Skip to main content
Vraag

Kun je een Experia Box achter een Starlink plaatsen zodat je nog wel TV kunt kijken?

• December 8, 2025
  • 17 reacties
  • 122 keer bekeken

Ik heb een nieuw huis zonder glasvezel noch telefoon en dat kon nog wel eens even duren

ik dacht Starlink voor internet maar kun je dan gewoon je kpn box erachter koppelen om tv te kijken?

in mijn oude huis was het via ISDN en was waardeloos 

17 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • December 8, 2025

Beste ​@Michield62 dat gaat niet werken.

Als je geen KPN abo (meer) hebt kun je theoretisch ook niets meer van KPN in huis hebben, want alles heb je in bruikleen en moet retour na einde abo.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 8, 2025

Nee. Bij Starlink heb je een ander modem. En ook een kleine satelliet antenne nodig. Nadeel is dat je dat moet kopen. Qua start kom je dan op een paar honderd euro. En als je ermee stopt zit je weer met die apparaten. Bijna onverkoopbaar, want alleen geschikt voor Starlink. 

Voor tv kun je NLziet nemen. 

Vaste telefoon niet beschikbaar via Starlink. Gebruik daarvoor mobiel. 

Maar is Odido's Klik & Klaar niet wat? Veel goedkoper en apparaat in bruikleen bij het abonnement. 

• December 8, 2025

Nee. Dat kan niet. De Experiabox kan je niet gebruiken in combinatie met Starlink. 

Tv van KPN werkt ook niet via Starlink. Althans in ieder geval niet via de tv ontvanger. Je kunt waarschijnlijk wel op tablet en mobiel kijken naar tv van KPN via de app. En op pc of laptop kun je inloggen op de site van KPN en zo tv kijken.

http://tv.kpn.com

Maar uiteraard alleen als het abonnement doorloopt in de tijd dat je zonder verbinding zit. 

Misschien kan je het abonnement bij KPN beter stopzetten zolang je geen verbinding hebt en tv kijken via NLZIET. 

• December 8, 2025

En al je ermee stopt zit je weer met die apparaten. Bijna onverkoopbaar, want alleen geschikt voor Starlink. 

Kan je ze via marktplaats misschien verkopen aan iemand anders die Starlink wil gaan gebruiken? Zoals bijvoorbeeld:

https://www.marktplaats.nl/v/telecommunicatie/antennes-en-masten/m2341231301-starlink-gen-2-basisset-compleet

Jasper van KPN
Moderator

Hoi ​@Michield62, welkom op de community. Een Experia Box en/of tv-ontvanger kan je niet via een andere verbinding gebruiken zoals de anderen al noemen. Die werken alleen via je eigen KPN verbinding, waar een abonnement voor nodig is. Zonder abonnement is er geen signaal. Is er wel een abonnement op jouw adres? We kennen je situatie nog niet helemaal dus dat is moeilijk te zeggen nu. We weten alleen wat jij noemt.

Als de verbinding op je oude adres via DSL (koperverbinding) niet goed was betekent niet dat dat op een ander adres ook zo is, het kan daar een andere verbinding zijn. Maar ook daarover is het moeilijk meer te zeggen zonder de situatie beter te kennen.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • December 10, 2025

Hoi Jasper

ik ga 50 meter verderop in een nieuw huis wonen waar tot noch toe niemand glasvezel wil aanleggen en 5g dekking wel beschikbaar is maar ook minimaal…..(om over de 4G als back up voor de adsl maar te zwijgen)

kan bij Starlink en jullie concullegas Odido een 5 g modem kiezen als optie dus ik denk Starlink en dan nl ziet oid….

Best fijn ver van de bewoonde wereld maar heeft dus ook paar nadelen 

Jasper van KPN
Moderator

Het is daar waarschijnlijk heerlijk rustig, maar het netwerk komt daar dan vaak ook niet inderdaad. De alternatieve opties die je noemt zou je daar kunnen gebruiken, maar niet in combinatie met onze apparatuur. Die werkt alleen via onze verbinding.

