Skip to main content
Antwoord

KPN V10A: MAC shielding werkt niet

• June 30, 2025
  • 12 reacties
  • 217 keer bekeken

Mijn MAC regels zijn niet aanwezig na update V10A.C.25.03.04. Ik kan ook niet handmatig MAC shielding aanzetten omdat het knopje niks doet.

Is het mogelijk om MAC shielding op de V10A op een of ander manier aan te zetten?

Alvast bedankt! 

Beste antwoord door Erik van KPN

Dan krijg je een ander modem van me, ​@Paulie2015. Ik heb er eentje voor je aangevraagd, die wordt morgen bezorgd op het servicepunt in de Extra Markt in jouw woonplaats. Krijg je ook per sms bericht van. Verpak de V10A en de bijbehorende stroomkabel in een doosje en lever dat in op het servicepunt. Dan krijg je de nieuwe mee. 

Welk ander modem word dat dan? Want ik lees nu in een ander topic dat het bij de KPN Box 12 ook niet werkt. Wat eigenlijk niet zo vreemd is. KPN heeft tegenwoordig op alle modellen dezelfde firmware staan. Dus in potentie zou dat inhouden dat zo'n bug op alle modellen voor zou komen.

Vervolgens was de dag erop een update uitgevoerd en kreeg ik een totaal ander GUI en firmware V12.C.25.06.06. En toen was ik weer terug bij af. MAC filtering werkt niet (netzo als dit het geval was bij V10A).

Wat we zien in de Box 12 met de nieuwste versie is dat de visuele laag van de webinterface problemen geeft. We hebben aanpassingen moeten doen in hoe de webinterface eruit ziet en werkt op het gebied van toegankelijkheid. Denk aan compatibiliteit met schermlezers, dat soort dingen, om te voldoen aan nieuwe Europese regelgeving. Dit blijkt soms problemen te veroorzaken met linkjes die het niet meer lekker doen, of uitvouwmenu's die niet (goed) werken. Dat is wat we zien bij de MAC Filtering in de Box 12. Je kunt het aan- en uitzetten, maar het uitvouwmenu om apparaten te selecteren werkt niet. 

Maar, we hebben een nieuwe MijnKPN app. En in die nieuwe app kun je, met de opties voor Ouderlijk toezicht, ook specifieke apparaten de toegang tot wifi ontzeggen. Is niet helemaal hetzelfde, maar is wel een werkbaar alternatief totdat het in de interface hersteld is en als daadwerkelijke optie in de app zit.

12 reacties

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Hoi ​@Paulie2015, welkom hier! Dit is helaas iets wat we soms voorbij zien komen. Zou je de V10A eens willen resetten? Dit kan door met een paperclip of satéprikker het knopje in het resetgaatje ingedrukt te houden. Doe dit 30 seconden, tot alle lampjes uitgaan. Het gehele proces van reset en daarna weer volledig opstarten duurt ongeveer 10-15 minuten. We zien dat dit kan helpen in het, onder water, schoonvegen van alles. Waarna je daarna dan weer de boel vers kunt instellen.

Mocht de reset toch niet helpen, laat het hier even weten. Want dat betekent dat we je modem zullen moeten gaan vervangen. Vul in dat geval ook je forumprofiel in.

• Auteur
  • Topper
  • July 2, 2025

Beste Erik,

Bedankt voor je antwoord. Ik heb de modem, zoals aangegeven, opnieuw opgestart. Maar de MAC shielding werkt helaas nog steeds niet. Wat raad jij aan?

Met vriendelijke groet,

Paul

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Dan krijg je een ander modem van me, ​@Paulie2015. Ik heb er eentje voor je aangevraagd, die wordt morgen bezorgd op het servicepunt in de Extra Markt in jouw woonplaats. Krijg je ook per sms bericht van. Verpak de V10A en de bijbehorende stroomkabel in een doosje en lever dat in op het servicepunt. Dan krijg je de nieuwe mee. 

• Auteur
  • Topper
  • July 7, 2025

Beste Erik,

Dat is goed nieuws! Bedankt voor je snelle hulp!

