Skip to main content

Reeds een aantal dagen geprobeerd om een Fritz!box 5530 rechtstreeks middels een geschikte XGS-PON sfp module, passende glasvezelkabel en een patchcover werkend te krijgen. Via de KPN omgeving de modem getracht te registreren (AVMGxxxxxxxx), hierna een telefoonnummer en 2 codes ontvangen. Via dit nummer contact opgenomen om e.e.a. te activeren. De KPN medewerker gaf aan dat deze geen mogelijk had om de activatie vanaf afstand door te voeren en heeft een afspraak gemaakt met een KPN monteur die vandaag ter plaatse heeft getracht e.e.a. te activeren. Het lukte de monteur niet om de Fritz!box (of XGS-PON module?) te activeren en na overleg met een (meer ervaren) collega werd mij verteld dat KPN geen ondersteuning verleend aan eigen apparatuur. Allemaal best te begrijpen, maar toch teleurstellend: in mijn beleving zou het hardware matige moeten kunnen werken. Omdat KPN het niet voor elkaar krijgt om een stukje hardware te registreren werkt het niet!

Iemand op dit forum nog goede ideeen?

 

Admin: afgesplitst en eigen topic voor je vraag aangemaakt

Hallo @fiberfunck, welkom bij de KPN Community!

Werkt het signaal wel goed als je het door KPN geleverde glasvezelkastje aansluit? Daarmee kunnen we namelijk achterhalen of het signaal in ieder geval oké is. Mijn advies is dus om eerst te kijken of dit wel werkt. Voor hulp bij het installeren van het KPN glasvezelkastje kan je gebruik maken van onze Installatiehulp.

Werkt ook dit niet? Dan kan je dan telefonisch contact met ons opnemen via 0800 0402. We kunnen dan samen kijken of we jouw verbinding via KPN geleverde apparatuur aan de praat kunnen krijgen.

Werkt het signaal wel met het glasvezelkastje van KPN goed? Dan staat het je daarna natuurlijk vrij om jouw eigen apparatuur te gebruiken. Maar dit valt inderdaad buiten de reguliere ondersteuning. Je kunt dan wel overwegen om Service Plus af te nemen voor een uitgebreidere service.


Hallo @fiberfunck, welkom bij de KPN Community!

Werkt het signaal wel goed als je het door KPN geleverde glasvezelkastje aansluit? Daarmee kunnen we namelijk achterhalen of het signaal in ieder geval oké is. Mijn advies is dus om eerst te kijken of dit wel werkt. Voor hulp bij het installeren van het KPN glasvezelkastje kan je gebruik maken van onze Installatiehulp.

Werkt ook dit niet? Dan kan je dan telefonisch contact met ons opnemen via 0800 0402. We kunnen dan samen kijken of we jouw verbinding via KPN geleverde apparatuur aan de praat kunnen krijgen.

Werkt het signaal wel met het glasvezelkastje van KPN goed? Dan staat het je daarna natuurlijk vrij om jouw eigen apparatuur te gebruiken. Maar dit valt inderdaad buiten de reguliere ondersteuning. Je kunt dan wel overwegen om Service Plus af te nemen voor een uitgebreidere service.

Hoi @Denise van KPN, er gaat hier iets compleet mis door missende documentatie bij KPN voor de medewerkers.

 

Wat @fiberfunck bedoelt is, dat zijn eigen ONT SPF+ module geactiveerd moet worden.

Dit doe je normaal via de service tool en dan wordt je gebeld of je moet zelf bellen zoals TS aangeeft.

 

Tijdens dit gesprek moet je eigen ONT serienummer geactiveerd worden.

En precies op dit punt, loop je dood bij de klantenservice, zelfs bij KPN Service Plus weten ze niet dat XGS-PON door hun via een speciale tool geactiveerd moet worden. Bij de laatste keer heb ik 5 medewerkers gesproken voordat iemand wist hoe het moest.

 

De opmerking was, ja dit komt haast nooit voor daarom weet bijna niemand hier iets vanaf.

 

Die monteur had helemaal niet ingepland moeten worden, iemand van de tech afdeling moet gewoon zijn Frits!Box id moeten activeren.

