Skip to main content
Antwoord

KPN wil de aanwezige Fritzbox omruilen voor een Experia Box in verband met de jarenlange problemen met internet

• November 17, 2025
  • 17 reacties
  • 214 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Beste mensen, 

Inmiddels alweer vele jaren geleden, maar rond en in de corona tijd speelt dit verhaal. Heel veel problemen en storing op glasvezel, vele monteurs over de vloer geweest zijn de storingen opgelost door een nieuw modem fritzbox, en overstap van glasvezel A naar B lijn. Problemen waren weg. Tot dat we overstapte jaren later van kpn naar tmobile zakelijk glasvezel en dit allemaal fout ging en dat we 1,5 maand geen internet hadden.⁷

Hierna geeft kpn ons weer glasvezel lijn A terug en beginnen alle rare klachten weer terug te komen.

Inmiddels heb ik verschillende keren met kpn gebeld voor nieuwe oplossingen en 1 daarvan is het modem omruilen.

Maar nu het probleem kpn, heeft destijds ter compensatie een gratis fritzbox gegeven, waarvoor je normaal 7.50 kost. Ik heb hierop alle uitbreidingen gekocht zoals extra wifi punten. 

Her probleem is nu dat kpn een modem om wil wisselen naar experia box om problemen op te lossen gezien zij denken door metingen dat deze defect is. Maar ik heb niks aan een experia box.

Nu is het zo als ik normaal elke maand geld zou betalen voor fritzbox dan zou deze gewoon gratis omgeruild worden maar om dat ik niet maandelijks betaal en zij niet in het systeem hebben staan dat wij toen uit coulance door geleden schade dit zo gehad hebben. Ze nu dus alleen een experia box kunnen zenden en als ik fritzbox wil hebben moet ik er elke maand geld voor gaan betalen.

Wij zitten ons hele leven al aan kpn vast als zeer trouw klant, ondanks alle problemen en nu het netjes oplossingen ho maar.

Zijn er mensen die deze ervaring ook hebben en hoe modem ee dit oplossen.

Beste antwoord door ikheetjeff

Ik vind dat als je een gratis Fritzbox hebt gekregen en deze nu defect is, een kosteloze vervanging het minste is wat ze kunnen doen. Weet je nog wanneer dat was? Kan je geen mails of iets terugvinden? Lijkt mij als het niet al te lang geleden is, dat ze zoiets moeten terugvinden. 

En wat bedoel je met Lijn A en Lijn B? Heb je meerdere glasvezel lijntjes naar jouw huis? Of bedoel je dat er gebruik gemaakt wordt van een andere vezel en ze bij omwisselen van Odido hardware de verkeerde vezel weer hebben gebruikt? (als dit überhaupt een ding is)

Misschien nog 1x de zakelijke klantenservice bellen, of even een KPN Winkel bezoeken. In de winkel kan het net wat persoonlijker zijn en misschien kunnen ze dan net iets meer voor je betekenen. 

En anders zou ik zelf eerst even doen wat KPN wil: die Experiabox. Eerst zorgen dat de basis even lekker werkt. En als dat goed is, kan je altijd weer verder kijken naar toch een eigen Fritzbox of iets anders. 

17 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • November 17, 2025

Beste ​@Fredram , zo te lezen ben je een zakelijke klant en kun je het beste contact opnemen met KPN via de zakelijke helpdesk, 0800 0403

• November 17, 2025

Zo te lezen ben je zelf degene die niet meewerkt aan oplossingen. Sluit gewoon de Experiabox aan en laat KPN het probleem oplossen. 

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • November 17, 2025

Zo te lezen ben je zelf degene die niet meewerkt aan oplossingen. Sluit gewoon de Experiabox aan en laat KPN het probleem oplossen. 

Laat idd. de Experiabox toe en laat KPN de technische problemen oplossen, want dan zijn alle systemen en lijnen van KPN materiaal en is het hun taak je problemen op te lossen. Als alles weer op KPN spec. is koop je zelf een Fritz!box en berg je de Experiabox netjes op, deze is immers van KPN en er komt een tijd dat men deze ook weer terug wil. Als de rest allemaal in orde is zal de FB met zijn randapparatuur probleemloos zijn werk doen (sprak de ervaringsdeskundige 😉)

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • November 17, 2025

Nou mensen wat een advies, en antwoorden!

Kpn klein zakelijk wil. Hun eigen fout door geen mutaties te maken van dat ik een fritzbox huur corrigeren.

En Marlon, ik heb honderden euro's geïnvesteerd in rand apparatuur van fritzbox dan ga he niet terug naar een experia box

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • November 17, 2025

@Fredram KPN kan wel meten met Fritz!box, daarvoor hoeft men geen KPN modem aan te sluiten. Met 4Gbs is zelfs een Fritz!box bij zakelijk abo's standaard

https://www.kpn.com/zakelijk/service/internet/handleidingen/glasvezel-gebruiken

Modem voor 4 Gbit/s

Niet alle modems zijn geschikt voor hogere snelheden. Daarom krijg je een FRITZ!Box 4690 modem bij jouw 4 Gbit/s glasvezel abonnement.

• November 17, 2025

... ik heb honderden euro's geïnvesteerd in rand apparatuur van fritzbox dan ga he niet terug naar een experia box

Het is tijdelijk. Totdat het probleem opgelost is.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • November 17, 2025

... ik heb honderden euro's geïnvesteerd in rand apparatuur van fritzbox dan ga he niet terug naar een experia box

Het is niet tijdelijk, om een Experia box om te ruilen, moet de oude Fritz!box terug en ermee de gratis huur van Fritz!box ook niet meer van toepassing, zelfs als hij een nieuwe Fritz!box huurt.