• December 13, 2025

In Nederland kun je gelukkig nog steeds een aantal TV stations “uit de lucht plukken”.
Afhankelijk van je wensen, waar je naar wil kijken met of zonder abonnement.
Met een kleine antenne, binnen of buiten, afhankelijk van de omstandigheden ter plaatse.
Via DVB-T, merknaam van KPN is digitenne.
Sinds een tijd ook met een insteekkaart beschikbaar.​

@Noordzee vult wel aan.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • December 13, 2025

De vrije DVB-T zenders zijn ook beschikbaar in app en websites, dus ook via Starlink te bekijken. En ook achter Starlink kan men KPN TV kijken (wel op smartphones of PC) en casten naar TV of TV-ontvanger.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • December 13, 2025

De vrije DVB-T zenders zijn ook beschikbaar in app en websites, dus ook via Starlink te bekijken. En ook achter Starlink kan men KPN TV kijken (wel op smartphones of PC) en casten naar TV of TV-ontvanger.

Je moet dan wel een tv abo hebben bij KPN anders kun je er geen gebruik van maken.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • December 13, 2025

Je moet dan wel een tv abo hebben bij KPN anders kun je er geen gebruik van maken.

Je kan geen TV-ontvanger van KPN krijgen zonder een TV-abo

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • December 13, 2025

In Nederland kun je gelukkig nog steeds een aantal TV stations “uit de lucht plukken”.
Afhankelijk van je wensen, waar je naar wil kijken met of zonder abonnement.
Met een kleine antenne, binnen of buiten, afhankelijk van de omstandigheden ter plaatse.
Via DVB-T, merknaam van KPN is digitenne.
Sinds een tijd ook met een insteekkaart beschikbaar.​

@Noordzee vult wel aan.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • December 13, 2025

En dus ook geen KPN tv-zenders zien als app, dat bedoelde ik te schrijven.

• December 13, 2025

. De app voor smartphones wil oo nog wel eens problemen geven via Starlink omdat deze soms onterecht denkt dat je niet binnen de EU bent.

En zonder internet van KPN geen TV abonnement!! Alleen Digitenne is in dit geval een alternatief of zoals de topicstarter al heeft bedacht NLZIET. Zelfs hun duurste abonnement is nog goedkoper dan Digitenne en heeft meer mogelijkheden.

18 euro voor Digitenne versus 11,95 voor NLZIET Extra dan is de beslissing redelijk snel gemaakt. Dat hangt uiteraard af van welke zenders de topicstarter wil zien. NPO Start kan natuurlijk al genoeg zijn  voor het nieuws.

• December 13, 2025

ik ga 50 meter verderop in een nieuw huis wonen waar tot noch toe niemand glasvezel wil aanleggen ...

Heb je een aanvraag gedaan via http://mijnaansluiting.nl?

• December 13, 2025

ik ga 50 meter verderop in een nieuw huis wonen waar tot noch toe niemand glasvezel wil aanleggen ...

Heb je een aanvraag gedaan via http://mijnaansluiting.nl?

Dan zal het wel zelf betaald moeten worden. Ik verwacht niet dat een netwerkbeheerder of provider die kosten uit eigen zak gaat betalen. Als de bestaande woning 'nog' geen glasvezelaansluiting heeft zal die nieuwe woning dat ook niet krijgen. 

Mogelijk is deze link ook nuttig als dit nog niet is gedaan.

https://www.kpn.com/glasvezelnetwerk/haalbaarheidsonderzoek-aanvragen

Jasper van KPN
Moderator

Digitenne kan een optie zijn om tv te kijken inderdaad, als daar goed signaal beschikbaar is. Wel handig om dat van te voren even te controleren dus.

Dan zal het wel zelf betaald moeten worden. Ik verwacht niet dat een netwerkbeheerder of provider die kosten uit eigen zak gaat betalen.

Als het ver van de bewoonde wereld is zoals ​@Michield62 noemt, en er nog geen netwerk in de buurt is, zal dat inderdaad voor eigen kosten zijn. En dat is op zo'n locatie vaak heel duur.