Skip to main content

Ik denk dat ik een compatibilteitsprobleem heb met mijn KPN modem (Box 12) en mijn sitecom router die ik gebruik voor wifi. Mijn wifi vliegt er voortdurend uit. Ik heb me laten vertellen dat dat te maken heeft met de IP adressen van resp. modem en router en de subnet masks. Klopt dit? En wat kan ik hier aan doen? Of is zijn er ook nog andere dingen die ik moet veranderen. Ontvang graag uw feedback. Alvast dank voor de moeite

Hoe heb jij die sitecom op de V12 aangesloten?


Ik heb mijn sitecom router via een Cat6 UTP kabel aangesloten op de KPN box 12 modem


Ik heb mijn sitecom router via een Cat6 UTP kabel aangesloten op de KPN box 12 modem

En welke poort van de Sitecom heb je met welke poort van de V12 verbonden?


Welk model Sitecom? Dit merk levert al vrij lang geen routers meer.

Hier werkt een Sitecom WLR 9500 nu ruim een jaar prima samen met de Box12 het wifi bereik is ondanks de leeftijd zelfs iets beter. Voor de Box12 werkte deze Sitecom ook prima samen met de Experia v10.

Het is bij dit model wel van belang dat niet de wan, maar 1 van de lan poorten wordt gebruikt om technische redenen. Het kan wel maar is niet aan te raden en dhcp is uitgeschakeld dit  regelt de Box12.

 

Als de wifi er daadwerkelijk uitvliegt ziet u dan het netwerk SSiD niet meer ? Of houd u wel de wifi verbinding maar verdwijnt wat ik vermoed de internet verbinding met de buitenwereld?


Dank, Galdor68, voor uw suggesties.

Sitecom router WLR 8100 AC1750. Ben onlangs overgestapt van Ziggo naar KPN en heb sindsdien issues met Wifi. Ik denk dat uw veronderstelling klopt: de wifi verbinding van mijn PC met de router bleef idd in tact maar de verbinding met ‘buiten’ werd steeds verbroken. NB: ik heb nu mijn PC rechtstreeks op mijn KPN modem aangesloten (dus omzeil de sitecom router) en sindsdien geen internet isssues meer.

U geeft aan dat de UTP kabel van de KPN modem naar de Sitecom router niet op de WAN aangesloten moet zijn maar op 1 van de LAN poorten. Ik had de kabel idd in de WAN poort gestopt maar nu omgezet op 1 van de LAN poorten. Zijn er nog instellingen die ik in de router- of modem moet veranderen? Graag uw advies.


Maak nooit, maar dan ook echt nooit een LAN-LAN verbinding tussen twee routers, dat is vragen om problemen. Ja, in zo'n geval moet de DHCP server inderdaad uitgezet worden maar een zelfs dan moet je LAN-LAN verbindingen gewoon niet willen, een router kan nog meer functionaliteit bevatten die roet in het eten kan gooien. Denk hierbij aan een tweede IGMP proxy server (killing voor televisie kijken) en ook IPv6 router advertisement.


@wjb normaliter heb je gelijk maar bij mijn  specifieke model sitecom niet die discussie hebben we wel vaker gehad in het verleden.

 

Dit is die technische reden die ik noemde Als dit model als accespunt wordt ingesteld (lees DHCP uit) en aangesloten via lan-wan is niks bereikbaar wat verbonden is met de KPN modem router. Het is zelfs nog erger geen enkel aangesloten apparaat krijgt dan een IP adres van de KPN box.

 

Voor de WLR 8100 werkt alles mogelijk wel normaal. Maar die ken ik niet uit eigen ervaring. Dan zal dhcp van de Sitecom uit voldoende moeten zijn.

 

 

 

 

 

 


Goedemorgen Galdor68 en wjb,

Dank voor jullie feedback.

Ik begrijp dat het geen goed idee is om een LAN-LAN verbinding te maken tussen KPN modem en Sitecom router. Dus ik ga de UTP kabel (verbonden met KPN modem) uit de LAN poort van Sitecom halen en deze weer in de WAN poort doen. Correct?

Wat moet ik dan in de hardware van de Sitecom router aanpassen? Ik wil graag deze unit gebruiken voor WIFI in mijn huis. Moet de DHCP uitgezet worden? Onvang graag wat instructies/ aanbevolen setting waarden, etc.


Dus ik ga de UTP kabel (verbonden met KPN modem) uit de LAN poort van Sitecom halen en deze weer in de WAN poort doen. Correct?

Klopt en als die sitecom router niet in accesspointmode of bridgemode ingesteld kan worden dan kan je hem beter vervangen door een echt accesspoint.


Maak nooit, maar dan ook echt nooit een LAN-LAN verbinding tussen twee routers, dat is vragen om problemen. Ja, in zo'n geval moet de DHCP server inderdaad uitgezet worden maar een zelfs dan moet je LAN-LAN verbindingen gewoon niet willen, een router kan nog meer functionaliteit bevatten die roet in het eten kan gooien. Denk hierbij aan een tweede IGMP proxy server (killing voor televisie kijken) en ook IPv6 router advertisement.

Ik heb hier een handleiding van AVM hoe onder andere een Fritz!Box 7490 achter een modem van KPN of Ziggo aangesloten kan worden. Daarin staat dat er een LAN-LAN-verbinding moet worden gemaakt (LAN 1 naar LAN 1). In de Fritz!Box wordt LAN 1 dan WAN. Is dit dan niet juist?

Piet.


Hallo wjb,

Hoe kan ik mijn huidige router in “accesspoint mode” of “bridge mode” zetten?

Welke settings moet ik veranderen? 


Hallo wjb,

Hoe kan ik mijn huidige router in “accesspoint mode” of “bridge mode” zetten?

Welke settings moet ik veranderen? 

Ik zou het niet weten of en hoe je dat op een die sitecom kunt instellen.


De procedure is niet heel moeilijk. Wel lastig uitleggen zonder afbeeldingen. Ik zal kijken of ik een handelwijze kan posten.

Dan moet ik de computer opstarten via de smartphone is dat lastig.

 

Op zich is het inderdaad slimmer een Superwifi2 aan te sluiten dan heeft u er in principe geen omkijken naar. Aan de andere kant waarom iets aanschaffen als u een prima apparaat heeft.

 


Hallo Galdor68, 

“De procedure is niet heel moeilijk. Wel lastig uitleggen zonder afbeeldingen. Ik zal kijken of ik een handelwijze kan posten.”

 

Zie je idd kans om een handelswijze te posten? Heel graag, want ik zit al een tijdje zonder wifi…

THX!!