Skip to main content
Vraag

KPN ONT versus eigen ONT

• June 22, 2026
  • 0 reacties
  • 7 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+4

Geen vraag maar meer een ervaring die ik graag deel met de lezers hier…...

Ik gebruikte al vanaf 30 mei 2022 een “eigen ont” zo de kpn dat noemt. Je hebt dan de glasvezel rechtstreeks op de router (FRITZ!Box) aangesloten. Dat werkt snel en vooral uiterst stabiel. Maar je sluit niet “even” de glasvezel rechtstreeks op glasvezel aan. Dat vergt enige voorbereidingen; o.a. welke glasvezel kabel, doorgeven van de “eigen ont” aan de kpn……. Dàt gaat in géén geval zo makkelijk (èn goedkoop) dan met de “kpn ont”…...

Sinds een paar weken heb ik de FRITZ!Box weer “noodgedwongen” op de “kpn ont” aangesloten. Qua snelheid is dat net zo snel (ik heb soms het idee met meten van de snelheid- niet noemenswaardig- sneller is) als met de “eigen ont” maar ik heb soms óók het idee dat bij het opvragen van een websites de verbinding wel eens blijft hangen en daar had ik met de “eigen ont” nooit last van. Na opnieuw de website te laden loopt de zaak weer gewoon door.

Dus aan de ene kant maakt de snelheid met de “kpn ont” niet zoveel uit maar aan de andere kant dus wat soms hangen van websites dus wel.