Groeten,

Paul

• July 8, 2025

Welk ander modem word dat dan? Want ik lees nu in een ander topic dat het bij de KPN Box 12 ook niet werkt. Wat eigenlijk niet zo vreemd is. KPN heeft tegenwoordig op alle modellen dezelfde firmware staan. Dus in potentie zou dat inhouden dat zo'n bug op alle modellen voor zou komen.

• Auteur
  • Topper
  • July 15, 2025

Inmiddels de modem aangesloten. Het is de KPN Box 12.

Ik kon MAC filtering gebruiken, dus ook ingesteld en dacht klaar te zijn.

Vervolgens was de dag erop een update uitgevoerd en kreeg ik een totaal ander GUI en firmware V12.C.25.06.06. En toen was ik weer terug bij af. MAC filtering werkt niet (netzo als dit het geval was bij V10A).

Denk dat het toch tijd is om een eigen modem te kopen.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • Antwoord
  • July 22, 2025

Wat we zien in de Box 12 met de nieuwste versie is dat de visuele laag van de webinterface problemen geeft. We hebben aanpassingen moeten doen in hoe de webinterface eruit ziet en werkt op het gebied van toegankelijkheid. Denk aan compatibiliteit met schermlezers, dat soort dingen, om te voldoen aan nieuwe Europese regelgeving. Dit blijkt soms problemen te veroorzaken met linkjes die het niet meer lekker doen, of uitvouwmenu's die niet (goed) werken. Dat is wat we zien bij de MAC Filtering in de Box 12. Je kunt het aan- en uitzetten, maar het uitvouwmenu om apparaten te selecteren werkt niet. 

Maar, we hebben een nieuwe MijnKPN app. En in die nieuwe app kun je, met de opties voor Ouderlijk toezicht, ook specifieke apparaten de toegang tot wifi ontzeggen. Is niet helemaal hetzelfde, maar is wel een werkbaar alternatief totdat het in de interface hersteld is en als daadwerkelijke optie in de app zit.

• Topper
  • September 22, 2025

Hoi KPN,

Ik vind dit maar een raar antwoord.

Met ouderlijk toezicht internet toegang regelen is totaal iets anders dan externe apparaten toegang op je netwerk verlenen door te filteren op MAC adres. Dit is toch echt een beveiligingsissue waar KPN zeker meer prioriteit aan moet geven. Het duurt al veel te lang.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • September 26, 2025

Het heeft ook zeker de prioriteit. De problemen met de interface die er in de huidige versie voor zorgen dat je mac filtering niet kunt beheren zijn opgelost in de volgende versie van de interface. Deze versie zal, voor alle modems, met de volgende update worden meegenomen. We verwachten dit op korte termijn.

• Nieuwkomer
  • October 10, 2025

Ik heb vandaag weer een poging gedaan om wifi-shielding in te stellen op mijn modem maar het werkt nog steeds niet… Heeft iemand een idee wanneer deze uitbreiding van de firmware wordt geimplementeerd?

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • October 13, 2025

Hebben we op het moment nog geen datum voor. Zodra de nieuwe versie beschikbaar is, dan zullen we hiervoor ook een nieuwe Product Update schrijven. Je kunt je abonneren op de Product Updates, dan krijg je een e-mail als er een nieuwe is.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 13, 2025

Beste ​@Paulie2015 , zie onderstaand citaat van Apple over de (on)zin en (on(nut) van MAC-filtering:

MAC-adresfiltering, authenticatie of toegangscontrole

Ingesteld op Uitgeschakeld.

Als deze functie is ingeschakeld, kan je router zo worden ingesteld dat alleen apparaten met opgegeven MAC-adressen (Media Access Control) toegang krijgen tot het netwerk. Er zijn verschillende redenen waarom je niet moet vertrouwen op deze functie om ongeoorloofde toegang tot je netwerk te voorkomen:

Als je de toegang tot het netwerk veilig wilt afschermen, moet je in plaats daarvan de juiste beveiligingsinstelling gebruiken.