 

Ook het verhaal van @fiberfunck, dat een medewerker zegt dat ze geen ondersteuning geven op eigen modem is in deze kwestie incorrect. 
 

Alle telecomproviders zijn wettelijk verplicht om een eigen ONT te activeren, dus daarin moet KPN gewoon meewerken. Alleen als er later problemen zijn met je modem heb je geen ondersteuning. Tenzij je service plus neemt en een Fritz!Box hebt. Je mag dus niet verlangen van de klant service plus af te sluiten voor het activeren van zijn eigen ONT / Modem. Dit is nu een wettelijk recht en hier mogen geen kosten voor berekend worden.

 

Afrondend, wat voor @fiberfunck moet gebeuren is het volgende. 
Iemand van KPN moet zijn Fritz!Box modem id activeren.

Ook denk ik, omdat dit niet de eerste keer is en het fenomeen nu vrij nieuw is maar vaker en vaker gaat voorkomen hier een duidelijke interne informatie document voor beschikbaar moet komen zodat de eerste lijn klantenservice beter kan schakelen als klanten hiervoor bellen.


SaltyBart schreef:

Alle telecomproviders zijn wettelijk verplicht om een eigen ONT te activeren, dus daarin moet KPN gewoon meewerken.

KPN is verplicht om de specificaties van de aansluiting te publiceren zodat een geschikte NTU/ONT aangeschaft kan worden en is verplicht procedures te hebben waarmee een ONT "administratief" gekoppeld kan worden (registreren serienummer van de ONT). KPN is niet verplicht de abonnee te ondersteunen indien de eigen apparatuur niet gekoppeld kan worden terwijl aan KPN zijde alle lichten daarvoor op groen staan.


@fiberfunck Ga na topic KPN XGS-PON eigen router gebruiken op gathering.tweakers.net en schrijf een PM aan mad-dog of economics. Ze kunnen voor jou de SFP+ Module registereren. 


SaltyBart schreef:

Alle telecomproviders zijn wettelijk verplicht om een eigen ONT te activeren, dus daarin moet KPN gewoon meewerken.

KPN is verplicht om de specificaties van de aansluiting te publiceren zodat een geschikte NTU/ONT aangeschaft kan worden en is verplicht procedures te hebben waarmee een ONT "administratief" gekoppeld kan worden (registreren serienummer van de ONT). KPN is niet verplicht de abonnee te ondersteunen indien de eigen apparatuur niet gekoppeld kan worden terwijl aan KPN zijde alle lichten daarvoor op groen staan.

Heb je wel gelezen wat het probleem is in dit topic of ga je gewoon los op een regel ? Ik heb je echt hoog zitten zoals ik altijd je berichten lees, maar ik vind dit een beetje een reactie in dit topic die er totaal niet aan toe doet op een comment van mij of dit probleem.


SaltyBart schreef:

Alle telecomproviders zijn wettelijk verplicht om een eigen ONT te activeren, dus daarin moet KPN gewoon meewerken.

KPN is verplicht om de specificaties van de aansluiting te publiceren zodat een geschikte NTU/ONT aangeschaft kan worden en is verplicht procedures te hebben waarmee een ONT "administratief" gekoppeld kan worden (registreren serienummer van de ONT). KPN is niet verplicht de abonnee te ondersteunen indien de eigen apparatuur niet gekoppeld kan worden terwijl aan KPN zijde alle lichten daarvoor op groen staan.

Heb je wel gelezen wat het probleem is dit topic is of ga je gewoon los op een regel ? Ik heb je echt hoog zitten, maar ik vind dit een beetje een reactie in dit topic die er totaal niet aan toe doet op een comment van mij.

Ik geef alleen aan waar KPN toe verplicht is, niets meer en niets minder.


SaltyBart schreef:

Alle telecomproviders zijn wettelijk verplicht om een eigen ONT te activeren, dus daarin moet KPN gewoon meewerken.

KPN is verplicht om de specificaties van de aansluiting te publiceren zodat een geschikte NTU/ONT aangeschaft kan worden en is verplicht procedures te hebben waarmee een ONT "administratief" gekoppeld kan worden (registreren serienummer van de ONT). KPN is niet verplicht de abonnee te ondersteunen indien de eigen apparatuur niet gekoppeld kan worden terwijl aan KPN zijde alle lichten daarvoor op groen staan.

