dacht ik te simpel en is er meer voor nodig, maar daar nu geen zin meer in. Morgen weer een dag… Dus alles weer terug gezet en ik dacht, even KPN modem 10 sec. uit en weer aan. En dat hielp: Zojuist een potje Fortnite zonder enige connection issues. Dus misschien is het nodig om na DMZ instellen het modem te herstarten? Of het is puur geluk, maar dat is het enige dat ik heb gedaan en nu werkte het opeens goed. Ik ga dit nog wel verder testen en als ik iets vind, waar anderen wat aan hebben, dan post ik het hier. 

Bedankt in ieder geval voor jouw hulp!


Fijn dat het nu werkt na de herstart van de Box 12.

Een herstart zou eigenlijk niet nodig moeten zijn het wil wel eens helpen, hopelijk blijft het nu werken, het is natuurlijk de simpelste oplossing.

 

Je moet i.d.d. wel even een paar dingen instellen om internet te laten werken als je de UniFi rechtstreeks aan de NTU hangt, zie de 2de link in mijn vorige post:

KPN

If you are a customer of KPN, you can set up the WAN connection as follows:

  1. In your UniFi Dashboard, go to Settings > Internet.
  2. Select the WAN port that is connected to the FTTP NTU.
  3. Enable VLAN ID and set it to 6 for KPN.
  4. Set IPv4 Connection to PPPoE.
  5. For KPN, Username should be set to internet.
  6. For KPN, Password should be set to internet.

 

Om je TV ontvangers te laten werken is meer configuratie nodig, staat ook in die link.