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • November 17, 2025

Het is niet tijdelijk, om een Experia box om te ruilen, moet de oude Fritz!box terug en ermee de gratis huur van Fritz!box ook niet meer van toepassing, zelfs als hij een nieuwe Fritz!box huurt.

@Fredram , als je al ‘honderden euro’s’ heb geïnvesteerd in randapparatuur van AVM zou ik ook nog een bedrag(je) reserveren voor een eigen Fritz!box. Dan hoef je niet meer te huren en alles is van jezelf. Sterker nog, het hoeft niet eens een modem te zijn, je hebt immers glasvezel en die is afgewerkt met een glasvezelmodem van KPN. Aan een router, bv. de FRITZ!Box 4050 heb je misschien al voldoende.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Hallo ​@Fredram welkom op de KPN Community! Zoals je merkt denkt de Community graag mee. Ik heb hier als moderator voor de KPN Community voor de consumentenmarkt niet direct een oplossing voor. Ik zou me dan toch even via 0800-0403 richten tot KPN Zakelijk.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • November 18, 2025

Ja, wat een reacties, het probleem is niet uit te leggen, daarvoor is er zoveel gebeurt. Zelfs toen ik afscheid naam van kpn, nasr tmobile maakte bij providers er z'n zooitje van dat we 1,5 maand geen internet hadden. Kpn heeft een monopolie positie en bij overstap naar concurrent zal ik waarschijnlijk de zelfde glasvezelijn A krijgen en daar zit een defect onderweg in die voor een deel boosdoener is.

Service wordt niet gegeven klant is geen koning en die gene die denken dat ze het beter weten en dat dit zo opgelost is. Ik schrijf niet voor niks en ik wens je deze storing en klacht echt niet toe het is een hel zo als het gaat

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • November 19, 2025

Ik vind dat als je een gratis Fritzbox hebt gekregen en deze nu defect is, een kosteloze vervanging het minste is wat ze kunnen doen. Weet je nog wanneer dat was? Kan je geen mails of iets terugvinden? Lijkt mij als het niet al te lang geleden is, dat ze zoiets moeten terugvinden. 

En wat bedoel je met Lijn A en Lijn B? Heb je meerdere glasvezel lijntjes naar jouw huis? Of bedoel je dat er gebruik gemaakt wordt van een andere vezel en ze bij omwisselen van Odido hardware de verkeerde vezel weer hebben gebruikt? (als dit überhaupt een ding is)

Misschien nog 1x de zakelijke klantenservice bellen, of even een KPN Winkel bezoeken. In de winkel kan het net wat persoonlijker zijn en misschien kunnen ze dan net iets meer voor je betekenen. 

En anders zou ik zelf eerst even doen wat KPN wil: die Experiabox. Eerst zorgen dat de basis even lekker werkt. En als dat goed is, kan je altijd weer verder kijken naar toch een eigen Fritzbox of iets anders. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • November 19, 2025

En wat bedoel je met Lijn A en Lijn B? Heb je meerdere glasvezel lijntjes naar jouw huis?

Een kabel heeft altijd 2 vezels, 1 wordt gebruikt, de andere als backup.

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • November 19, 2025

En wat bedoel je met Lijn A en Lijn B? Heb je meerdere glasvezel lijntjes naar jouw huis?

Nice, thanks voor de info! Maar dan zou je toch zeggen dat als vezel A bij ​@Fredram problemen geeft, KPN heel makkelijk een monteur naar die POP stuurt om vezel B aan te sluiten? Of werkt dat zo niet? 

• November 19, 2025

Dat is volgens mij tegenwoordig niet meer zo. Dat heeft een KPN monteur hier wel eens verteld dacht ik. 

Maar bij bij dit type aansluiting:

In ieder geval wel zo. A is links, B is rechts. KPN gebruikt normaal gesproken altijd links.

Heeft ​@Fredram dit type aansluiting? 

Forum|alt.badge.img+7
  • November 19, 2025

@Marlon92, ​@TDN,  ik heb de oudere glasvezelaansluiting zoals hierboven vermeldt. Rechts (oranje kastje) komt de glasvezelkabel naar binnen. Links (grijze kastje) gaat een internetkabel naar de router (experia box v10 in mijn geval). Ik zie niet dat ik iets fysiek kan verwisselen naar een A of B lijn. Wat wordt er dan bedoeld met een lijn A of B? Zit dat dan binnen die ene oranje glasvezelkabel waarbinnen KPN op afstand kan switchen? Zoals ​@ikheetjeff ben ik dus erg benieuwd wat er precies bedoeld wordt.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • November 19, 2025

Dat is volgens mij tegenwoordig niet meer zo. Dat heeft een KPN monteur hier wel eens verteld dacht ik. 

Ik weet niet welke monteur je bedoeld, maar een glasvezelkabel heeft 2 vezels, hier een KPN glasvezelkabel

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • November 20, 2025

Je hebt inderdaad 2 glasvezel aansluitingen in 1 glasvezel kabel. Kpn noemde het destijds a en b kanaal. Standaard gebruiken ze a kanaal en het b kanaal kan voor 2de aansluiting zijn of voor een andere provider. Vroeger ging je bijvoorbeeld bij t mobile nasr het b kanaal nu bij odido heb je alleen een wisseling in de centrale dus idioot, sluit je aan op kanaal a in centrale. Bij het prille begin tmobile ging je naar kanaal b. Maar wat er fout ging in verleden is dat ze dan ook in huis een b kanaal modem moeten aansluiten en dat was men vergeten, maar omdat net waren begonnen met glas, totaal geen verstand en kennis van hadden en geen capaciteit om dit op te lossen dus het werd een totale ramp en ze gaven elkaar de schuld en als klant 1.5 maand totaal geen internet