Heb je wel gelezen wat het probleem is dit topic is of ga je gewoon los op een regel ? Ik heb je echt hoog zitten, maar ik vind dit een beetje een reactie in dit topic die er totaal niet aan toe doet op een comment van mij.

Ik geef alleen aan waar KPN toe verplicht is, niets meer en niets minder.

Maar dat gaf ik toch ook al aan in mijn bericht ?


SaltyBart schreef:

Alle telecomproviders zijn wettelijk verplicht om een eigen ONT te activeren, dus daarin moet KPN gewoon meewerken.

KPN is verplicht om de specificaties van de aansluiting te publiceren zodat een geschikte NTU/ONT aangeschaft kan worden en is verplicht procedures te hebben waarmee een ONT "administratief" gekoppeld kan worden (registreren serienummer van de ONT). KPN is niet verplicht de abonnee te ondersteunen indien de eigen apparatuur niet gekoppeld kan worden terwijl aan KPN zijde alle lichten daarvoor op groen staan.

Heb je wel gelezen wat het probleem is dit topic is of ga je gewoon los op een regel ? Ik heb je echt hoog zitten, maar ik vind dit een beetje een reactie in dit topic die er totaal niet aan toe doet op een comment van mij.

Ik geef alleen aan waar KPN toe verplicht is, niets meer en niets minder.

Maar dat gaf ik toch ook al aan in mijn bericht ?

Jij geeft aan dat KPN de abonnee moet ondersteunen bij het activeren van de ONT.

Het verschil met mijn opmerking is dat die ondersteuning stopt als alle lichten aan de zijde van KPN op groen staan en het toch niet lukt om die ONT te activeren. Dat is een klein maar toch wezenlijk verschil.


@fiberfunck

Dat een klantenservicemedewerker niet in staat is de AVM XGS-PON te activeren betekent niet, dat KPN al alles gedaan heeft om de ONT te activeren. De AVM XGS-PON werkt probleemlos op KPN glasvezel, alleen voor PON moet de serienummer als sleutel gebruiken voor de encryptie en deze serienummer moet registreert worden in KPN centrale (omwissel tussen KPN-ONT profiel en gast-profiel). Zoals geschreven, mad-dog of economics kan on-time doen als je met de AVM XGS-PON inlogt, ze kunnen de serienummer zien en activeren voor jou


SaltyBart schreef:

Alle telecomproviders zijn wettelijk verplicht om een eigen ONT te activeren, dus daarin moet KPN gewoon meewerken.

KPN is verplicht om de specificaties van de aansluiting te publiceren zodat een geschikte NTU/ONT aangeschaft kan worden en is verplicht procedures te hebben waarmee een ONT "administratief" gekoppeld kan worden (registreren serienummer van de ONT). KPN is niet verplicht de abonnee te ondersteunen indien de eigen apparatuur niet gekoppeld kan worden terwijl aan KPN zijde alle lichten daarvoor op groen staan.

Heb je wel gelezen wat het probleem is dit topic is of ga je gewoon los op een regel ? Ik heb je echt hoog zitten, maar ik vind dit een beetje een reactie in dit topic die er totaal niet aan toe doet op een comment van mij.

Ik geef alleen aan waar KPN toe verplicht is, niets meer en niets minder.

Maar dat gaf ik toch ook al aan in mijn bericht ?

Jij geeft aan dat KPN de abonnee moet ondersteunen bij het activeren van de ONT.

Het verschil met mijn opmerking is dat die ondersteuning stopt als alle lichten aan de zijde van KPN op groen staan en het toch niet lukt om die ONT te activeren. Dat is een klein maar toch wezenlijk verschil.

Maar nogmaals, lees je het bericht wel ?
KPN kan systeem technisch alles wel op groen hebben staan maar als vervolgens de medewerkers niet snappen hoe het werkt gebeurd er nog niks. En als er niks gebeurd omdat de medewerkers het niet snappen voldoet KPN niet aan de wettelijke verplichting. En dat is een wezenlijk verschil met jou opmerking.

Dat lees je ook terug in de goed bedoelde reactie van @Denise van KPN, die reactie heeft niks met @fiberfunck ze probleem te maken.

Het probleem hier is dat medewerkers niet weten hoe ze een XGS-PON module moeten activeren of er nog nooit van gehoord hebben en het niet voorkomt in documentatie van de medewerkers zoals de service plus mevrouw mij vertelde, en daarom zal een niet geregisterde XGS-PON module niet werken. @fiberfunck heeft aan zijn kant alles prima op orde wat ik in zijn verhaal lees, nogmaals het probleem light hier bij KPN. Dus jij staat hier iets te roepen wat helemaal niet van toepassing is in deze kwestie. 
Daarom kan je ook niet zomaar dingen half gaan citeren uit iemand ze reactie, want heel de context is zoek nu.


SaltyBart schreef:

KPN kan systeem technisch alles wel op groen hebben staan maar als vervolgens de medewerkers niet snappen hoe het werkt gebeurd er nog niks.

Als alle lichten bij KPN op groen staan dan is er dus geen medewerker meer die iets hoeft te doen.

Het is dan een kwestie van aansluiten van de ONT en draaien met dat ding.


SaltyBart schreef:

KPN kan systeem technisch alles wel op groen hebben staan maar als vervolgens de medewerkers niet snappen hoe het werkt gebeurd er nog niks.

Als alle lichten bij KPN op groen staan dan is er dus geen medewerker meer die iets hoeft te doen.

Het is dan een kwestie van aansluiten van de ONT en draaien met dat ding.

Dan staan niet alle lichten op groen in dit geval bij KPN, en klopt mijn opmerking nog steeds.


SaltyBart schreef:

KPN kan systeem technisch alles wel op groen hebben staan maar als vervolgens de medewerkers niet snappen hoe het werkt gebeurd er nog niks.

Als alle lichten bij KPN op groen staan dan is er dus geen medewerker meer die iets hoeft te doen.

Het is dan een kwestie van aansluiten van de ONT en draaien met dat ding.

Dan staan niet alle lichten op groen in dit geval bij KPN, en klopt mijn opmerking nog steeds.

Ik heb ook nooit gezegd dat in dit geval alle lichten bij KPN op groen staan, ik heb alleen gezegd dat als alle lichten bij KPN op groen staan KPN geen ondersteuning hoeft te bieden als het dan nog steeds niet lukt om die ONT aan de praat te krijgen. That's it, niets meer en niets minder.


SaltyBart schreef:

KPN kan systeem technisch alles wel op groen hebben staan maar als vervolgens de medewerkers niet snappen hoe het werkt gebeurd er nog niks.

Als alle lichten bij KPN op groen staan dan is er dus geen medewerker meer die iets hoeft te doen.

Het is dan een kwestie van aansluiten van de ONT en draaien met dat ding.

Dan staan niet alle lichten op groen in dit geval bij KPN, en klopt mijn opmerking nog steeds.

Ik heb ook nooit gezegd dat in dit geval alle lichten bij KPN op groen staan, ik heb alleen gezegd dat als alle lichten bij KPN op groen staan KPN geen ondersteuning hoeft te bieden als het dan nog steeds niet lukt om die ONT aan de praat te krijgen. That's it, niets meer en niets minder.

Maar waarom zou je dat überhaupt hier plaatsen in dit topic ?
Met dat soort onzinnige en wazige opmerkingen breng je het hele topic uit onbalans, het is niet op zijn probleem gericht. We zijn hier om elkaar te helpen, niet om elkaar random de les te lezen.


SaltyBart schreef:

We zijn hier om elkaar te helpen, niet om elkaar random de les te lezen.

Precies maar ik vraag me wel af hoe het komt dat jij tot de gedachte bent gekomen dat ik iemand de les zou lezen. Dat is uiteraard niet het geval, zoiets zou ik nooit doen.


Ik ga het verder zo laten, ik wens je een prettig weekend!


@fiberfunck heeft in een privébericht laten weten dat het met KPN apparatuur wel werkt. Dus de verbinding is in ieder geval in orde, dat is positief.

Op kpn.com/eigenmodem vind je alle informatie die je nodig hebt voor het aansluiten van jouw eigen apparatuur. Hulp bij installeren van eigen apparatuur valt buiten de reguliere ondersteuning. Dus lukt het met de informatie op onze website niet, dan kan ik helaas niet verder helpen. Misschien dat andere klanten nog tips hebben?

Anders kan je nog proberen contact op te nemen met de fabrikant. Of je kunt overwegen om Service Plus af te nemen. Achter Service Plus zitten collega's met meer technische kennis.


@fiberfunck heeft in een privébericht laten weten dat het met KPN apparatuur wel werkt. Dus de verbinding is in ieder geval in orde, dat is positief.

Op kpn.com/eigenmodem vind je alle informatie die je nodig hebt voor het aansluiten van jouw eigen apparatuur. Hulp bij installeren van eigen apparatuur valt buiten de reguliere ondersteuning. Dus lukt het met de informatie op onze website niet, dan kan ik helaas niet verder helpen. Misschien dat andere klanten nog tips hebben?

Anders kan je nog proberen contact op te nemen met de fabrikant. Of je kunt overwegen om Service Plus af te nemen. Achter Service Plus zitten collega's met meer technische kennis.

Met KPN apparatuur bedoel je het KPN ONT neem ik aan ? 
 

Is zijn Fritz!Box modem id geactiveerd door de technische afdeling van KPN nadat het KPN ONT is verwijderd ? Als dit niet gedaan is, zal een XGS-PON modem nooit direct op fiber werken namelijk.


@Denise van KPN,

Waar staat de procedure beschreven voor het (laten) registreren/activeren van een eigen ONT?

Is dat onderdeel van de Servicetool?

Hoe ziet die procedure er uit?


@Denise van KPN,

Waar staat de procedure beschreven voor het (laten) registreren/activeren van een eigen ONT?

Is dat onderdeel van de Servicetool?

Hoe ziet die procedure er uit?

Normaal kan je bellen hiervoor of via de service tool aanmelden, dan wordt je terug gebeld en dan moet een medewerker hem activeren.

 

Maar blijkbaar mist KPN intern hier een handleiding voor, want medewerkers weten gewoon niet waar je over praat.


Normaal kan je bellen hiervoor of via de service tool aanmelden, dan wordt je terug gebeld en dan moet een medewerker hem activeren.

Maar waar staat dat beschreven?

@Denise van KPN geeft immers aan dat alle informatie om eigen apparatuur aan te sluiten beschreven staat op kpn.com/eigenmodem maar ik kan daar het onderdeel om een ONT de registreren/activeren niet vinden.


Normaal kan je bellen hiervoor of via de service tool aanmelden, dan wordt je terug gebeld en dan moet een medewerker hem activeren.

Maar waar staat dat beschreven?

@Denise van KPN geeft immers aan dat alle informatie om eigen apparatuur aan te sluiten beschreven staat op kpn.com/eigenmodem maar ik kan daar het onderdeel om een ONT de registreren/activeren niet vinden.

Dat staat enkel in de service tool beschreven als je het stappenplan uitvoert, en in de AVM handleiding staat alleen dat je het serienummer moet doorgeven aan KPN.


@wjb Kan zijn dat je nog op AON zit en hoef niet te registreren. Dat ben ik niet zeker, maar voor PON moet de serienummer opgeven om als sleutel voor de encryptie te gebruiken.

 


@wjb Kan zijn dat je nog op AON zit en hoef niet te registreren. Dat ben ik niet zeker, maar voor PON moet de serienummer opgeven om als sleutel voor de encryptie te gebruiken.

 

En precies na deze stap is @fiberfunck vast gelopen omdat de medewerker niet wist wat ye doen begrijp ik uit zijn verhaal.


@wjb Kan zijn dat je nog op AON zit en hoef niet te registreren.

Ik zit inderdaad op AON, maar daar gaat het mij niet om, het gaat mij om de te volgen procedure om een ONT de registreren/activeren.

Dank voor het screenshot. Dit was eigenlijk ook zoals ik het zou verwachten. Je registreert als klant zelf het serienummer van de ONT.

Wat gebeurt er als er een tikfoutje gemaakt is in het serienummer?

Zou dat in het geval van @fiberfunck ook zo kunnen zijn en dat dat nu de reden is dat het niet lukt om de ONT te activeren?